11 روش برای بهبود بازاریابی محتوایی

با افزايش کاربر در فضاي اينترنت و گسترده شدن کسب و کار اينترنتي رساندن محتواي مناسب به دست کاربران کار دشواري شده است. براي اينکه بتوانيد جاي محتواي خود را در بين اين تعداد بي شمار محتوا باز کنيد بايد روش مناسبي براي توليد محتواي خود پيش بگيريد . براي ايجاد تمايز بين خود و رقيبان سرسختتان اين 11 مورد زير را به طور دقيق مطالعه کنيد .

1 - تعين هدف خود از بازاريابي محتوايي
اين اهداف بايد همسو با اهداف مرتبط با کسب وکار، خدمات، محصولات و برند شما باشد. رايج ترين آن‌ها عبارتند از:

حامي برند شما باشد.
مشتريان سرنخ يا بالقوه (Lead) توليد کند.
با ارائه محتواي مورد علاقه مشتريان، منجر به فروش و حفظ مشتريان بيشتري گردد.
2 - مخاطبانتان را شناسايي کنيد
سعي کنيد سليقه ي مخاطبان خود را بشناسيد ، اگر محتوايي که توليد ميکنيد باب ميل مخاطبانتان نباشند آن ها هيچ گاه از قدرت سايت شما مطلع نخواهند شد. خود را محدود به مصرف کنندگان نهايي نکنيد و به وراي اين مرز بيانديشيد. معمولا افراد قبل از خريد نهايي مدت زيادي را به تحقيق مي‌پردازند و حتي پس از تصميم گرفتن نيز خريد خود را تا چندين ماه به تعويق مي‌اندازند. شما بايد به درک مناسبي از تمامي بخش‌هاي قيف فروش شرکت خود برسيد و بدانيد که افراد چگونه با شرکت شما آشنا شده و پس از پيمودن چه مراحلي به مشتري نهايي شما تبديل مي‌شوند.

3 - محتوايتان طبق برندتان توليد شود
به بازاريابي محتواي خود وجه و شخصيتي بدهيد که مرتبط با برندتان باشد. براي اين کار نکات زير را به کار گيريد:

از رنگ برند خود در طراحي سايت و توليد محتوا استفاده کنيد.
از فونت مشخصي براي توليد محتوا و به طور کلي متون وب سايت خود استفاده کنيد.
از زبان و لحن خاص خود براي تدوين متون اصلي سايتتان استفاده کنيد.
از ” نشان ” هاي بصري مانند لوگو شرکت خود در سايتتان استفاده کنيد.
- 4شناخت هدف و محتواي مورد علاقه مخاطبان
هميشه به خاطر داشته باشيد که بازاريابي محتوا مربوط به علايق و سلايق شما نمي شود، بلکه مربوط به اطلاعاتي است که مخاطبان هدف شما دوست دارند و بدنبال‌اش هستند.

در مورد محصولات و خدمات خود به مشتريان تان اطلاعات واضح دهيد.

در سايت خود به سوالاتي که مشتريان و مخاطبانتان و … دارند پاسخ دهيد. دستيابي به اين سوالات به راحتي از طريق پرسنل خدمات مشتريان يا بخش فروش در دسترس مي باشد.

5 - داستان شرکت و برندتان را بازگو کنيد
يکي از ضعف‌هاي کسب و کارهاي ايراني نداشتن داستان است! اينکه شرکت کار خود را از کجا شروع کرده و در مسير به چه موفقيت‌هايي دست يافته است. انسان از ابتداي تاريخ بشريت به داستان و داستان گويي علاقه داشته و مي توان از همين نکته در جهت بهبود بازاريابي محصولات و خدمات شرکت‌ها استفاده نمود. در ادامه ? توصيه مفيد در اين خصوص آمده است:

