10 دلیل کاهش رتبه سایت در گوگل

ترافیک بازدید کنندگانی که موتورهای جستجوگر مانند گوگل به سایت ما ارسال می کنند در حقیقت یکی از فرصت هایی است که ما می توانیم در تجارت و یا کار خود از آن برای افزایش درآمد و فروش محصولات استفاده کنیم. اما فکر کنید اگر این بازدید کنندگان تنها ۱ ماه از طریق موتورهای جستجوگر به سایت ما وارد نشوند چه اتفاقی می افتد ؟ آیا این به معنای یک شکست برای ادامه فعالیت و رسیدن به هدف اصلی سایت فرضی ما نیست ؟
دلایل مختلفی وجود دارد که موتور جستجوگر گوگل ، رتبه سایت ما را در صفحه نمایش نتایج جستجو به کاربران اینترنتی کاهش دهد و همچنین گوگل پیج رنک سایت ما را کاهش دهد. شما با آشنایی یا این دلایل کاهش رتبه می توانید از کاهش رتبه سایت خود در آینده در موتورهای جستجوگر جلوگیری کنید و یا در صورتی که هم اکنون این کاهش رتبه برای سایت شما اتفاق افتاده است راه حل های دقیق تری را برای افزایش رتبه سایت خود انتخاب کنید. همچنین این نوشته می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار افرادی قرار دهد که در رشته بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر ( سئو ) فعالیت می کنند تا در بررسی و آنالیز سایت هایی که بهینه سازی آن ها را بر عهده دارند از دلیل کاهش رتبه های ناگهانی باخبر شوند. در این نوشته با ۱۰ دلیل آشکار تر کاهش رتبه سایت ها و وبلاگ ها آشنا می شویم.
1. پایان ماه عسل سایت شما در گوگل !
با بررسی آمار و ارقام بسیاری از سایت و وبلاگ ها و بر اساس گفته بسیاری از مهندسین بخش جستجوی گوگل بسیاری از سایت ها بعد از اینکه به پایگاه داده های گوگل راه پیدا می کنند گوگل در رتبه بندی صفحات وب به آن ها امتیازهای مثبت ویژه ای می دهد که این امر کاملاً طبیعی است چون گوگل نیز مانند اکثر کاربران اینترنتی دنبال جدیدترین ها است که در عنوان این بخش از کلمه ماه عسل برای این دوره استفاده شده است. البته اکثر سایت ها بعد از این دوره در صورتی که بهینه سازی نشوند و از طرف کاربران نیز زیاد مورد توجه قرار نگیرند در رتبه بندی های بعدی گوگل رتبه های واقعی تری به آن ها داده می شود که این امر شاید باعث کاهش رتبه سایت شما شده است.

2. گوگل پاندا و ایجاد محتویات تازه برای سئو
گوگل از الگوریتم جدیدی با نام گوگل پاندا برای تشخیص ارزش و تازگی محتویات صفحات سایت شما استفاده می کند که اخیراً وقتی از مت کات رئیس بخش مبارزه با اسپم موتور جستجوگر گوگل در توییتر سوال پرسیده شد که آیا گوگل پاندا هم اکنون صفحات فارسی زبان را نیز می تواند آنالیز کند جواب زیر را دادند .
بله ، هم اکنون گوگل پاندا توانایی آنالیز صفحات وب با تمامی زبان ها بجز کره ای ، چینی و ژاپنی را دارا می باشد.
پس اگر از نوشته های سایت ها و وبلاگ های دیگر در بروزرسانی سایت خود استفاده می کنید و اخیراً کاهشی را در تعداد بازدید کنندگانی که گوگل به سایت شما می فرستد احساس کرده اید پس باید بگوییم که گوگل پاندا متاسفانه سایت شما را به عنوان یک سایت کپی بردار شناسایی کرده است به همین خاطر نیز رتبه بسیاری از صفحات سایت شما در بعضی از جستجوهای پر استفاده از مثلاً رتبه ۳ یا ۴ صفحه اول نتایج به صفحه ۱۰ یا ۱۱ انتقال پیدا کرده است ! بله ، گوگل خوشبختانه در این مورد جدیداً خیلی سخت گیرتر شده است و حتی اگر شما گزارش کپی برداری از روی سایت خود را به آن بدهید در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی می کند.

