مقدمه ای بر بهينه سازي وب سایت در موتورهای جستجوگر

 امروزه تنها داشتن يک وب سايت اهميت چنداني ندارد , بلکه اين مهم و يا اين سوال مطرح است :
" آيا وب سايت من اهداف و نيازهاي مرا برطرف کرده , آيا اين وب سايت تاثيري بر تجارت من داشته است و ... ؟ "
پس اگر هدف شما فقط داشتن يک وب سايت و يا داشتن يک نام در اينترنت مي باشد , وقت خود را در خواندن اين مقاله تلف نکنيد ولي اگر هدف شما توسعه تجارت و يا معرفي توانمندي و محصولات خود به دنيا مي باشد , مطمئنا شما مسير درستي را انتخاب نموده ايد؟
در نيل به اين هدف راه سختي را در پيش خواهيد داشت , چرا که رقباي شما در اين مسير فراوان خواهند بود. هدف شما کشاندن کاربران مورد نظرتان به وب سايت ( همان کاربران هدفمند ) و برآورده کردن نياز آنها و در صورت موفقيت در اين عمل , بدست آوردن مشتريان بالقوه جديد است .
براي به دام اندختن مشتريان راه هاي متفاوتي وجود دارد , بعضي از اين روشها با صرف هزينه هاي بسيار و البته کوتاه مدت و بعضي ديگر با تکنيکهاي خاصي به دور از هزينه هاي سرسام آور و البته مهمتر از آن ماندگار بودن بدست ميآيد.

در راه کار دوم هدف ما بدست اوردن کاربران از طريق موتورهاي جستجوگر مي باشد , چرا که طبق آمار 80 درصد کاربران اينترنتي نيازهاي خود را از طريق موتورهاي جستجو برطرف مي سازند. يعني اگر سايتي بدون اصول بهينه سازي داشته باشيد در واقع 80 درصد مشتريان خود را از دست داده ايد.
البته بايد ياد آور شد اين اصول بايد به گونه اي پياده سازي شود که شما بتوانيد رقباي خود را در اين مسير پشت سر بگذاريد و در نتايج جستجو , موتورهاي جستجو رتبه بالايي را بدست آوريد.
جهت به دست آوردن رتبه بالا در موتورجستجو ، بايد بدانيد که چگونه کاربرانتان از طريق موتورهاي جستجو درجستجوي اطلاعات ميباشند.

زماني كه بازديدكنندگان و مشتريان شما از طريق موتورهاي جستجو مانند گوگل و ياهو براي پيدا كردن محصولات و سرويس هاي Online استفاده ميكنند، از مجموعه اي ازكلمات يا اصطلاحات استفاده مي کنند , كه عموماً كلمات كليدي ناميده ميشوند , در نتيجه شما بايستي بدنبال مشتريانتان درمورتورهاي جستجو بگرديد و بدانيد يا بفهميد که آنها از چه کلمات کليدي در رسيدن به هدفشان استفاده مي کنند.
بطور يقين براي به دام انداختن مشتريان موتورهاي جستجو , صفحات وب سايت شما بايد شامل كلمات كليديي باشد , كه کاربران از آنها در موتورهاي جستجو استفاده مي کنند .
به طورمثال اگرصفحه اي از وب سايتتان در مورد يك عبارت آموزش بهينه سازي سايت در موتورهاي جستجو و مشتقات آن ميباشد , بايد درسرتاسر متن (Content) و ديگر بخش هاي صفحه هم چون عنوان صفحه (Title) و يا متن لينکها (Anchor Text) از کلمات و اصطلاحاتي بهره ببريد که براي کاربران موتورهاي جستجو آشنا تر مي باشند (يعني کلماتي که کاربران از آنها براي پيدا کردن اطلاعاتي در زمينه موتورهاي جستجو استفاده مي کنند , که اين خود مستلزم تحقيق و تفحص مي باشد).

آنچه كه آموزش بهينه سازي موتورجستجو را دربر ميگيرد:
زماني كه مرورگر موتور جستجويي مانند googlebot صفحه وبي را تحليل ميكند ،آن صفحه را براساس فاکتورهاي موتورهاي جستجو بررسي مي کند ، سپس فرمولي محاسبه ميكند كه چگونه صفحات آن وب سايت درآن موتورجستجو رتبه بندي شده اند.


