توجه : کار طراحان وب در حال تغییر است

يک نقل قول قبل از اينکه شروع کنيم:
" هميشه قوي ترين نيست که از يک گونه دوام مياره ، يا اونيکه از همه باهوش تره! اون کسي است که بيشتر خودشو با تغييرات وفق مي ده" !
اولين باري که با اين نقل قول مواجه شدم منو متوجه خيلي از مشتريانم کرد. اين واقعيت که اون ها بايد خودشون رو با دنيايي ديجيتالي جديدي که درونش زندگي مي کنن وفق بدن .که اگر اونا اين کار رو نکنند زياد دووم نميارن!
ولي اخيرا به اين فکر افتادم که اين مورد به ما طراحان وب هم همچنين ربط داره.
من ناراحتي طراحان وب غير وابسته رو مي بينم که چقدر براشون سخته که کار پيدا کنند و چگونه کار ها از گذشته سخت تر شده  است . ولي من باور دارم که اگر ما بتونيم خودمون رو با تغييرات همراه کنيم ما از عهده کارامون قطعا بر مي آييم.
حالا چجوري همراه بشيم؟
براي پاسخ دادن به اين سوال بايد اول بپرسيم و بدونيم که چجوري داره دنياي وب تغيير مي کنه؟
چگونه نقش طراحان وب در حال تغيير است؟
کار ما به عنوان طراحان وب در بسياري از جوانب در حال تغيير است. ولي من بر اين باورم که اين ما بايد به اين تغييرات بنيادي و اوليه به 4 جهت نگاه کنيم. پر اهميت ترين و شاخص اين 4 جهت ، تخصص مي باشد.
تخصص بيشتر
براي بيشتر تاريخچه هاي صنعت ما يک شخص خاص مي تونسته يک وب سايت کامل رو به تنهايي بسازه. از توليد محتوا گرفته تا طراحي و ساخت سايت . يک نفر مي تونسته تمام اين کار ها رو انجام بده.
ولي وقتي  سايت هاي ما به چيز هاي پيچيده تري رشد کردن براي يک نفر خيلي سخت شد تا بتونه تمام اون مهارت هاي لازم رو به دست بياره. به طور مثال با يک ديد منطقي از بهينه سازي موتور هاي جست و جو کار کنين ( حتي با سختي نسبي ) ولي هيچوقت نمي تونين با متخصص هاي اين موضوع رقابت کنين! در آخر هم سرويس اي که شما ارايه مي دين خب ميشه يک سرويس رده 2!
اين موضوع در زمان هاي قبل تاثير و اهميت چنداني نسب به زمان حال نداشت ، نه تنها چيز هايي اسون تري براي ساخت وجود داشت بلکه وب سايت ها هم به اندازه ي الان مهم و مطرح نبودن!
بسياري از طراحان وب در طراحي وب سايت نمي خوان که متخصص بشن. آن ها اينکه بتوني همه ي وب سايت رو خودت بزني بيشتر رضايت بخش مي دونن!
اما اين کار اون هارو براي کار کردن روي وب سايت هاي کوچک محدود ميکنه خب اينم بايد در نظر داشته باشيم که سايت هاي با عملکرد محدود ديگه الان براي کار هاي تجارتي خوب نيست.
سوال اصلي هم اينه که اين سايت ها ديگه چقدر قراره دووم بيارن؟
يکپارچگي بيشتر
سايت ها فقط از لحاظ جنبه ي ساخت پيچيده نشده اند بلکه همچنين به اين دليل که در يک اجتماع بزرگ وجود دارند هم پيچيده ايند.
در يک زماني بود که سايت ها فقط يک کانال ديجيتالي بودند. اما امروزه ما در جهاني زندگي مي کنيم که وب سايت هاي ما بايد در کنار شبکه هاي اجتماعي ، موبايل و همچنين کمپين هاي بازاريابي ديجيتال کار کنند.
اين به اين معني است که از يک طرف ما نيازمنديم که متخصص شويم و از يک نظر ديگر بايد از بيشتر از هميشه از تعداد کانال هاي بيشتر آگاه باشيم.
اشتراک بيشتر
با درگير شدن بسياري از مردم در موفقيت استراتژي ديجيتالي شرکت ما ديگر نعمت تنها کار کردن رو نداريم. ما بايد به طراحي باز عادت کنيم. ما ديگر نمي توانيم صبر کنيم يک طرحي به اتمام برسه و بعد از اون به ديگران نشونش بديم.
اين به اين دليل است که تصميم هايي که ما مي گيرم يک تاثير اوليه اي در کاري که مردم مي کنند دارد. تصميم هاي طراحي بر روي ساخت و محتوا و همينطور چگونه سايت ما در تعامل با بقيه ي کانال هاي ارتباطي هست ، تاثير زيادي دارد.
