آموزش انتخاب بهترین نام برای وب سایت

همه ي افرادي که تا به حال نشان گر ماوس خود را بر روي بخش «نام کاربر» در صفحه ي وب سايتي متوقف کرده اند مي دانند که ابداع يک نام براي وب سايت، وبلاگ يا نام کاربري سخت تر از هر چيز ديگري است که تصورمي کردند. زيرا اين نام بايد به گونه اي انتخاب شود که به ياد سپردني بوده و کاربر سال آينده از آن متنفر نباشد. طراحي سايت
اساتيد رسانه هاي جمعي و متخصصان نام گذاري، شيوه هاي قابل استفاده اي براي نام گذاري مناسب براي يک وب سايت يا هر صفحه ي اينترنتي ديگري را مورد بررسي قرار داده است.

? چگونه آغاز کنيم؟
«کريستوفر جانسون» مشاور نام گذاري و نويسنده ي وبلاگ The Name Inspector معتقد است که يافتن نام مناسب را بايد با ليستي از کلمات کليدي که به وب سايت، وبلاگ يا شرکت مورد نظر در ارتباط است آغاز کرد. سپس به بررسي مفاهيم و ريشه شناسي کلمات انتخاب شده پرداخت تا شايد گزينه هاي بيش تر و مناسب تري بتوان پيدا کرد.

در ابداع يک نام مي توان از واژه هاي مرکب، واژه هاي چند بخشي و ترکيبي، افزودن پيشوند يا پسوند، يا اصطلاحات استفاده کرد. پس از تهيه ي ليست نهايي از واژه هاي مناسب بايد از خود پرسيد آيا واژه هاي اين ليست مفهومي دارند؟ نکته ي منفي در رابطه با اين اسامي، خسته کننده بودن و عام بودن آن ها است و در عين حال معمولا" نام دامنه همراه اين اسامي از قبل اشغال شده است.

? نام هاي انتخابي مفهومي دارند؟
مي توان نام ها را بر اساس نحوه ي ارتباط آن ها با مخاطب نيز دسته بندي کرد. به گفته ي «نينا بکهارد» رئيس شرکت نام گذاري The Naming Group، آژانسي که نام گذاري شرکت هايي از قبيل Walmart، پوما و Target را به عهده داشته است طيفي از اسامي وجود دارد که از اسامي توصيفي که مستقيما" درباره ي فوايد يک محصول يا ويژگي هاي آن اطلاع رساني مي کند آغاز شده و به اسامي پوچ که هيچ مفهومي را در رابطه با محصول ارائه نمي کند، ختم مي شود.

برخي از اسامي به سرعت اطلاعاتي را در رابطه با محصول و ويژگي هاي آن ارائه مي کنند. اين اسامي ساده و قابل درک بوده و به مخاطبان يا مشتريان امکان درک ساده ي گرايش و توانايي هاي يک شرکت يا وب سايت را خواهد داد. با اين حال استفاده از اين اسامي براي صنايع رو به رشد از قبيل صنايع وابسته به تکنولوژي از محدوديت هاي زيادي برخوردار است زيرا در اين صنايع دانسته هاي امروز به سرعت کهنه شده و تغيير پيدا مي کنند، تحت چنين شرايطي يک نام مي تواند به يک زندان تبديل شود، مشابه نام شرکت AT&T که T آخر از ابتداي واژه ي Telagraph برگرفته شده است.

? ... يا مفهومي ندارند؟
بکهارد معتقد است نام هاي پوچ مي توانند نام هايي کاملا" ساختگي باشند مانند Kodak يا نام هايي از زبان هاي ديگر باشند مانند Hulu که برگرفته از زبان چيني باستاني است و يا حتي مي توانند به اندازه اي مبهم باشند که افراد آن را در قالب نامي ساختگي ترجمه و استفاده کنند. نمونه ي بارز اين نوع از نام ها Google مشهور است که از واژه ي Googol به معني عدد يک به همراه 100 صفر در برابرش برگرفته شده است.