از ارائه بيش از حد حقايق آماري و نمودارها دوري کنيد، چون مردم آن‌ها را فراموش خواهند کرد. در عوض به داستان شرکت خود و نحو بازگو کردن آن فکر کنيد.
تاريخچه شرکت خود را بازگو کنيد. داستان‌هايي از گذشته را پيدا کنيد که مربوط به موسسان شرکت يا کسب و کار و منطقه جغرافيايي شماست.
پيشينه محصولات خود را نشان دهيد. اين امر براي تشويق خريدارن به اينکه محصولات شما را انتخاب نمايند بسيار ضروري است.
داستان‌هاي کارکنان يا مشتريان خود از محصولاتتان را جمع آوري کرده و در فرصت‌هاي مناسب و به شيوه‌هاي مختلف بازگو نماييد.
6 - فرمت متنوع در محتوا
مخاطبان شما از جهت چگونگي مصرف اطلاعات با يکديگر تفاوت دارند و همين امر منجر به تنوع در فرمت اطلاعات مصرفي آن‌ها مي شود. طبق اصول) NLP برنامه‌ريزي عصبي کلامي) انسان ها ? کانال ارتباطي مختلف دارند که عبارت از: ?- بصري ?- شنيداري ?- لمسي هستند. در واقع ممکن است فردي از طريق خواندن مطلبي را بهتر درک کند و فرد ديگري با شنيدن آن، پس رعايت تنوع در فرمت محتوا بسيار مهم بوده و ? نکته زير مي تواند شما را در اين امر کمک کند:

از مقالات استفاده کنيد. متن رايج ترين فرمت محتوا محسوب مي شود.
با نمايش تصاوير جذاب توجه مخاطبان‌تان را جلب نماييد.
از محصولات خود ويديو کليپ، فايل فلش و … کوتاه بسازيد.
از صوت استفاده کنيد، مانند: پادکست‌هاي صوتي آموزشي.
7 - تقويم توليد محتوا را تدوين کنيد
براي اينکه توليد محتواي شما بر اساس نظم مشخصي باشد و بتوانيد تداوم را در توليد آن رعايت کنيد، مي بايست يک تقويم يا برنامه زماني براي آن تدوين نماييد. ? نکته زير مي تواند راهگشاي مشکل شما باشد:

در همه ي رويداد‌هاي مرتبط با کسب و کارتان برنامه‌اي براي توليد محتوا قرار دهيد.
نسخه‌هاي متنوعي از يک محتواي توليدي تهيه کرده و در زمان‌هاي مختلف منتشر نماييد.
توليد محتوا از ساير منابع را در برنامه خود قرار دهيد، مانند توليد محتوا از کتاب‌ها، مطبوعات و مقالات سايت‌هاي معتبر
کارکنان خود را در توليد محتوا مشارکت دهيد و محتواي بدست آمده را در بخشي از برنامه بروز رساني خود قرار دهيد.
8 - جذابيت محتوا را حفظ کنيد
هر چقدر هم که محتواي شما مفيد باشد بدون جذابيت کافي براي مخاطبان هدفتان، نمي تواند مشتريان بالقوه را به مشتريان نهايي تبديل نمايد. براي افزايش جذابيت مقالات خود حتما بايد از تکنيک‌هاي ژورناليستي به اندازه کافي استفاده کنيد، تا مخاطبان انگيزه کافي براي خواندن مقالات شما را به طور کامل داشته باشند. براي انجام اين کار به ? نکته زير توجه کنيد:

