اصول طراحی و ساخت سایت برای افراد مسن

دسترسي و استفاده کاربران مسن از اينترنت، روز به روز در حال افزايش است. اين گروه از کاربران مي توانند اطلاعات مربوط به سلامت و پزشکي را در اينترنت جستجو نمايند. براي اوقات فراغت خود، رزرو بليط سفر و هتل را اينترنتي انجام داده و از سفرهاي درون شهري خود بکاهند. با افزايش رشد شبکه هاي اجتماعي، کاربران مسن نيز به اين شبکه ها جذب شده و مي توانند ارتباط بهتري با اقوام و دوستان خود داشته باشند.
با توجه به رشد اين گروه از کاربران، مي بايست تمهيداتي را در يک طراحي سايت حرفه اي، جهت راحتي کار افراد مسن انجام داد. کاربران مسن ممکن است نسبت به بقيه کاربران، داراي قدرت بينايي ضعيف و کاهش قدرت تمرکز باشند. لذا در اين مقاله به شرح نکاتي مي پردازيم که مي تواند در ساخت يک سايت براي افراد مسن، مفيد واقع شود.

طراحي تميز و دوري از شلوغي
مطمئن شويد که طراحي سايت شما منظم و به دور از هر گونه شلوغي هاي مرسوم است که مي تواند حواس کاربر را پرت نمايد. از استفاده فضاي خالي هراس نداشته باشيد و سعي کنيد تا حد ممکن از اسکرول خوردن اضافي کاربر براي نمايش اطلاعات جلوگيري نماييد. سعي کنيد اطلاعات مربوطه را در يک صفحه نمايش داده، تا کاربر مسن را براي دسترسي به اطلاعات، سردرگم نکنيد.

نوشته هاي خوانا
کاربران مسن به علت کهولت سن دچار کم تواني در قدرت بينايي مي گردند. لذا تا حد ممکن سعي شود نوشته هاي وب سايت خوانا باشند. سايز فونت را با توجه به نوع فونت، مناسب انتخاب نموده و به کاربر اجازه تغيير سايز فونت را بدهيد. فواصل بين خطوط را حفظ نموده تا خطوط مشخص تر گردند.

منوها و راهبري آسان
منوها را آسان نموده و از پيچيدگي دوري نماييد. سعي کنيد حرکت کاربر در سايت را پيش بيني نموده و بهترين راهبري را براي او طراحي نماييد. استفاده از دکمه هاي صفحات قبلي و بعدي مي تواند کمک زيادي به کاربران مسن نمايد.

صوت براي متن و بالعکس
شما مي توانيد با درج فايل صوتي، متن مربوطه اي را که ممکن است خواندن آن براي کاربران مسن مشکل باشد راحت تر در دسترس او قرار دهيد و خدمات خود و اطلاعات مربوطه را از طريق اين فايل صوتي به او ارائه دهيد.
همچنين بالعکس، اگر فايل صوتي داريد که اطلاعاتي را به کاربر ارائه مي دهد. براي کاربراني که مشکل شنوايي دارند، ترکيبي از نوشته و تصوير را ارائه دهيد.

آزمون
از خويشاوندان و نزديکان مسن خود بخواهيد سايت شما را بازديد نمايند. حرکت آنها را در سايت بررسي کرده، و مشکلاتي که کاربر با وب سايت شما دارد را رفع نماييد.

التج