وب هاستینگ در طراحی سایت

وب هاستينگ (ميزباني از وب سايت در فضاي وب) سرويسي است که امروزه - با توجه به ازدياد وب سايتها و رونق گرفتن فضاي وب و افزايش کابرانش - توسط انبوهي از شرکتهاي هاستينگ ارائه مي شود . اما مسئله اي که يک طراح وب سايت به آن توجه داشته باشد اين است که با چه هدفي و ارائه چگونه خدماتي به کاربران وب قصد ايجاد يک وب سايت را دارد . قطعا تمام شرکتهاي ارائه دهنده اين سرويس ، خدمات يکساني ارائه نمي دهند و هر کدام براي ميزباني از خدمات وب جداگانه اي در نظر گرفته شده اند . در نتيجه در طراحي سايت مي بايست با تعيين هدف و کاربري وب سايت ، در خريد سرويس وب هاستينگ دقت لازم را داشته باشيم تا به هدف خود برسيم . در ادامه به طرح سوالاتي که پيش از خريد سرويس وب هاستينگ بايد پاسخشان را دانست خواهيم پرداخت

هزينه سرويس مورد نظر وب هاستينگ با توجه به هدف ما از طراحي سايت چقدر است ؟
طبيعتا واضح است اولين سوالي که پيش مي آيد اين است . در عصر حاضر با تعداد زيادي از شرکتهاي وب هاستينگ مواجه هستيم که هر کدام تعرفه هاي متفاوتي براي خدمات هاستينگ خود در نظر گرفته اند ، از هاستينگ رايگان گرفته تا مبالغ بسيار بالاي چند ميليوني که به صورت ماهانه يا سالانه بايد پرداخت کرد . البته هاستينگ کم قيمت به منزله ضعف و کمبود خدمات ارائه شده توسط آن نيست ، همانطور که خريد يک هاستينگ گران قيمت صرفا به معني دريافت خدمات بهتر نيست . اطلاع از هزينه هاي تعرفه هاستينگ شرکتهاي مختلف قدم اول است که البته بايد در کنار قيمتها ، بايد ببينيد که چه سرويس هايي در ازاي آن به شما ارائه مي شود .
آيا اين سرويس وب هاستينگ از CMS (سيستم مديريت محتوا) يا پلتفرم مد نظر طراح سايت پشتيباني مي کند ؟

فاکتور بعدي بسيار مهمي که بايد به آن توجه شود اين است سرويسي خريداري کنيم تا از پلتفرم مد نظرمان پشتيباني لازم را داشته باشد ؛ چه در طراحي سايت از سيستم مديريت محتوا (CMS) استفاده کنيم ، چه اينکه بخواهيم سايتمان را با استفاده از اسکريپتها و يکي زبانهاي برنامه نويسي تحت وب بسازيم . همانطور که گفتم ، همه شرکتهاي ارائه دهنده سرويس هاستينگ ، خدمات يکسان ارائه نمي کنند و هر کدام براي پلتفرمهاي متفاوت در نظر گرفته شده اند ، پس مطمئنا پيش از خريد سرويس ، شما بايد از پشتيباني هاست از پلتفرم مد نظر شما اطمينان حاصل کنيد . به عنوان مثال ، WordPress که يک CMS پر مصرف توسط طراحان سايت است ، توسط خيلي از سرويسهاي هاستينگ پشتيباني مي شود ؛ در نقطه مقابل ، ExpressionEngine که يک CMS کمتر مورد استفاده طراحان است ، تنها توسط تعداد کمي از هاستينگها پشتيباني مي شود . در نهايت اگر شما از پشتيباني قدرتمند پلن هاستينگي که خريداري مي کند مطمئن نباشيد ، در اولين باري که از سايت خود بر روي وب بازديد مي کنيد با يک غافلگيري وحشتناک مواجه مي شويد .
تيم پشتيباني شرکت وب هاستينگ پس از خريد پلن ، چگونه به حل مشکلات شما کمک مي کند ؟

پس از خريد پلن هاستينگ ، اغلب مشکلات و سوالاتي در هنگام استفاده از پنل مديريت هاست و اداره کردن وب سايتتان براي شما پيش مي آيد . براي حل اينطور مشکلات ، مي بايست با تيم پشتيباني آن شرکت تماس گرفته و سوال خود را طرح کنيد . به اين دليل است توجه و آگاهي از عملکرد به تيم پشتيباني شرکت هاستينگ پيش از خريد پلن بسيار حائز اهميت است . در نتيجه ، پيش از خريد هاست از شرکتها ، مي بايست از خدمات ارائه شده به مشتريان توسط آن شرکت ، به ويژه خدمات پشتيباني و همچنين روشهاي پشتيباني سايت ، آگاهي کسب کرده و از کيفيت آن اطمينان حاصل کنيد .

آيا محدوديتي براي پهناي باند نيز وجود دارد ؟
بسياري از پلنهاي وب هاستينگ تنها براي حجم مشخصي از ديتا به طور ماهانه اجازه انتقال مي دهند و با محدوديت پهناي باند مواجه هستند . منابع وب سايت (از جمله فايلهاي تصاوير ، سندهاي HTML ، اسکريپتهاي استايل قالب سايت (CSS) ، فايلهاي رسانه اي ، ...) که اجزاي تشکيل دهنده صفحات آن مي باشند ، همگي از طريق انتقال ديتا از سرور به دستگاه کاربر (مانند رايانه ، تلفن همراه ، ...) وب سايت شما را قابل مشاهده براي کاربران مي کند . اگر صفحات وب سايت شما از فايلهاي حجيم تشکيل شده باشد و ميزان بازديد از آن نيز بالا باشد ، پهناي باند سرور شما سريع تر مصرف شده و تمام مي شود . در نتيجه مي بايست در خريداري پلن هاست نيز به اين مورد بسيار مهم دقت کرد و پلني با حجم پهناي باند متناسب با حجم فايلها و بازديد وب سايتتان خريداري کنيد .