تکنیک های سئو: محتوا پادشاهی میکند!

طراحي سايت - عبارت سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است. معني اين عبارت، "بهينه سازي براي موتورهاي جستجو" ميباشد. و به مجموعه کارهايي گفته ميشود که مدير يک سايت بايد انجام دهد تا سايتش در بالاترين رتبه نتايج نمايش داده شده در موتورهاي جستجو قرار بگيرد.
هر موتور جستجوگري (مثل ياهو، گوگل، بينگ، و ...) از الگوريتم هاي مخصوص به خودشان براي درک محتواي سايت ها و ارتباط آن با عبارت هاي جستجو شده توسط کاربران استفاده ميکنند. اما مديران سايت ها هم ميتوانند با بهينه سازي سايت خود، کاري کنند تا ورودي بيشتري از اين موتورهاي جستجو بگيرند.
گرفتن لينک از سايت هاي ديگر، ايجاد نقشه سايت (Site Map) استاندارد، آپديت منظم سايت، استفاده صحيح از تگ ها، و ... از جمله اين کارها هستند.
اما مهم ترين فاکتور، محتواي وب سايت است. به همين دليل است که در علم سئو گفته ميشود محتوا پادشاهي ميکند. يعني هرچه مطالب سايت شما بهتر و منحصر به فرد باشد (يعني از جايي کپي برداري نشده باشد) ، موتورهاي جستجو با سايت شما مهربان تر خواهند بود.

مشهورترين موتور جستجو، يعني گوگل نيز همواره بر توليد محتواي مفيد تاکيد دارد و مي گويد Content is King (محتوا پادشاهي ميکند). يعني اين که تمام اين سخت گيري ها و الگوريتم هاي جديد فقط بر سر اين است که همه سعي کنند خودشان به توليد محتواي مفيد بپردازند. در اکثر مقالات سئو و بهينه سازي به الگوريتم پاندا و پنگوئن پرداخته شده است. هدف پاندا و پنگوئن پيدا کردن مطالب مفيد سايت ها و ارائه آن به بازديد کنندگان، و حذف سايت هايي با محتواي ضعيف در نتايج جستجو مي باشد.


اما آيا پاندا و پنگوئن که روبوت هستند عقل دارند و مي توانند محتواي مفيد را درک کنند؟ پاسخ منفي است. اين روبوت هاي نرم افزاري با توجه به معيارهاي مشخصي ميتوانند يک سايت با مطالب مفيد را از بقيه متمايز کنند.

در اينجا به معرفي اين معيارها مي پردازيم:

کيفيت مطالب و نگهداشتن بازديد کننده
اگر مطلبي مي نويسيد، همواره سعي کنيد مطلب شما به درد بخور باشد. و توجه بازديد کننده را جلب کند. زيرا در اين صورت احتمال اينکه ديگر صفحات سايت شما را نيز مشاهده کند بيشتر ميشود. اگر اشخاصي که از طريق گوگل وارد سايت مي شوند به محض باز شدن صفحه و مشاهده محتواي ضعيف سايت شما را ببندند، اين براي سايت شما اصلا خوب نيست.

حذف مطالب تکراري
اگر شما قبلا از مطالب سايت هاي ديگر کپي برداري کرده ايد و حالا ميخواهيد اين خطا را جبران کنيد، آن مطالب را حذف کرده و مطالب جديد را جايگزين کنيد.

لينک به ديگر مطالب سايت
اگر مطلب تازه اي منتشر کرديد و اين مطلب به نوشته قديمي تري در سايت شما مرتبط است، سعي کنيد در پايان به آن مطلب هم لينک بدهيد. زيرا لينک ها توسط روبوت ها دنبال مي شوند.

استفاده از شبکه هاي اجتماعي
مطالب خود را بعد از انتشار در سايت تان، در شبکه هاي اجتماعي ( مثل فيس بوک يا تويتر) به اشتراک بگذاريد. چون بازديدهايي که از شبکه هاي اجتماعي فرستاده مي شوند از اهميت بالايي برخوردارند.

تعامل با بازديد کننده
با بازديدکنندگان سايت خود ارتباط برقرار کنيد. و اگر ايميل يا کامنتي از طرف آنها ارسال مي شود به آن پاسخ دهيد.

کيفيت، مهمتر از کميت
بعضي از وب سايت ها به طور روزانه با مطالب جديد آپديت ميشوند تا نظر موتورهاي جستجو را جلب کنند. هرچند اين کار خيلي خوب است، ولي دقت کنيد تا کيفيت را فداي کميت نکنيد! يعني مطالب کمتر با کيفيت بالا، بهتر از مطالب زياد و بي کيفيت هستند.
اميدواريم شما هم با رعايت مهم ترين فاکتور سئو، يعني کيفيت محتوا، بازديد کنندگان بيشتري از طريق موتورهاي جستجو کسب کنيد.
اين نکته را فراموش نکنيد. محتوا پادشاهي ميکند!
منبع: سرزمين دانلود