3. الگوریتم های رتبه بندی در گوگل در حال تغییر هستند
یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شما در موتور جستجوگر گوگل شود این مسئله است که الگوریتم های رتبه بندی به صفحات وب و تشخیص مرتبط بودن آن ها با کلماتی که کاربران در این موتور جستجوگر جستجو می کنند تقریباً می توان گفت به صورت هفته ای در حال بروزرسانی است پس ممکن است در بعضی از بروزرسانی ها سایت شما به دلیل رعایت نکردن نکات خاصی در مورد طراحی استاندارد و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر امتیازهای منفی دریافت کند و این امر باعث کاهش رتبه سایت شما در بعضی از جستجو ها و حتی به صورت کلی شود.
همچنین در بعضی از موارد ممکن است سایت ها و وبلاگ هایی که به شما لینک داده اند در این بروزرسانی های الگوریتم رتبه بندی گوگل ، کاهش رتبه پیدا کنند که این نیز باعث کاهش رتب سایت شما در SERP یا صفحات اولیه نتایج جستجوی گوگل می شود.

4. وجود کدهای مخرب در صفحات سایت شما
بسیاری از خوانندگان ما که درخواست سئو برای سایت خود را ارسال کرده بودند در نامه هایی که ارسال کرده بودند به نکاتی مانند کاهش رتبه بعد از هک شدن سایت آن ها و … اشاره کرده بودند و در بیشتر این موارد چیزی که بعد از آنالیز صفحات موجود در سایت آن ها متوجه شدیم این بود که هکر یا برنامه مخربی که سایت آن ها را هک کرده بوده است در بعضی از صفحات به کد قالب سایت مربوطه چند خط کد مخرب که معمولاً برای سرقت اطلاعات شخصی افراد و یا لینک دادن به سایت خاصی است اضافه شده بود.
یکی از مهمترین دلایل کاهش رتبه سایت شما نیز در موتور جستجوگر گوگل می تواند وجود همین کدهای مخرب در صفحات سایت شما باشد که گوگل در صورت متوجه شدن آن توسط ربات های خود یا به صورت کلی سایت شما را در صورت تعمیر نکردن آن توسط شما از نتایج جستجو پاک می کند و یا در ابتدای تشخیص این مسئله در پایین نتایج جستجویی که مرتبط با سایت شما است از عباراتی مانند “این صفحه ممکن است به سیستم شما صدمه بزند” را نمایش می دهد تا به کاربران اینترنتی نیز این مسئله را خبر رسانی کند و معمولاً کاربران با دیدن این عبارات در پایین نتایج مرتبط با سایت شما بر روی لینک های سایت شما کمتر کلیک می کنند و خود این مسئله باعث کاهش درصد CTR ( تعداد نمایش صفحات سایت شما در نتایج جستجو به تعداد کاربرانی که از این طریق به سایت شما وارد شده اند ) سایت شما در موتور جستجوگر گوگل می شود که یکی از پیامدهای این موضوع کاهش کلی رتبه سایت شما است.

5. جریمه شدن سایت شما به علت استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه
در صورتی که برای افزایش رتبه سایت خود در موتور جستجوگر گوگل و افزایش تعداد کاربرانی که از این طریق می توانید برای سایت خود کسب کنید از تکنیک های سئو کلاه سیاه ( Black hat SEO ) مانند افزایش تعداد صفحات سایت خود با استفاده از اسکریپت های مخصوص ، افزایش غیر واقعی CTR ، افزایش تعداد کلمات کلیدی مرتبط و … استفاده می کنید گوگل به راحتی این تکنیک ها را می شناسد و ممکن است خیلی زود سایت شما را جریمه کند و به طور کل سایت شما به کاهش رتبه چشم گیری محکوم شود.

6. مشکل هاست و سرورهای سایت شما
اگر از هاست های بی کیفیت و با سرورهای ضعیف استفاده می کنید ممکن است سایت شما در بسیاری از روزها برای بازدید کنندگان به دلیل مشکلات سرور سایت شما غیر قابل دسترس ( Down ) باشد و در صورتی که گوگل متوجه شود با گذشت چند روز مشکلات خرابی سایت شما رفع نشده است به سرعت امتیاز های منفی به سایت شما می دهد که این باعث می شود در رتبه بندی های بعدی سایت شما کاهش رتبه پیدا کند.

