مراحل اجرا و پیاده سازی پروژه به سبک طراحی استراتژیک

حال ببينيم که چگونه مي شود يک پروژه وب سايت را با طرز تفکر طراحي سايت استراتژيک پياده سازي کرد :
1. تعيين اهداف
يکي از مواردي که پيش از شروع کار بر روي يک پروژه وب بايد از آن آگاه باشيد ، هدف کارفرما از خواستن وب سايت است . از طراحي سايت چه چيزي را مي خواهيد بدست آوريد ؟ هدف اصلي وب سايت چيست ؟ اين ها پرسش هايي است که بايد از کارفرما بپرسيد تا به جواب آن برسيد . يادآوري مي کنم که طراحي سايت تنها يک کار و محصول هنري نيست ؛ واسط کاربري است که کاربرد خاص خودش را دارد . ممکن است اين کاربرد يک فروشگاه آنلاين براي فروش محصولات يک شرکت باشد ، يا کاربرد خبري و اطلاع رساني و آموزشي ، يا سرگرمي ، يا ارائه يک وب سرويس باشد . کاربري سايت هر چه که هست ، بايد با هوشمندي و تمرکز آن را به خوبي پياده سازي کرد . همچنين در بازطراحي سايت نيز بايد به اين موارد توجه کرد .
2. تشخيص مخاطبان
در طراحي UI ، جواب سؤال " چه کساني مخاطبان اين وب سايت هستند ؟ " نقش بسيار مهمي ايفا مي کند . آمارهاي متعددي هست که در تشخيص و تعيين مخاطبان سايت تأثير گذار است که مي توان به مواردي چون سن ، جنسيت ، شغل ، اطلاعات فني ، ... اشاره کرد . مثلا وب سايت يک بازي کامپيوتري براي نوجوانان قطعا بايد داراي استايل خيلي مهيج تر و زيباتري باشد نسبت به يک وب سايت تجاري براي مخاطب بزرگسال . تعيين مخاطبين وب سايت نه تنها بر طراحي قالب سايت موثر است ، بلکه تمام جزييات طرح نيز از آن تأثير خواهد گرفت .
3. داشتن يک تصوير برند
اغلب طراحان سايت بدون فکر و خلاقيت ، طبق الگوهاي رايج طراحي UI بر روي پروژه خود کار مي کنند در صورتي که هر سبکي با هر نوع وب سايتي سازگار و مناسب نيست . در طراحي تصوير شاخص يا همان برند يک وب سايت شرکتي يا فروشگاهي بايد توجه داشت که اين تصوير در ابتداي ورود کاربر به صفحه اصلي سايت تأثيري فراواني بر جذب او خواهد داشت . از کلي تا جزيي ترين عناصر برند سايت ، از جمله رنگ بندي ، فونت ، ابعاد تصوير ، و ساير استايل هاي آن همگي بايد متناسب با نوع سايت و مخاطبان آن باشد .
4. پياده سازي هدف محور
پس از تعيين هدف ، تشخيص مخاطبان و طراحي يک تصوير شاخص (برند) مناسب براي وب سايت ، حال وقت پياده سازي پروژه است . پياده سازي هدف محور به اين معناست که پيش از شروع کار ، به تناسب اهداف تعيين شده براي هر بخش از وب سايت ، فهرستي از الزامات رسيدن به آن هدف و فهرستي از راه حل هاي موجود براي تأمين آن الزامات فراهم کنيد . سپس طبق آن راه حل ها کار را شروع کرده و پروژه را پيش ببريد .
5. ارزيابي نتايج
پس از اجرا و پياده سازي پروژه ، حالا در آخرين گام کار قرار داريم ، يعني ارزيابي نتيجه حاصل و ميزان موفقيت در کار . در اين مرحله ، بايد وب سايت يا اپليکيشن حاصل را به صورت کاملا دقيق و جزيي و همه جانبه تست کنيم . اين تست شامل تمام بخش هاي سايت از جمله UI ، کاربري آن ، Back-End ، عملکرد و سرعت بارگذاري بخش هاي مختلف ، ذخيره سازي درست داده ها در ديتابيس که از سمت کاربر وارد مي شود ، و ساير موارد مي شود . براي بررسي مواردي چون حجم ترافيک بازديد کنندگان به وب سايت نيز مي توانيد از ابزاري که گوگل (Google Analytics) در اختيارمان قرار داده است استفاده کنيم .

جمع بندي موضوع طراحي استراتژيک
به طور خلاصه ، براي ايجاد يک وب سايت با طرز تفکر و سبک طراحي استراتژيک ، بايد به اين نکات توجه داشت :
تعيين هدف پروژه ، مشخص کردن مخاطبان آن ، برند سازي براي وب سايت ، پياده سازي گام هاي پروژه به صورت هدفمند و راه حل محور و در آخر هم تست نهايي محصول و ارزيابي ميزان دستيابي به موفقيت از ساخت آن .
اين نکته بسيار مهم را نيز فراموش نکنيد که تنها زيبايي ظاهر و طراحي UI با کيفيت نيست که باعث جذب مخاطب مي شود ، بلکه اين محتوا و کاربري سايت و عملکرد صحيح آن است که جلب رضايت کاربران را به همراه دارد .
وب نوش