آموزش روش ارتقا رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو

پياده سازي يک استراتژي موثر و بلند مدت بازاريابي با موتورهاي جستجوگر بدون توجه به خود سايت اصولا غير ممکن است. لذا پي ريزي يک بناي مستحکم در خود سايت ضروري مي نمايد. SEO پروسه طراحي، نوشتن متون، کد کردن و برنامه نويسي کل وب سايت با هدف بالا بردن شانس دستيابي به رتبه هاي بالا در نتايج جستجو است. در واقع بهينه سازي وسيله اي براي کمک به مخاطبان بالقوه سايت تان است که وب سايت شما را بيابند.

پياده سازي يک استراتژي بلندمدت بازاريابي نياز به اين دارد که سه مولفه اصلي زير در هر صفحه سايتتان وجود داشته باشد:
? مولفه متن
? مولفه لينک
? مولفه محبوبيت
تمام موتورهاي جستجوگر مهم از اين سه مولفه در الگوريتم رتبه بندي خود بهره مي گيرند. حالت ايده آل اينگونه خواهد بود که هر سه مولفه را تا بالاترين جايگاه ممکن بهينه سازي نماييم. اين حالت در شکل زير نمايش داده شده است.

اما در عمل تعداد کمي از صفحات مي توانند به اين حالت دست يابند. به طور کلي سايتها مي توانند در يکي از حالات زير داراي رتبه هاي مناسبي باشند:
? سايتهاي داراي بالاترين حد بهينه سازي در هر سه مولفه اشاره شده.
? سايتهاي داراي مولفه هاي محبوبيت و متن بالا اما مولفه لينک متوسط.
? سايتهاي داراي مولفه متن و لينک متوسط اما محبوبيت بالا.
واضح است که سايت شما هر چقدر هم محبوب باشد اگر عبارت جستجو شده در آن موجود نباشد حتي در رتبه هاي آخر نتايج جستجو هم قرار نمي گيرد.

? مولفه متن:
موتورهاي جستجوگر، کلمات و عبارتهاي هر صفحه را بايگاني مي کنند لذا براي عملکرد بهتر، شما بايد کلمات دلخواه را در مکانهاي مهم کدهاي سايت خود قرار دهيد.
مهم ترين بخش در مولفه متن، انتخاب عبارتهاي کليدي سايت است. شما بايد عبارتهايي را بر گزينيد که واقعا مخاطبان سايتتان آنها را جستجو مي کنند. کلمات کليدي که انتخاب مي کنيد بايد داراي شرايط زير باشند:
? مربوط به موضوع اصلي سايتتان باشند.
? مطمئن باشيد که کاربران ديگر آنها را جستجو مي کنند.
? خيلي رقابتي نباشند. به عبارت ديگر آن کلمات، کلمات کليدي سايتهاي بسيار ديگري نباشند.
موتورهاي جستجوگر به هنگام ارزيابي و رتبه بندي صفحات، به محتواي آن توجه زيادي دارند. متني که براي يک موتور جستجوگر مهم است براي مخاطب اصلي شما هم مهم است در واقع منظور همان متني است که مخاطب سايت شما به هنگام مراجعه به سايتتان مي تواند بخواند.

منظور از متن مهم، متني است که دو شرط زير را دارا مي باشد:
1) متن بايد بدون انجام هر گونه عمل خاصي در مرورگرهاي استاندارد قابل رويت باشد.
2) شما بايد بتوانيد متن را مستقيما از مرورگر خود کپي کرده و به يک ويرايشگر متن انتقال دهيد (Copy & Paste).
عنوان صفحه به همراه متن نمايان آن مکانهاي مهمي هستند که بايد توجه ويژه اي را به آنها معطوف بداريد. موتورهاي جستجوگر آنها را به عنوان محتواي اصلي سايتتان در نظر مي گيرند و بهينه سازي مناسب آنها در رتبه بندي سايت تاثير قابل توجهي دارد.
متا تگها و متون جايگزين تصاوير در اولويت بعدي قرار دارند زيرا برخي از موتورهاي جستجوگر آنها را نمي خوانند. به عنوان مثال براي ديدن کلمات متا شما بايد کدهاي صفحه را ببينيد و همينطور براي ديدن متن جايگزين يک تصوير بايد موس خود را روي آن تصوير مدتي ثابت نگه داريد.