سعي کنيد اشتباهات تايپي و دستوري خود را به حداقل برسانيد، چون اين امر به اعتبار شما لطمه مي زند.
عناوين مقالات خود را طوري بنويسيد که نظر مخاطبان را جلب کند. به خاطر داشته باشيد که از هر ? نفر تنها ? نفر مقاله شما را پس از خواندن عنوان آن ادامه مي دهد و ?? % باقي مخاطبان از خواندن عناوين فراتر نمي روند.
از عکس‌هاي جذاب براي جلب توجه مخاطبان سايتتان استفاده کنيد.
تا جايي که مي توانيد اطلاعات خود را به ساده ترين شيوه بازگو کنيد، تا مخاطبانتان بتوانند به راحتي آن را درک کنند.
از المان‌هاي مناسب در طراحي سايت خود استفاده نماييد، تا پيدا کردن و درک بخش‌هاي مهم مقالات را براي مخاطبانتان ساده کند. مانند استفاده از فونت‌هاي پهن يا توپر، و استفاده از باکس‌هاي مناسب براي متمايز کردن جملات مهم در پاراگراف‌ها.
9 - اصول سئوي محتوا را رعايت کنيد
وب سايت شما مي تواند بهترين محتواي جهان را داشته باشد، اما اگر کسي نتواند آن را از طريق موتورهاي جستجو پيدا کند فقط وقت خود را در توليد آن تلف کرده ايد. ? نکته کاربردي زير مي تواند کمک زيادي به سئو محتواي توليدي شما کند:

کلمات کليدي که مخاطبانتان از آن استفاده مي‌کنند را در مقالات خود به کار گيريد. با استفاده ار ابزارهاي جستجوي کلمات کليدي مانند Google Keyword Planner يا KWFinder ليستي از ??-?? کلمه کليدي انتخاب کرده و محتواي توليدي خود را بر روي آن‌ها متمرکز کنيد.
در مقالات خود، حتما از کلمات کليدي موجود در متن به سايت‌هاي معتبر ديگر، مانند سايت‌هاي علمي يا خبري لينک دهي استفاده کنيد همچنين در جاي مناسب به ساير محتواي سايتتان نيز لينک درج کنيد (لينک سازي داخلي). حتما دقت کنيد که تعداد اين لينک‌ها زياد نباشد چون بر سئو سايت شما تاثير منفي مي گذارد.
تمام اجزاي محتواي خود را براي موتورهاي جستجو بهينه سازي کنيد، مخصوصا متن توضيحات و کلمات کليدي براي اجزاي غير متني مانند عکس‌ها و ويديوها
10 - از توزيع محتواي خود اطمينان حاصل کنيد
اطمينان حاصل کنيد که محتواي توليدي شما به دست مخاطبان هدف سايتتان مي رسد، بديهي است اگر مخاطبانتان به اين محتواي دسترسي نداشته باشند، بازاريابي محتوا بي معنا خواهد شد. ? توصيه زير مي تواند براي شما مفيد باشد:

محتواي توليدي تان را در رسانه‌هاي خود به اشتراک بگذاريد، مانند: سايت، وبلاگ و خبرنامه‌ ايميلي
از رسانه‌هاي ديگران استفاده کنيد، مانند: نوشتن پست مهمان در ساير سايت‌ها يا ارائه محتوا در کنفرانس‌هاي مرتبط
از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده کنيد. پلت فرم‌هاي مختلف شبکه‌هاي اجتماعي مانند: تلگرام، اينستاگرام، لينکدين و … را براي بازاريابي محتواي توليدي خود به کار گيريد.
11 - نتايج بازاريابي محتواييتان را تحليل کنيد
شما حتما بايد نتايج بازاريابي محتوايي خود را بررسي کنيد تا مطمئن شويد آيا فروش و سود خوبي عايد شرکت شما شده است يا نه، به عبارت ديگر بايد ROI يا بازده سرمايه گذاري فعاليت‌هاي خود را محاسبه کنيد. نتايج حاصل از دعوت کننده يا CTA هاي سايت خود را بررسي نموده و پر بازده‌ترين آن را تعيين نماييد. معيارهاي مناسب شرکت خود را که مرتبط با اهداف بازاريابي محتوايي‌تان باشد را بررسي کنيد. اين اهداف مي تواند از افزايش تعداد اعضاي سايت گرفته تا فروش بيشتر و … باشد. براي اين کار مي توانيد ابزار تحليل آمار گوگل آناليتيکز و روش‌هاي تعيين صفحات هدف را به کار گيريد.
سي ار کو