اين نوع از نام ها سرگرم کننده تر بوده و مي توانند شرکت يا يک وب سايت را از ميان خيل نام هايي که مورد استفاده قرار مي گيرند مجزا سازد. هم چنين اين نام ها زيرکانه تر از نام هاي توصيفي بوده و تفاوت خود را با نام هاي عادي به خوبي به رخ مي کشند. با اين حال نبايد بررسي مفهوم نام انتخاب شده را در زبان هاي ديگر فراموش کرد زيرا وجود مفهومي ناخواسته و ناآگاهانه مي تواند نامي که به سختي و با دقت انتخاب شده است را به استهزا بکشاند.

در صورت عدم استفاده از نام هاي توصيفي يا نام هاي پوچ مي توان از نام هايي ميان اين دو نوع استفاده کرد. اسامي مانند Apple يا Yahoo به صورت غير مستقيم به ارزش هايي از برند اشاره دارند که پايه گذاران آن به شناخته شدن و شهرت يافتن در آن زمينه علاقمندند.

? آيا نام ها تاثيرگذار خواهند بود؟
هيچ چيز سريع تر از وجود نامي مشابه در اينترنت نمي تواند نامي که به سختي و دقت انتخاب يا ساخته شده است را به ورطه ي نابودي بکشاند و گاهي اوقات در جستجوي نام ها دامنه به نظر مي رسد تمامي گزينه هاي ممکن اشغال شده اند. يکي از راه هاي پيشنهادي براي غلبه بر اين مشکل استفاده از غلط املايي، واژه هاي ساختگي يا مرکب است، مشابه آن چه در نام گذاري سايت هاي Flickr، Digg يا Topix رخ داده است.

به گفته ي جانسون موتورهاي جستجو بر روي شيوه ي نام گذاري افراد تاثير بسزايي گذاشته است. از آن جا که افراد مختلف در جستجو براي يافتن يا خلق نام هاي بديع و جديد هستند تا نام سايت آن ها تنها گزينه در نتيجه ي جستجو در موتور جستجوي گوگل به شمار رود، از اين رو از واژه هاي محبوب موجود در موتورهاي جستجو در کنار نام هاي منتخب خود استفاده مي کنند تا به اين شکل جايگاه خود را در جستجوهاي اينترنتي بهبود بخشند. شيوه اي که به اعتقاد برخي از متخصصان و از ديدگاه نام گذاري برندها استراتژي شکست خورده اي است.

? آيا نام فراگير خواهد شد؟
استفاده از ريتم و تم موسيقيايي در نام گذاري مي تواند جذابيت و دوام نام هاي انتخاب شده را بهبود بخشد. قافيه، تکرار و تکرار يک صدا يا واج آرايي مي تواند نام نهايي يک محصول، سايت يا شرکت را به سوي تبديل شدن به نامي فراموش نشدني هدايت کند.
در عين حال بکهارد معتقد است استفاده از بخش هاي مختلف دستوري يک واژه در نام گذاري نيز تاثير بسزايي در محبوب شدن نام هاي نهايي دارد. براي مثال نام LinkedIn را مي توان به عنوان يک فعل، صفت يا اسم استفاده کرد. به اعتقاد بکهارد زماني که يک نام بتواند از ميان بخش هاي مختلف دستوري يک واژه عبور کند مي تواند به نامي فراگير تبديل شود.
تلفظ، هجا و درک و نگارش نام انتخاب شده بايد آسان باشد. هم چنين کوتاه بودن آن نيز در بسياري از موارد مي تواند به شهرت و محبوبيت آن بي افزايد. با اين همه در صورتي که نام انتخاب شده مفهوم عميقي داشته باشد مي توان بدون در نظر گرفتن همه ي قوانين و معيارها آن را به عنوان نام نهايي يک وب سايت انتخاب کرد.
منبع: سرزمين دانلود