نکات مهم برای طراحی UX در طراحی سایت فروشگاهی

اولين تأثير از اولين ورود بازديد کننده به فروشگاه اينترنتي شما
در طراحي سايت فروشگاهي ، اولين ورود کاربر و اينکه چه تأثيري از ديدن اولين نماي کلي از سايت فروشگاهي شما خواهد گرفت بسيار مهم است ، چرا براي آن ها بسيار راحت است تا به محض اينکه از فروشگاه اينترنتي شما خوششان نيامد به سايت فروشگاهي ديگري مراجعه کنند و محصولات مشابه سايت شما را آنجا بيابند .
پس ، براي صفحه اول طراحي سايت فروشگاهي نيازمند تمرکز و دقت بالايي در پياده سازي آن داريم . بايد در طراحي اين صفحه طوري عمل کنيم که تفاوت و برتري فروشگاه آنلاين ما از ساير فروشگاه هاي مشابه اينترنتي مشخص باشد ، با ترکيبي از سادگي طرح و راحتي در دسترسي به تمام محتواي سايت براي کاربر و به ويژه آيتم هاي کليک خور (CTA : Call to Action) سايت .
دسته بندي و فيلترکردن محصولات و استفاده از ابزار راحتي در انتخاب براي کاربران

فروشگاه هاي اينترنتي برتر معمولا براي راحتي کاربران در انتخاب محصول و تمايلاتشان ، آيتم ها و اقلام موجود در سايت را در قالب مجموعه هايي مجزا دسته بندي مي کنند . مثلا براي محصولات جديد ، يک اسلايد شو و گردانه تصاوير در صفحه وب سايت قرار مي دهند ، و يا اينکه بر اساس بازديدهاي قبلي کاربر به او محصولات مورد علاقه و پربازديدش را پيشنهاد مي کنند .
تشويق کردن کاربر براي بازديدهاي مجدد از سايت از طريق طراحي يک برنامه دقيق براي محتوا

آمارها نشان مي دهد که ميانگين رها کردن سبد خريد توسط کاربران در خريد آنلاين ، حدود %68 است . اين آمار بالاي نيمه کار ماندن خريدهاي اينترنتي نشان مي دهد که شرکت هاي موفق در تجارت الکترونيک هرگز به بازديد کننده هاي گذري وب سايتشان متکي نيستند .
پيش از اينکه مشتري شروع به خريد از فروشگاه آنلاين شما کند ، مي بايست که ابتدا او را جذب سايت کرد تا يکي از کاربران سايت شما شود . پس بايد سيستمي طراحي کنيد که بازديد کننده پس از اولين بازديدش از سايت شما باز هم به سايت برگردد و يکي از کاربران فروشگاه اينترنتي شما شود .
چند ترفند براي انجام اين کار در سايت هاي فروشگاهي :
• بازاريابي از طريق ايميل (Email Marketing)
• ارائه رسيد خريد همراه با جوايز فوق العاده
• ارائه محصولات جديد و به روز
• تبليغات از طريق رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي
• رقابت با ساير فروشگاه ها
• ارائه محصولات پيشنهاد ويژه با زمان محدود
• ارائه يک يا چند محصول به طور رايگان به ازاي خريد ميزان مشخصي از فروشگاه
وب نوش