مراحل اجرا و پیاده سازی پروژه به سبک طراحی استراتژیک

حال ببینیم که چگونه می شود یک پروژه وب سایت را با طرز تفکر طراحی سایت استراتژیک پیاده سازی کرد :
1. تعیین اهداف
یکی از مواردی که پیش از شروع کار بر روی یک پروژه وب باید از آن آگاه باشید ، هدف کارفرما از خواستن وب سایت است . از طراحی سایت چه چیزی را می خواهید بدست آورید ؟ هدف اصلی وب سایت چیست ؟ این ها پرسش هایی است که باید از کارفرما بپرسید تا به جواب آن برسید . یادآوری می کنم که طراحی سایت تنها یک کار و محصول هنری نیست ؛ واسط کاربری است که کاربرد خاص خودش را دارد . ممکن است این کاربرد یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات یک شرکت باشد ، یا کاربرد خبری و اطلاع رسانی و آموزشی ، یا سرگرمی ، یا ارائه یک وب سرویس باشد . کاربری سایت هر چه که هست ، باید با هوشمندی و تمرکز آن را به خوبی پیاده سازی کرد . همچنین در بازطراحی سایت نیز باید به این موارد توجه کرد .
2. تشخیص مخاطبان
در طراحی UI ، جواب سؤال " چه کسانی مخاطبان این وب سایت هستند ؟ " نقش بسیار مهمی ایفا می کند . آمارهای متعددی هست که در تشخیص و تعیین مخاطبان سایت تأثیر گذار است که می توان به مواردی چون سن ، جنسیت ، شغل ، اطلاعات فنی ، ... اشاره کرد . مثلا وب سایت یک بازی کامپیوتری برای نوجوانان قطعا باید دارای استایل خیلی مهیج تر و زیباتری باشد نسبت به یک وب سایت تجاری برای مخاطب بزرگسال . تعیین مخاطبین وب سایت نه تنها بر طراحی قالب سایت موثر است ، بلکه تمام جزییات طرح نیز از آن تأثیر خواهد گرفت .
3. داشتن یک تصویر برند
اغلب طراحان سایت بدون فکر و خلاقیت ، طبق الگوهای رایج طراحی UI بر روی پروژه خود کار می کنند در صورتی که هر سبکی با هر نوع وب سایتی سازگار و مناسب نیست . در طراحی تصویر شاخص یا همان برند یک وب سایت شرکتی یا فروشگاهی باید توجه داشت که این تصویر در ابتدای ورود کاربر به صفحه اصلی سایت تأثیری فراوانی بر جذب او خواهد داشت . از کلی تا جزیی ترین عناصر برند سایت ، از جمله رنگ بندی ، فونت ، ابعاد تصویر ، و سایر استایل های آن همگی باید متناسب با نوع سایت و مخاطبان آن باشد .
4. پیاده سازی هدف محور
پس از تعیین هدف ، تشخیص مخاطبان و طراحی یک تصویر شاخص (برند) مناسب برای وب سایت ، حال وقت پیاده سازی پروژه است . پیاده سازی هدف محور به این معناست که پیش از شروع کار ، به تناسب اهداف تعیین شده برای هر بخش از وب سایت ، فهرستی از الزامات رسیدن به آن هدف و فهرستی از راه حل های موجود برای تأمین آن الزامات فراهم کنید . سپس طبق آن راه حل ها کار را شروع کرده و پروژه را پیش ببرید .
5. ارزیابی نتایج
پس از اجرا و پیاده سازی پروژه ، حالا در آخرین گام کار قرار داریم ، یعنی ارزیابی نتیجه حاصل و میزان موفقیت در کار . در این مرحله ، باید وب سایت یا اپلیکیشن حاصل را به صورت کاملا دقیق و جزیی و همه جانبه تست کنیم . این تست شامل تمام بخش های سایت از جمله UI ، کاربری آن ، Back-End ، عملکرد و سرعت بارگذاری بخش های مختلف ، ذخیره سازی درست داده ها در دیتابیس که از سمت کاربر وارد می شود ، و سایر موارد می شود . برای بررسی مواردی چون حجم ترافیک بازدید کنندگان به وب سایت نیز می توانید از ابزاری که گوگل (Google Analytics) در اختیارمان قرار داده است استفاده کنیم .

جمع بندی موضوع طراحی استراتژیک
به طور خلاصه ، برای ایجاد یک وب سایت با طرز تفکر و سبک طراحی استراتژیک ، باید به این نکات توجه داشت :
تعیین هدف پروژه ، مشخص کردن مخاطبان آن ، برند سازی برای وب سایت ، پیاده سازی گام های پروژه به صورت هدفمند و راه حل محور و در آخر هم تست نهایی محصول و ارزیابی میزان دستیابی به موفقیت از ساخت آن .
این نکته بسیار مهم را نیز فراموش نکنید که تنها زیبایی ظاهر و طراحی UI با کیفیت نیست که باعث جذب مخاطب می شود ، بلکه این محتوا و کاربری سایت و عملکرد صحیح آن است که جلب رضایت کاربران را به همراه دارد .
وب نوش 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