انتخاب رنگ وب سایت

رنگ يکي از ابزار روانشناسي در تاثيرگذاري روي افراد محسوب مي‌شود. انتخاب مناسب رنگ براي لوگو يا زمينه کلي در طراحي وب سايت ، وب سايت شما، مي‌تواند مخاطبان را تشويق به خريد بيش‌تر از شما کند يا بالعکس نقش دافعه داشته باشد.
رنگ‌ها حاوي پيام‌هاي مثبت و منفي هستند. به طور کلي در زمان آشنايي با يک محصول يا سايت جديد، رنگ و افکت‌هاي تصويري بيش‌تر از 90 درصد ساير عامل‌ها در ذهن مخاطب باقي مي‌ماند. تحقيقات حاکي از آن است که رنگ احتمال شناخته شدن يک برند را بيش از 80 درصد افزايش خواهد داد.
     مغز ما برندهاي شناخته شده را ترجيح مي‌دهد؛ و رنگ در شناخته شدن يک برند اهميت ويژه‌اي دارد. رنگ خاص لوگو، در طول روز مي‌تواند بارها در ذهن مشتري تداعي‌کننده برند شما باشد. تصوير ذهني که برند شما در ذهن مخاطب مي‌گذارد در متقاعد کردن او بسيار مهم است.
    رنگ‌ها بر رفتار خريدار، ميزان اعتماد و گرايش او به محصول شما تاثيرگذار هستند. البته نحوه تاثيرگذاري بر تمام افراد يکسان نيست اما قدرت رنگ‌ها انکارناپذير است. آيا رنگ برند شما با محصولي که ارائه مي‌کنيد متناسب است؟ به عنوان مثال به نظر شما انتخاب رنگ آبي براي يک وب سايت فروش فست‌فود مناسب به نظر مي‌رسد؟
     به جاي استفاده از رنگ‌هاي کليشه‌اي و تکراري، رنگي را براي خود انتخاب کنيد که با محصول شما متناسب باشد. ابتدا هدف خود را در نظر بگيريد. به دنبال ايجاد چه حسي در مخاطب هستيد؟ افزايش اراده؟ اشتها؟ شادي؟ آرامش؟ صميمت؟ عشق؟ ميل به قدرت؟ انگيزه براي تناسب اندام؟ ميل به پيشرفت مالي يا علمي؟ و غيره.
روانشناسي رنگ‌ها
رنگ‌هاي محبوب در هر جامعه، نشان‌دهنده ارزش‌ها و گرايش‌هاي افراد آن جامعه است. هر رنگي در هر کشوري مطلوب نيست و مورد قبول افراد قرار نمي‌گيرد. رنگ‌ها در طي سال‌ها معني‌هاي خاصي را به خود اختصاص داده‌اند؛ حتي اين معاني نسبت به دوره‌هاي زماني و جوامع تغيير مي‌کنند.
     فرهنگ، محيط، آب‌وهوا، تمايلات شخصي، تجربه‌هاي کودکي و حتي شيوه برخورد والدين در کودکي، تاثير رنگ‌ها روي افراد را تغيير مي‌دهد! تاکنون طبقه‌بندي‌هاي متفاوتي در واکنش افراد به رنگ‌ها ايجاد شده است اما در حقيقت برداشتي يکسان از يک رنگ در مقياس جهاني بسيار دشوار و گاهي بي‌معني است.
انتخاب رنگ با توجه به هدف وب سايت
علاوه بر ويژگي‌هاي منحصر به فرد هر رنگ، ترکيب رنگ‌ها و شيوه چيدمان آن‌ها در کنار هم نيز، منتقل‌کننده پيام‌هاي متفاوتي به ذهن مخاطب خواهد بود. شناخت معني رنگ‌هاي مختلف کمک شاياني در انتخاب مناسب آن‌ها مي‌کند. هدف ما روانشناسي رنگ مورد علاقه افراد نيست. در اين قسمت بيشتر به تاثيري که رنگ‌ها بر مخاطب مي‌گذارند خواهيم پرداخت:
قرمز: اين رنگ به شدت توجه بيننده را به خود جلب مي‌کند. احساسات مختلفي مانند هيجان، ميل به سرعت، ميل به ريسک و خطر، عشق، اشتها و غيره را تشديد مي‌کند.
آبي: القا کننده حس امنيت، مسئوليت‌پذيري، ايمان و آرامش است.
سبز: مخاطب را تشويق به پيشرفت، موفقيت، سلامتي، آزادي و طبيعت‌دوستي مي‌کند.
قهوه‌اي: القا کننده حس قدرت، برتري، توانگري، اطمينان‌پذيري و ياري است.
زرد: حس گرما، روشنفکري، خلاقيت و گاهي اوقات ترس را در بيننده ايجاد مي‌کند؛ هم‌چنين براي تاکيد مناسب است.
خاکستري: براي حس اعتبار، نفوذ، اقتدار، وقار و عمل به تعهدات استفاده مي‌شود.
صورتي: نشان‌دهنده ملايمت، ظرافت، خوب بودن، پاکي و شيريني است.
مشکي: اشاره به بزرگي، رسمي بودن، پايداري، مهارت، غم و فريب دارد.
نکاتي در انتخاب رنگ در طراحي وب سايت
در انتخاب رنگ براي وب سايت علاوه بر معني رنگ‌ها نکات ديگري را نيز در نظر بگيريد:
    رنگ انتخابي نبايد خواندن متن را دشوار و چشم را خسته کند.
    در جهت افزايش سهولت خواندن متن، بين رنگ زمينه و رنگ نوشته تمايز مناسب را قرار دهيد.
    پيشنهاد مي‌شود رنگ زمينه سايت را با همخواني مناسب از رنگ لوگو انتخاب کنيد.
    سادگي و زيبايي را فراموش نکنيد. استفاده از تعداد زياد رنگ فقط چشم خواننده را خسته خواهد کرد.