تاثیر طراحی سایت در بازاریابی و ارتباطات

(" طراح وب سايت " ميتواند منجربه ظهور و حتي نابودي تجارت شما شود!)
وقتي کلمه "طراحي سايت" به گوشتان مي­خورد چه چيزي در ذهن شما تداعي مي شود؟ احتمالاً تصور يک گرافيک متفاوت و منحصر بفرد با ظاهري جذاب را در ذهن شما مجسم مي کند. ولي توجه داشته باشيد که در عصر ديجيتال امروز ظاهر چشم نواز در طراحي وب سايت براي موفقيت شما کافي نخواهد بود. بلکه استفاده از ابزار قدرتمند براي پيشرفت تجارت و ارتباطات در کنار طراحي منحصر بفرد وب سايت مي تواند حضور شما را در سير صعودي موفقيت تضمين نمايد.
به زبان ديگر براي تضمين موفقيت خود بايد برخلاف ساير طراحان وب سايت علاوه بر تبحر در حيطه گرافيک طراحي وب سايت خود، زمان زيادي را صرف مفاهيم تجارت و ارتباطات اينترنتي نماييد. پس با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.
تاثير بي نظير طراحي وب سايت در تجارت موفق
شما با ايفاي نقش " طراح وب سايت " مي توانيد منجر به ظهور و حتي نابودي يک نام تجاري موفق باشيد! چراکه با آغاز پروسه ي طراحي خود، بدون در نظر گرفتن استراتژي هاي مربوط به تجارت قادر به جذب مشتري و مخاطب بيشتر و تامين نيازها و درخواست آنها نخواهيد بود. طراحي وب سايت تاثير بي نظيري در مولفه هاي تشکيل دهنده ي يک استراتژي موفق براي تجارت دارد. در ادامه اين مولفه ها را به تفکيک بررسي مي کنيم.
نام تجاري موفق
يک طراحي موفق علاوه بر ايجاد يک ارتباط با مصما بين نام تجاري و وب سايت شما، قادر است يک منظره به يادماندي در ذهن مخاطب شما ايجاد نمايد. در اين راستا طراحان بايد به اجزاي زير توجه ويژه نمايند:
لوگو
همانطوري که مي دانيد يک لوگو در واقع نشانگر هويت يک تجارت است. لذا بايد به اندازه قدرت نقش خود از طراحي يکتا و چشم نوازي برخوردار باشد. علاوه بر اين در مورد  مکان مناسب اين لوگو در وب سايت خود نيز دقت لازم را به کاربريد تا تجسم مناسب از لوگو و نام تجاري خود را در ذهن مخاطب ايجاد نماييد.
تگ لاين (Tag Line )
تگ لاين ها هم به نوبه ي خود مي توانند نقش ويژه اي در موفقيت شما ايفا نمايند. اين مولفه قادر است مخاطب شما را به اندکي تامل در مورد محصول، سرويس و نهايتاً تجارت شما وا دارد.
سئو (SEO ) – بهينه سازي موتورهاي جست و جو
همانطوري که در مقالات پيشن اشاره شده است سئو نقشي غيرقابل انکار را در موفقيت شما برعهده دارد. سئو عاملي است که امروزه بسياري از وب سايت ها را وادار به طراحي مجدد مي کند. همزمان با پيشرفت روش هاي طراحي سايت الگوريتم موتورهاي جست و جو نيز روز به روز در حال تغيير است و شما براي تضمين موفقيت خود بايد اين عوامل را در راستاي يکديگر پيش ببريد. هنگام اعمال يک روند محبوب در طراحي وب سايت مثل "پارالکس اسکرولينگ" از سئوي وب سايت خود غافل نباشيد.
با مد نظر قرار دادن عواملي که در ادامه اين مقاله مطرح مي شود در عين در نظرگرفتن سئو يک طراحي موفق خواهيد داشت:
طراحي ريسپانسيو
افزايش کاربرد روزافزون از ديوايس هاي موبايل به ويژه در دو سال اخير بسيار محسوس است. به همين دليل توصيه مي شود که از طراحي هاي ريسپانسيو با هدف تامين نيازهاي کاربران اين ديوايس ها بهره ببريد. استراتژي هاي ريسپانسيو يکي از عواملي است که چشم پوشي کردن از آن به ضرر شما تمام خواهد شد.
سرعت لود شدن صفحات
مخاطبان از انتظار کشيدن براي لود شدن صفحات وب متنفرند. اهميت سرعت لود شدن صفحات وب براي مخاطبان شما بيش از حدي که شما فکر مي کنيد مهم است. پس سعي کنيد از عواملي که باعث کند شدن لود صفحات مي شود و علاوه بر مخاطبان بر روي سئو نيز تاثير منفي دارد بپرهيزيد.
طراحي موفق تاثير بالايي بر اعتبار سايت شما خواهد داشت. مخاطبان شما اگراحساس اعتبار و امنيت در وب سايت شما برايشان محسوس باشد حاضر به اشتراک گذاري ديدگا ها و مشخصات شخصي خود خواهند بود. ايجاد تغييرات کوچک در مولفه هاي مرتبط با طراحي در حتي يک صفحه از وب سايت مي تواند منجر به برداشتن گام هاي بزرگ موفقيت در مقايسه با رقيب ها باشد. براي قدم برداشتن در اين مسير به نکاتي که در ادامه مطرح مي شود توجه نماييد:
مکان يابي
مکان يابي در واقع در مفهوم سهولت در يافتن مقصد مورد نظر مخاطبان وب سايت شما خلاصه مي شود. ظاهر و مکان يابي وب سايت نبايد منجر به سردرگمي کاربران و مخاطبان شما شود. از روشي از مکان يابي استفاده کنيد که حتي مادربزرگ شما قادر به استفاده از آن باشد!
