نقشه سایت یا XML چیست؟

نقشه سايت XML در واقع يک فايل متني حاوي تمام آدرس‌هاي موجود در سايت شماست. همچنين نقشه سايت (سايت مپ) شما ميتواند اطلاعات متا هر آدرس از سايت مانند آخرين بروزرساني، ميزان اهميت و نحوه ارتباط آن با صفحات ديگر را نيز شامل شود. وجود نقشه سايت ربات موتورهاي جستجو مانند گوگل را راهنمايي ميکند تا صفحات سايت شما را به صورت بهتر شناسايي کرده و همچنين از ايجاد صفحات جديد و تغييرات در صفحات قديمي شما مطلع شود. طراحي سايت حرفه اي
<urlset> اين برچسب شروع و پايان سايت مپ را مشخص مي کند
<url> اين تگ داراي محتواي صفحه اي که درونش هستيم است.
<loc> اين برچسب آدرس دقيق هر صفحه اي که شما بخواهيد را نشان مي دهد.
<lastmod> آخرين تغييراتي که مي دهيد در اين تگ با فرمت YYYY-MM-DD تاريخ دهي ميشود.
<changefreq> نقشه ي سايت شما و اطلاعاتي درباره ي بازه ي زماني که شما در آن تغييراتي را اعمال کرده ايد نشان مي دهد.
<priority> اهمين سايت مپ صفحه ي شما را در بازه 0.0 تا 1.0 نمايش مي دهد.

مواردي در باره ي برچسب هاي توضيح داده شده:
1- برچسب <loc> اجباري بوده و برچسب هاي <lastmod> ،<changefreq> و <priority> اختياري هستند.
2- فايل نقشه سايت شما بايد روي هاست و پوشه اصلي فايل‌ها قرار گيرد.
3- تمام آدرس‌ها در نقشه سايت بايد مربوط به يک دامنه باشند.
4- حداکثر طول مجاز براي يک آدرس 2048 کاراکتر است.
5- به نظر ميرسد که با تنظيم <changefreq> و <priority> ميتوان موتورهاي جستجو را وادار به بررسي روزانه سايت خود کنيد، اين کار به هيچ عنوان توصيه نميشود زيرا اگر گوگل متوجه غير واقعي بودن آن شود، کل فايل نقشه سايت شما را ناديده خواهد گرفت.

توضحي درباره ي file index در نقشه ي سايت
گاهي با توجه به تعداد زياد صفحات و موضوعات يک سايت ساخت چند نقشه سايت لازم ميشود. در اينصورت فايل مربوط به هر نقشه سايت بايد در يک فايل ايندکس نقشه سايت (Sitemap index file) ليست شود.
اگر سايت شما بيش از 5000 صفحه دارد يا سايز فايل نقشه سايت شما بيش از 10 مگابايت است، استفاده از چند فايل نقشه سايت ضرورت مي يابد. در اينصورت به فايل ايندکس نقشه سايت نيز نياز داريد. البته ميتوانيد با استفاده از gzip حجم فايل و پهناي باند مورد نياز را کاهش دهيد ولي مطمئن شويد که سايز فايل نقشه سايت شما بعد از فشرده سازي کمتر از 10 مگابايت باشد.

برچسب <lastmod> در فايل ايندکس زمان احتمالي تغييرات براي هر فايل نقشه سايت شما بوسيله مشخص مي کند.

برخي از برچسب هاي فايل ايندکس در نقشه ي سايت
<sitemapindex> ايندکس نقشه سايت با اين برچسب باز و بسته ميشود.

<sitemap> اين برچسب اطلاعات مربوط به هر نقشه سايت را در خود جاي ميدهد.
هر فايل ايندکس ميتواند تا 50000 فايل نقشه سايت را در شامل شود.

نقشه ي سايت چه فايل هايي را ساپورت ميکند؟
گوگل ميتواند پسوندهاي متفاوتي را در هر نقشه سايت شناسايي کند. اين امر بستگي به محتويات هر سايت دارد و شما با استفاده از نقشه سايت کار را براي موتورهاي جستجو راحت ميکنيد. نقشه سايت XML پسوندهاي HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتيباني ميکند.

براي ساخت نقشه ي سايت بايد چه کاري انجام دهيم؟
قبل از معرفي نقشه سايت خود به گوگل ميتوانيد از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سايت خود مطمئن شويد. براي اينکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سايت خود مانند تصوير زير گوگل فايل شما را بررسي کرده و تعداد صفحات معرفي شده توسط آن را به شما نشان ميدهد.

 

معرفي نقشه سايت به گوگل
توجه کنيد که همين دکمه علاوه بر بررسي براي معرفي نقشه سايت به گوگل نيز استفاده ميشود، علاوه براين شما ميتوانيد با قرار دادن کد زير در فايل robots.txt خود نقشه سايت را به گوگل معرفي کنيد.
Sitemap: http://example.com/sitemap.xml

هربار که تغييري در نقشه سايت خود ايجاد کرديد با استفاده از همان دکمه Add/Test Sitemap گوگل را از تغييرات آن مطلع کنيد.
اهميت داشتن نقشه ي سايت، زماني به کار شما مي آيد که تعداد صفحاتي که در سايتتان است زياد باشد . اگر بازديد از صفحه ي خاصي در سايتتان نسبت صفحه هاي ديگر براي شما الويت دارد، شما ميتوانيد اين الويت را با نقشه ي سايت به وبمستر خود معرفي کنيد.

سي ار کو