اينها کارها همان کارهاي خاصي است که بيننده براي ديدن متن انجام مي دهد در حاليکه متن اصلي و مهم صفحه را بدون انجام هيچگونه عملي مي تواند ببيند.

? موضوع اصلي سايت:
امروزه موتورهاي جستجوگر توجه زيادي به موضوع اصلي سايت يا تم آن دارند (Theme). موضوع اصلي سايت بايد با مراجعه به چند صفه سايت و به راحتي قابل تشخيص باشد. به عنوان مثال بسياري از وبلاگها که در آنها درباره همه چيز نوشته مي شود، موضوع اصلي ندارند اما ممکن است موضوعات فرعي بسياري داشته باشند.

اين نکته خيلي مهمي است که بايد بدان توجه نماييد. سعي کنيد هر صفحه سايتتان به نوعي به موضوع اصلي مرتبط باشد. اينکه به شما توصيه مي شود به هر سايتي لينک ندهيد و از هر سايتي لينک نگيريد هم دقيقا به خاطر اين موضوع است. وقتي موتور جستجوگري موضوع اصلي سايت شما را بداند هر يک از صفحات سايتتان اتوماتيک وار مرتبط با همان موضوع تشخيص داده مي شود و شانس کسب رتبه هاي بالا افزايش مي يابد.

? Title:
عنوان صفحه به دلايل متعددي هم از ديدگاه طراحي سايت و هم از ديدگاه موتورهاي جستجوگر، مهم مي باشد.
? کاربران به هنگام خواندن صفحات سايت، آنرا در مرورگر خود مي بينند.
? در رتبه بندي صفحات به عنوان متن اصلي سايت نقش دارند.
? به عنوان چيزي که کاربران بايد روي آن کليک کنند، در نتايج جستجو نشان داده مي شود.
? به هنگام ذخيره و بوک مارک کردن صفحات به صورت پيش فرض از عنوان صفحه استفاده مي شود.
لذا نوشتن مناسب عنوان صفحه را مانند يک قاعده اصولي همواره مد نظر داشته باشيد. در نوشتن آن دقت کنيد که در عين حال که حاوي کلمات کليدي است بايد بتواند کاربران را به کليک کردن و آمدن به سايت شما ترغيب کند. صرفا قرار دادن کلمات کليدي در آن ممکن است به رتبه بالا منجر شود اما ميزان کليکهايي که در نتايج جستجو بر آن مي شود را هم بايد مد نظر داشته باشيد.
اگر کلمات کليدي بسياري داريد بايد صفحات بسياري نيز طراحي کنيد و در آنها عنوان ها را با کلمات کليدي متناسب با همان صفحه بنويسد. قرار دادن يک عنوان ثابت در تمام صفحات سايت کار بسيار اشتباهي است که بسياري مرتکب آن مي شوند. اين کار تنها زماني درست است که سايت تنها يک کلمه کليدي داشته باشد!

? متن صفحه:
متن نمايان صفحه آن چيزي است که بين دو تگ body قرار مي گيرد و مستقيما قادر به کپي کردن آن از مرورگر و انتقال آن به يک ويرايشگر متن مي باشيد.
اين متن را بيننده مي بيند، مي خواند و سپس کاري در سايت انجام مي دهد. ديدن و خواندن مطالب براي تمام صفحات اينترنتي اتفاق مي افتد اما کاري که پس از اين ديدن و خواندن انجام مي شود مشخص نيست.
ممکن است بيننده با خواندن يک متن به خواندن مطالب بعدي ترغيب گردد. همچنين ممکن است با خواندن چند خط آن به طور کلي از سايت خارج شود.
موتورهاي جستجوگر به طور مداوم تگهايي مورد تاکيد خود را تغيير مي دهند و شما نمي توانيد دقيقا عنوان کنيد که در حال حاضر بر چه چيزي تمر کر دارند. اما رويه اصلي آنها همواره ثابت است: آنها متن را مي خوانند و لينک را دنبال مي کنند.
به همين دليل بي نهايت مهم است که شما کلمات کليدي خود را در متن نمايان صفحه قرار دهيد تا مطمئن شويد که موتور جستجوگر آنها را مي خواند و با خود مي برد.
منبع: سرزمين دانلود