استفاده از بخش هاي فراخواني و دعوت کننده
در سايت خود از پيام هايي محتوي فراخواني مخاطب استفاده نماييد. استفاده از کلماتي مثل "رايگان" و هم چنين " به مدت محدود" (فقط تا پايان مهرماه) تاثير شگفت انگيزي در جذب کاربران دارد.
کاربرد رنگ بندي مناسب
استفاده از رنگ بندي مناسب علاوه بر تاثيري که در ظاهر وب سايت دارد قادر به شکل گيري پاسخي در ذهن مخاطب خواهد بود. بنابراين براي انتخاب و استفاده از رنگ بندي مناسب و مطابق با نام تجاري خود زمان مناسبي صرف کنيد.
استفاده از تبليغات (PPC- Pay Per Click )
تبليغات PPC يکي از ارکان اصلي در چارچوب استراتژي تجارت آنلاين است. طراحي وب سايت در اين فاکتور هم مي تواند تاثير گذار باشد. به اين صورت که با تبليغات PPC شما براي سرازير شدن ترافيک قابل توجه به يک صفحه فرود (لندينگ پيج) مبلغي پرداخت مي کنيد. لذا اگر طراحي صفحه فرود شما براي مخاطب جذاب و چشم نواز  نباشد اين ترافيک کاربرهاي وفادار براي شما به ارمغان نخواهد آورد. براي موفقيت در اين مسير نکات زير را در نظر داشته باشيد:
طراحي صفحه فرود شما بايد منظم، ساده و شيک باشد.
در لندينگ پيج خود از محتواي کاربردي و با کيفيت بالا استفاده نماييد.
از شاخص هاي معتبر و قابل اعتماد رتبه بندي در اين صفحه استفاده کنيد.
کاربرد يک فراخواني قدرتمند در اين صفحه توصيه مي شود.
با استفاده از تصاوير و ويدئوهاي با مصما لندينگ پيج خود را جذاب تر طراحي نماييد.
و بالاخره نقش طراحي سايت در برقراري ارتباطات
برقراري ارتباطات موثر با کاربر يکي از فاکتورهاي مهمي است که طراحان وب سايت بايد به آن توجه بيشتري داشته باشند. هرچه قدر برقراري ارتباط با مخاطب رساتر باشد مخاطبان بيشتري به سمت وب سايت شما دعوت خواهند شد.
طراحي موفق وب سايت در ظاهر جذاب و باکيفيت خلاصه نشده است بلکه به نحوه برقراري ارتباط موثر با کاربر نيز اشاره مي کند. در واقع هر مولفه طراحي که به وب سايت خود اضافه مي کنيد به نحوي با مخاطبان شما ارتباط برقرار مي کند. برخي از اين  مولفه ها يک ذهنيت از برند و تجارت شما در ذهن مخاطب ايجاد مي کند و برخي ديگر آنها را در انتخاب گام بعدي ياري مي کند. راههاي برقراري ارتباط با مخاطب به شرح زير است:
عناوين
استفاده از عناوين مناسب و دعوت کننده نقس بسياري در دعوت مخاطبان شما دارد. علاوه بر اين، استفاده از عناوين قدرتمند، موتورهاي جست و جو را درمعرفي وب سايت شما به کاربران و افزايش رتبه از نظر جست و جوي ارگانيک بهبود مي بخشد.
متن ها
درصد بالايي از کاربراني که به سايت شما وارد مي شوند به کمک متون موجود در تيترهاي و محتواي شما يک ديدگاه از تجارت شما را در ذهن خويش مجسم مي کنند.
رسانه ها
استفاده از رسانه ها علاوه تاثير مثبت در ظاهر وب سايت شما در برقراري ارتباطات در مقايسه با عکس ها، ويديوها نقش برجسته تري ايفا مي کند. به کمک  رسانه ها شما قادر هستيد در مدت زمان کوتاه مطالب فراواني ارائه نماييد. نکته قابل توجه اينکه به هماهنگي رسانه با ساير مولفه هاي طراحي سايت خود دقت نماييد.
آيکون ها
اگر طرفدار برقراري ارتباط موثر بدون استفاده از متون طولاني هستيد از آيکون ها استفاده نماييد. آيکون ها علاوه بر تاثير در ظاهر سايت باعث شکل گيري يک ذهنيت سريع و موثر در مخاطب شما خواهد شد. کاربرد آيکون ها خيلي رايج شده است ولي سعي کنيد از آيکون هاي بامصما استفاده کنيد.
صفحات کليدي
به عنوان نکته مهم و آخر طراحي صفحات کليدي وب سايت از اهميت ويژه اي برخوردار هستند. صفحه معروف خطاي 404 جزو اين صفحات است. طراحي اين صفحه مطابق شکل بالا بايد با ساير صفحات شما هماهنگي داشته باشد.
نتيجه گيري
هم از نظر تجاري و هم از نظر برقراري ارتباط، طراحي وب سايت نقش بسيار بزرگي را ايفا مي کند. بنابراين با هدف پيروزي بر رقيبان و رسيدن به هدف مطلوب خود زمان و هزينه بيشتري براي طراحي وب سايت صرف نماييد.