اهمیت دسترسی و قابلیت استفاده در طراحی سایت حرفه ای

وقتي که صحبت از طراحي وب سايت مي شود، بسياري از عناصر هستند که در روند طراحي و تعامل با کاربر تاثير گذار مي باشند. وقتي شما مي خواهيد براي کسب و کار خود وب سايتي را اندازي نماييد، اولين نگراني قابليت استفاده آن وب سايت مي باشد. منظور از قابليت استفاده بودن يک وب سايت را مي توان به قابل دسترس بودن قسمتها و کاربرپسند بودن آن وب سايت نسبت داد.
وب سايتي که توسط يک طراح سايت به بهترين شکل ممکن، قابل استفاده طراحي شده باشد مي تواند به کاربر دسترسي بهتري داده و در راهبري او نقش کليدي ايفا نمايد. يک وب سايت با سطح دسترسي بالا مي تواند کسب و کار شما را رونق داده و سرمايه گذاري انجام شده شما در طراحي وب سايت را پربازده نمايد. خصوصا اگر وب سايت شما فروشگاهي مي باشد که قبلا در مقاله اهميت دسترسي در طراحي وب سايت فروشگاهي به شرح اين موضوع پرداخته ايم.
قابليت استفاده و دسترسي آسان اجزاي يک وب سايت، به عوامل زيادي بستگي دارد که در زير به چند نمونه بسيار مهم که در طراحي سايت حرفه اي تاثيرگذار است مي پردازيم:


طرح و يا قالب وب سايت

طراح و لايه بندي صفحه وب سايت مي بايست ساده بوده و کاربر بتواند با کمترين تلاش و سردرگمي به اطلاعات مورد نياز خود دست يابد. هر صفحه يک وب سايت هدفي دارد و مي بايست بر اساس آن هدف طراحي گردد تا کاربر را خيلي سريع به آن هدف برساند. متمايز ساخت دکمه هاي راهبري مانند سبد خريد و يا لينکها، از طريق استايل و رنگ بندي مناسب مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.


منوها
راهبري کاربر يکي از اساسي ترين وظايف منوها مي باشد که در بهبود تجربه کاربري بسيار مهم بوده و مي تواند نقش کليدي را در قابل استفاده بودن وب سايت ايفا نمايد. با گذشت اين همه سال از آفرينش اولين وب سايت ها، حال ديگر منوها عنصري هميشگي در وب سايت ها هستند که همه ما ناخودآگاه در هنگام بازديد يک وب سايت به آنها مراجعه خواهيم کرد. طبقه بندي منوها و زيرمنوها مي تواند تاثير فراواني بر روي راهبري کاربر داشته باشد.

دسترسي در طراحي سايت
محتوا
محتواي مناسب و جذاب همه آن چيزي است که پل ارتباطي شما را با مخاطبان مي سازد. يک محتواي غني و جذاب با توجه به نياز کاربر و رفع ابهامات و سئوالات او، مي تواند تاثير مثبتي در تجربه او با وب سايت شما بگذارد. لذا براي هر صفحه وب سايت خود تا حد توان تمامي موارد لازم را رعايت نماييد و سعي کنيد خود را جاي بازديد کننده قرار داده و در جهت رفع ابهامات و سئوالات او محتوايي مناسب تهيه نماييد.


کاربران موبايل
امروزه ديگر همه ما از اهميت طراحي وب سايت هاي ريسپانسيو و سازگار با موبايل اطلاع داريم. ولي تنها تغيير سايز سايت فعلي نمي تواند به معناي قابل استفاده بودن آن وب سايت براي کاربران موبايل تلقي گردد. طراحي نسخه موبايل مي بايست بسيار با دقت انجام شود چرا که گاها ديده شده که کاربران با آيکونهايي که براي مثال مفهوم منو را مي رسانند آشنايي نداشته و سردرگم در وب سايت به دنبال لينک و يا منويي جهت رسيدن به هدف خود هستند. لذا تا حد امکان از طريق آزمون و خطا و مانيتورينگ ردپاي کاربران در وب سايت خود با استفاده از ابزار موجود، بهترين رابط کاربري را جهت اين دسته از کاربران طراحي نماييد.
التج