7. وجود لینک های شکسته در سایت شما
یکی دیگر از دلایل از دست دادن رتبه سایت یا وبلاگ در موتور های جستجوگر وجود لینک های شکسته ( خراب ) در سایت شما است. گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر همانطور که می دانید از ربات های خود برای دنبال کردن لینک های موجود در صفحات وب و ثبت محتوای آن ها استفاده می کنند و در صورتی که این ربات ها در سایت شما با لینک های روبرو شوند که خراب باشند و با رفتن به صفحه مقصد خطای ۴۰۴ ( وجود نداشتن صفحه مقصد ) این عامل نیز یک امتیاز منفی بزرگ برای سایت شما می شود..

8. وجود محتوای تکراری در صفحات سایت ( Duplicate Content )
همانطور که در دلیل دوم که مرتبط با گوگل پاندا بود گفتیم وجود محتوای تکراری در سایت شما می تواند باعث کاهش رتبه سایت شما شود همچنین وجود نوشته ها و دیگر محتوایی که در صفحات سایت شما نیز تکرار شده اند بعضی اوقات می تواند باعث کاهش رتبه سایت شما شود. در بیشتر مواقع خود گوگل توانایی تشخیص صفحه اصلی که محتوای مربوطه در سایت شما در آن وجود دارد را دارا می باشد اما در بعضی از موارد صفحه هایی را به عنوان صفحه مقصد به کاربران وب نمایش می دهد که در حقیقت خلاصه ای از نوشته های شما در آن قرار دارد و صفحه اصلی آدرس دیگری دارد. برای جلوگیری از این محتوای تکراری در سایت خود سعی کنید از محتوای موجود در صفحات سایت خود کمتر در دیگر صفحه های سایت خود استفاده کنید همچنین اگر در مواردی اینکار الزامی بود حتماً لینک صفحه اصلی مرتبط با محتوا را در پایین یا بالای نوشته های مربوطه و یا دیگر محتویات قرار دهید.

9. مشکلات موجود در فایل Robot.txt
از فایل Robot.txt می توانید برای راهنمایی ربات های موتورهای جستجوگر و دیگر ربات ها استفاده کنید و اگر می خواهید دسترسی آن ها را به بعضی از صفحات محدود کنید بهترین راه حل استفاده از همین فایل در شاخه اصلی سایت خود ( مثل http://portalsaz.com/robot.txt ) است. اما در بعضی از موارد به دلیل دقت نکردن وبمسترها محتویاتی در این فایل قرار می گیرد که ممکن است موتورهای جستجوگر را از دسترسی به قسمت زیادی از سایت مربوطه منع کنند. پس در هنگامی که متوجه کاهش رتبه سایت خود شدید حتماً سری به این فایل بزنید تا متوجه شوید توسط شما و یا دیگر اسکریپت های که از آن ها استفاده می کنید در هاست خود تغییرات مضری در این فایل ایجاد نشده باشد.

10. رقص های گوگل و جابجا شدن نتایج جستجو ها
در بعضی از اوقات و برای بعضی از کلمات کلیدی ممکن است متوجه شده باشید که سایت شما مثلاً از رتبه اول نمایش داده شده در نتایج جستجو به رتبه ۵ نزول کرده است و دیگر سایت ها جای شما را گرفته باشند. در اینصورت خیلی ناراحت نشوید چون گوگل در حقیقت دارد با این کار خود ( رقص نتایج نمایش داده شده ) بهترین حالت ممکن برای رتبه بندی سایت ها را امتحان می کند و در صورتی که بازهم کاربران بر روی صفحات موجود در سایت شما کلیک کنند در نتایجی که گوگل در آن ها رقصیده است به زودی شما دوباره به رتبه اول برای آن کلمه کلیدی باز می گردید و اینبار جایگاه مستحکم تری را برای سایت خود در نتایج جستجوی آن کلمه کلیدی به دست آورده اید.