مهمترين و بزرگترين موتورجستجو ( كه از طريق آن مي توان ترافيك زيادي را بدست آورد ) گوگل مي باشد. گوگل براي ارزيابي صفحات وب حداقل 100 فاكتور در نظر ميگيرد هم چون : لينک هاي درون سايتي ، ظاهرمتن ، عنوان صفحه ، سرتيترهاو لينک هاي خارج شده از سايت ، متن لينكها و ... .

بهينه سازي موتورجستجو در رسيدن به اهداف تجاري:
بياييد ازاول شروع كنيم. شما ايده بزرگي براي يك تجارت داريد . شما بازار را جستجوكرده ايد و به يك برنامه مطلوب و طرح تجاري رسيده ايد. حال براي موفق شدن در تجارتتان به چه چيزي يا چيزهايي نياز داريد؟
اولين گام اين است که بپذيريم شركتتان نياز به وب سايتي دارد.
مرحله دوم ( جدا از نحوه طراحي وب سايت ) به دام اندختن کاربران اينترنتي مي باشد که خود مستلزم اين است , نام وب سايت در نتايج ابتدايي درموتورهاي جستجو قرار گيرد.
يكي ازاولين مواردي که در نيل به اين هدف شما مجبوريد انجام دهيد , انتخاب كردن يك نام دامنه (Domain ) و يك نام تجاري براي وب سايتتان است. حتي اگرشما نام تجاري ونام حوزه تان مورد نظرتان را داشته باشيد ، ما به شما پيشنهاد ميكنيم , كه ازآنجائيكه بعضي ازمفاهيم خيلي مهم و تكنيكهاي بهينه سازي موتورجستجو كه ما معرفي ميكنيم وجود دارد اولين بخش را حذف نكنيد.

پس مي توان بهينه سازي وب سايت را در مراحل زير خلاصه کرد :

1- انتخاب نام حوزه (Domain ) و شركت
شما ممكن است فكر كنيد نام شركت من چه ارتباطي با بهينه سازي موتورجستجو مي تواند داشته باشد ؟اگرشما نام صحيح شركت و حوزه را درابتدا انتخاب كنيد , مي توان گفت گام بلندي در كل مرحله بهينه سازي برداشته ايد و کار را خيلي آسانتر ميكند.

2- بهينه سازي وب سايت:
در اين مرحله ا زآموزش بهينه سازي , بيشتر بهينه سازي درون سايتي را مد نظر قرار داده و درمورد چگونه بهينه شدن وب سايتتان براي رتبه بندي بهتر در موتورجستجو , بخصوص رتبه بندي گوگل بحث مي کنيم .

3- بهينه سازي عنوان ( Title ):
عنوان ( Title ) صفحات وب خيلي مهم است .
احتمالاً مهمترين بخش يك صفحه ( خصوصاً براي موقعيت يابي درگوگل و ياهو ) عنوان مي باشد , در نتيجه بايد به صورت کاملا ايده آل به کمک تعدادي ازكلمات كليدي بهينه سازي شود.

4- بهينه سازي برچسب هاي متا ( Meta Tags )
زماني وجود داشت كه محتويات يك برچسب متاي صفحات خيلي مهم بود ، تقريباً همان زماني بود كه ديواربرلين هنوز پابرجا بود.امروزه موتور جستجو براي برچسب هاي متا ( Meta Tags ) ارزش كمي قائل ميشود.

5- بهينه سازي متن پيوندي ( Anchor Text )
گوگل ( و تعداد کمي از موتورهاي جستجو ) به متن لينکهاي ( Anchor Text ) وارد شده به صفحه اهميت زيادي مي دهد و اين مهم را در صفحات نتايج جستجويش ( SERP ) نشان مي دهد.

6- رقابت با صفحات وب سايتهاي مربوط به نتايج موتورجستجو
در اين بخش بيشتر توجه به سمت محتواي درون صفحه اي ( متن بدنه ، عنوان صفحات و غيره ) معطوف گرديده است.