آشنایی با روش های انتخاب دامنه مناسب برای سایت های اینترنتی

? چگونه يک نام مناسب براي سايت خود انتخاب کنيم؟
«ديگر هيچ نام خوبي براي سايت موجود نيست.» اين جمله را بارها از زبان ديگران شنيده ايم و بيشتر به اين معناست که تمام نام هاي مناسب قبلا اشغال شده اند. البته منظور از نام هاي مناسب، نام هاي کوتاه، شيک، گويا و البته با پسوند دات کام است. اما من عقيده دارم که اگر کمي خلاق باشيم، همواره مي توانيم نامي را که مناسب سايتمان باشد انتخاب نماييم. طراحي سايت

? شش نشانه يک دامنه خوب
اجازه دهيد که مشخصات يک دامنه خوب را فهرست نمايم :

? يک دامنه خوب کوتاه است
البته هر روز بيش از قبل، شانس يافتن يک دامنه با تعداد حروف کم، سخت و سخت تر مي شود اما من اگر بخواهم همين الآن مي توانم دامنه infoir.com را ثبت کنم. شما بري ثبت چنين دامنه اي دلايل بسياري مي توانيد پيدا کنيد. با اين نام شما مي توانيد اعتبار مناسبي بري سايت خود کسب کنيد ضمن اينکه املي آن به نوعيست که امکان نگارش نادرست را به حداقل مي رساند. نام هاي طولاني بيشتر اوقات مناسب نيستند. اگر شما بخواهيد نام شرکت خود را تماما در دامنه خود وارد نماييد به اين مشکل بر خواهيد خورد. مخصوصا اينکه مدتيست اجازه ثبت شرکت ها را در ايران براي کمتر از سه کلمه نمي دهند و بازديدکنندگانتان در اين صورت دچار مشکلات نگارشي خواهند شد. ضمن اينکه برگردان کلمات فارسي به املي پينگليش همواره منحصر به فرد نيست. فرض کنيد نام شرکت شما وب افزار بي کران باشد. در اين صورت دامنه شما به اينصورت خواهد بود: webafzarebikaran. علاوه بر اينکه اغلب افراد با درج يا عدم درج حروف صدادار مانند اِ به پينگليش مشکل دارند، باز هم ممکن است که در تلفظ صحيح کلمه بيکران دچار مشکل شده و آن را بي کاران بخوانند. شما مي توانيد با بازي روي کلمات به ترکيب هاي مناسبي برسيد.

? يک دامنه خوب بخاطر ماندني است
شما نام هاي عمومي را همواره به راحتي حفظ مي کنيد. دامنه هايي همچون Art.Com و Fun.Com در حافظه بسيار ماندگارند. در عين حال دامنه هاي ديگري هم وجود دارند که با وجود عمومي نبودن به راحتي حفظ شده اند. نامهايي مانند Google.Com و Yahoo.Com هم از اين جمله اند که برخي تغيير شکل يافته و يا مخفف يک جمله و يا مفهوم هستند. گاهي دلايل بخاطر سپاري خيلي ساده تر از اين حرف هاست. خوش آوايي يک کلمه و آهنگ مناسب هجاهاي آن، معمولا تاثير بسزايي در بخاطر سپاري آن دارد. پس در مخفف سازي بايد توجه کنيم که مجموعه بدست آمده، خوش آهنگ باشد. يک مثال مناسب در اينباره irna.Com و يک مورد نامناسب Iritn.Com است. نکته قابل توجه ديگر نام هاي دو يا چند کلمه ي است. که بخاطر سپاري ترتيب آنها را دشوار مي سازد. براي مثال بسياري از افراد بجاي ورود به سايت PlanetPayment.com، وارد سايت PaymentPlanet.com مي شوند که البته در اين مورد خاص و بري جلوگيري از اشتباه هر دو دامنه به يک سايت مي رسد.

? يک دامنه خوب نبايد با ديگر دامنه ها اشتباه شود

برخي از افراد نام هايي را بري خود انتخاب مي کنند که قبلا توسط فرد معتبر، نهاد يا شرکت معروفي اشغال شده است. سپس با ايجاد تغييراتي در آن مانند پسوند Net (يا پسوندهاي ديگر) يا تغييراتي ، آن نام را ثبت مي کنند. بيشتر ما ثبت سايت Gooyaa.Com را به ياد مي آوريم که نامي بود با تغيير بر روي املاي سايت پربيننده Gooya.Com. در کشورهاي ديگر قانوني با عنوان مالکيت معنوي وجود دارد که در صورت اثبات استفاده سوء در چنين مواردي، امتياز نام ثبت شده از فرد متخلف سلب مي شود.

? يک دامنه خوب را به سختي بايد غلط نگارش کرد
نام مورد نظر براي يک دامنه بايد به گونه ي باشد که افراد بازديد کننده براي نگارش آن دچار مشکل نشوند. اين مشکل معمولا در نام هي طولاني و يا ترکيبي بيشتر اتفاق مي افتد. اين مساله را بايد جدي بگيريد چون همين مساله به ظاهر ساده ممکن است بسياري از مشتريان و بازديدکنندگانتان را در بلند مدت فراري دهد.

? يک دامنه خوب بايد بيانگر فعاليت شما يا نوع آن باشد
يک نام خوب ري دامنه شما بايد به گونه ي باشد که هر کسي بتواند با مشاهده آن، نوع فعاليتتان را تشخيص دهد. البته احتمال اينکه شما نامي پيدا کنيد که بصورت تک کلمه ي فعاليتتان را آشکارا بيان کند، بسيار اندک است با اين حال شما مي توانيد با اضافه کردن برخي کلمات به کلمه پايه به دامنه خوبي دست پيدا نماييد. فرض کنيم که شما قرار است سايتي با محتوي سرگرمي ايجاد نماييد. مسلم است که دامنه هاي Fun.Com و Funny.Com قبلا اشغال شده اند. اما شما مي توانيد نام BestFunny.Com را بري سايت خود انتخاب کنيد که هم بيانگر گرايش کاري شماست و هم به اصطلاح خوش نام است.

? يک دامنه خوب بايد مخاطبين شما را درست هدف بگيرد
امروزه بيشتر دامنه هاي Com. و Net. يا Org. اشغال شده اند و به همين دليل پسوند هاي جديدي پديدار شده است. پسوند هاي cc. يا ws. همچنين tv. و to. پسوندهايي هستند که به تازگي بيش تر مشاهده مي شوند. امتياز اين پسوندها تا پيش از اين متعلق به کشورهايي خاص بوده که از آنها با شرايطي خريداري شده است. بسياري از افراد چنين پسوندهايي را بري نام مورد نظر خود انتخاب مي کنند. بسياري ديگر هم از پسوندهاي اختصاصي کشور متبوع خويش استفاده مي نمايند. با اين فرض اگر شما مي خواهيد يک سايت با مضمون سرگرمي و مخاطبان ايراني ايجاد نماييد، بهترين انتخاب بري شما مي تواند نام Fun.IR باشد.
منبع: سرزمين دانلود