اشتباهات رایجی که اکثرا در طراحی سایت دچار آن می شوید!

آيا طراحي بد و نامناسب وب‌سايت، مي‌تواند تهديدي براي کسب و کار شما باشد ؟ اين روزها گزينه‌هاي زيادي براي انتخاب قالب در زمينه کسب و کارتان وجود دارد. از اين رو انتخاب يک سايت مناسب کار خيلي سختي است. به همين دليل ممکن است وسوسه شويد که اولين گزينه اي که به ذهنتان مي رسد را انتخاب کرده و کار را تمام کنيد. حال آن که تفاوت وب‌سايت‌ها در جزئيات کوچک است که خود را نشان مي‌دهد.

سه اشتباه بسيار بزرگ که در طراحي يا مديريت يک وب‌سايت بسيار ديده مي‌شود، عبارت هستند از: عدم فشرده‌سازي تصاوير، استفاده نکردن از نوع درست فايل لوگو و استاندارد نبودن چيدمان محتوا.
شايد اين نکات ساده به نظر برسند اما در حال حاضر افراد زيادي هستند که آن‌ها در وب‌سايت خود لحاظ نمي‌کنند. در حالي که اين سه اشتباه به ظاهر کوچک مي‌تواند به قيمت از دست دادن مشتري و اعتبار شما تمام شود. در ادامه، توضيحات بيشتري در مورد اين اشتباهات خواهيم داد:

اشتباه اول: عدم فشرده سازي و بهينه سازي تصاوير
سرعت بارگيري سايت مساله ي مهمي است. به طوري که يک ثانيه تاخير مي‌تواند لطمه‌هاي مالي زيادي به سئو شما وارد کند. لينک‌هاي ناقص، ريدايرکت‌ها و عدم استفاده از کش مرورگر مي‌تواند در سرعت سايت مشکل ايجاد کند. مسئله‌ي ديگري که اغلب ناديده گرفته مي‌شود، حجم تصوير است. بنا به گزارش Radware نزديک به نيمي از ??? سايت برتر در عرصه‌ي تجارت الکترونيک، تصاوير خود را فشرده نمي‌کنند. طبيعي است که هر چه تصاوير حجم بيشتري داشته باشند، ميزان زمان بارگذاري آن‌ها طولاني‌تر است.

رفع مشکل ابعاد تصوير را مي‌توان به صورت مستقيم در کد سايت حل کرد. به اين ترتيب، زماني که مرورگر شما براي بارگذاري تصوير نياز دارد، کم تر خواهد شد. Dynamic Drive و Riot دو ابزار مفيد براي بهينه‌سازي تصاوير حجيم هستند و با انجام تغييراتي مانند حذف رنگ‌هاي اضافي ، تعيين فرمت مناسب براي عکس و پاک کردن متا ديتاهاي زايد، اندازه‌ي تصوير را کاهش مي‌دهند.
از سال ???? گوگل برنامه‌ي آنلايني را راه‌اندازي کرد که سرعت هر سايت را اندازه‌گيري کرده و ايرادات مربوط به سرعت آن را عنوان مي‌کند. اين ايرادات مي‌تواند مربوط به اندازه‌ي تصاوير يا کدهاي مربوط به CSS و جاوا اسکريپت باشد. با توجه به رايگان بودن ابزارهاي اين برنامه يعني PageSpeed Insights موجود ديگر هيچ بهانه‌ اي براي حجيم بودن تصاوير پذيرفته نيست.

اشتباه دوم: استفاده از لوگو در قالبي غير از وکتور
اگر در زمينه‌ي طراحي تجربه اي نداريد ، به اين نکته توجه کنيد که لوگوها مانند تصاوير داراي فرمت‌هاي مختلف هستند. "رائول آگاروال" به عنوان يک متخصص مطرح در زمينه‌ي طراحي لوگو مي‌گويد :
درگرافيک وکتور از خطوط نازک و منحني ‌وار استفاده شده است. به هر خط يا منحني مي‌توان يک مقدار رنگ اختصاص داد. بنا بر اين تعريف ، تصويري که با اين گرافيک طراحي شود، قابليت تغيير در اندازه را براي دفعات متوالي دارد و وضوح آن با اين تغييرات، کاهش پيدا نمي کند. به طور حتم وکتورها بهترين ابزار براي طراحي لوگو هستند. کيفيت نمايش آن‌ها روي صفحه‌ي تلفن همراه همان وضوح نمايش در تلويزيون 4k را دارند.
يکي ديگر از مزاياي استفاده از وکتورها اين است که از پيکسل‌هاي منفرد خبري نيست و حجم فايل توليد شده بسيار کم خواهد بود. همچنين وکتورها قابليت تبديل شدن سريع به فرمت png را دارند و همين عامل کمک مي‌کند که براي استفاده در وب ‌سايت بهترين باشند.

اشتباه سوم: استفاده نکردن از چيدمان استاندارد
به کاربران خود عرصه را تنگ نکنيد. گزينه‌هاي لازم سايت خود را پنهان نکرده و در فضاي درهم و برهم نيز قرار ندهيد. بالا و پايين صفحه‌ي وب‌سايت جايي است که نوار منوي خود را مي‌توانيد قرار دهيد. چرا که بازديدکنندگان انتظار دارند که موارد مورد نظر خود را در اين دو جا پيدا کنند. بنا به گزارش ايده آفرين ، چيدمان غير استاندارد باعث کاهش آمار بازديد از صفحات خواهد شد. فراموش نکنيد که بازديدکننده بايد بتواند به راحتي محتواي مورد نظر خود را پيدا کند و قرار نيست که مجبور شود تا در وب ‌سايت شما روش جديدي براي پيدا کردن اطلاعات پيدا کند.

نتيجه گيري
در سال ???? مهم ترين اصل براي بهبود سئو در وب ‌سايت، طراحي آن شناخته شده است که عامل غير قابل چشم‌پوشي است. لازم نيست که براي راه‌اندازي کسب و کار کوچک خود هزينه‌ي زيادي را بابت طراحي وب سايت حرفه اي بپردازيد. اما چنانچه در اين زمينه تخصصي نداريد حتما با يک کارشناس مشورت کنيد. در نهايت، اطمينان حاصل کنيد که تصاوير شما در اندازه‌ي بهينه قرار دارند، فايل لوگوي شما در هر مقياسي قابل تبديل است و محتواي سايت خود را با بهترين چيدمان موجود قرار داده ايد.
سي ار کو