به عنوان يک صنعت بالغ بايد کارگروهي رو در بين خودمون گسترش بديم و بي شک صنعت ما رشد خواهد کرد.
تکامل بيشتر
براي مدت زيادي ما به عنوان طراحان وب وسعت زيادي داشتيم.
وب سايت ها اون قدر مهم نبود و بيشتر سايت ها تنها به عنوان بروشور ها ازشون استفاده مي شد.
ولي تغييراتي رخ داد و حال بيشتر کمپاني ها به درستي وب سايت هاي خودشون رو به عنوان کسب و کار بحراني مي دانند.
همپنين هرچقدر هم وب سايت هاي پيچيده تري پيشرفت مي کند درآمد آن ها هم بيشتر مي شود. در نتيچه هم مشتريان انتظار دريافتي بيشتري از سرمايه گذاري خود دارند.
همچنين ما بيشتر از قبل تحت بررسي موشکافانه هم قرار مي گيريم و مشتريان تمايل دارند که سايت هايي که ما براشون مي سازيم رو تست کنندو همچنين از نتيجه کار اطمينان پيدا کنند.
بعضي بر اين باورند که اين بررسي ها از سمت مشتريان از ميزان خلاقيت کم مي کنه و نمي شه گفت اين تصور غلطي است. اما اين واقعيت جديديه که خب نميشه مستريان رو درست وقتي که براي موفق شدنشون خيلي مهمه سرزنش کرد.
وب با سرعت زيادي داره تغيير مي کنه . بعضي ها بر روش هاي قديمي خودشون استوارند و بعضي ديگر نه. هيچ خطري در سازگاري با اين تغييرات نيست.
از تغييرات نترسيد
در انتهاي  اين مارکت هنوز هم ادم هايي هستند که مسوليت کار رو تماما به عهده مي گيرند و به صورت تک نفره کار مي کنند و هنوز هم وب سايت هايي که به دست اين افراد براي افرادي نه چندان زرنگ و کاربلد ساخته ميشه صرفا بروشور هاي آنلاين مي باشد.
ولي اين براي هميشه دوام نمياورد!
براي سازمان هاي بزرگ امروزه وب سايت ها نقطه اي بحراني در تجارت شده است. بقيه افراد هم تصميم مي گيرند که سايت هاي خودشون رو با ابزار هايي مانند  Envato Sites, Squarespace  بسازن يا فقط به صفحه ي فيس بوک خودشون اقتدا مي کنند.
دير يا زود شما نياز پيدا مي کنيد که با تغييرات همراه بشويد! خطر اونجاس که شما کاري رو براي خودتون نمي تونيد پيدا کنيد چون به روز نشده ايد!
چگونه به جلو پيش بريم؟؟
براي شروع شما نياز داريد که يک متخصص انتخاب کنيد. که در ساخت وب سايت هاي خودتون از از او کمک بگيرين. شما مي خواهيد روي کدوم وقت بزارين روي طراحي يا براي کد زدن بخش front-end  ، development  ، محتوا ، SEO  يا ...؟
اما اين به اين معني نيست که مي شه از قسمت هاي ديگه غافل شد. شما به يک اطلاعات سطحي در باره ي همه سطوح ديجيتال ، به همراه يک متخصص در هر زمينه نياز داريد. دليل اين کار هم اين مي باشد که شما نياز دارين با قسمت هاي ديگر ديجيتالي  هم به طور حرفه اي ارتباط داشته باشيد.
ما بايد همه ارتباطات خودمون رو گسترش بديم تا در کار تيمي مشکلي برامون پيش نياد. به طور مشخص ما بايد بتونيم به زبان تجارت فوايد طراحي رو به صورت ماهرانه بيان کنيم. ما بايد بتونيم با اظلاعات دشوار و بزرگ تصميم هاي خودمون رو سازگار کنيم.
بايد اين که مشتريان نياز دارند که ميزان موفقيتشون رو اندازه بگيرن رو بپذيريم يعني ما بايد با کاري که شروع مي کنيم يک سنجه ي مناسب هم براي مشتريانمون بسازيم که بتونن به اطلاعاتي که نياز دارند از پيشرفت کار برسن.
ولي در راس کار هامون بايد بتونيم به طور همگاني و مشترک طراحي کنيم. ما ديگر نميتوانيم به خودمون در پروسه طراحي به طور انحصاري فکر کنيم بلکه بايد تشخيص بديم که هر کس به اندازه خودش سهمي در پيش بردن پروسه داره و بايد براي زحمات همکار ديگر ارزش قايل بشيم و بپذيريم. يعني حتي ممکنه مشتري ما هم نظرات خيلي خوبي داشته باشه!