معرفی نرم افزار Zend Studio (ابزاری برای برنامه نویسی تحت وب)

طراحي وب سايت - در دنياي برنامه‌ نويسي تحت وب، بي‌گمان يکي از پرکاربردترين، محبوب‌ترين و توانمندترين زبان‌ها php است که تاکنون توانسته است توجه بسياري از برنامه‌نويسان و توسعه‌دهندگان وب را به خودش جلب کند. پيش از اين php با وجود وسعت کاربردش، يک محيط کار مجتمع و توانمند نداشت و برنامه‌نويسان ناچار بودند برنامه‌هاي خود را در ويراستارهاي معمولي نوشته و در سرورهاي خود آزمايش و اشکال‌زدايي کنند.

نرم افزار Zend Studio ابزاري براي برنامه نويسيبا اين وجود به کار خود با اين زبان ادامه مي‌دادند، اما بسياري از شرکت‌ها محصولات متنوعي براي اين زبان به بازار عرضه کردند تا کار برنامه‌نويسان را با اين زبان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند، اما شرکت Zend که يکي از پيشگامان يا بهتر است بگوييم در صدر توسعه‌دهندگان زبان php بوده است کامل‌ترين و توانمندترين ابزار براي php را که در حقيقت يک IDE تمام و کمال براي اين زبان به‌شمار مي‌رود يعني Zend Studio را به بازار نرم‌افزار عرضه کرد.

نسخه‌هاي پيشين:
نرم‌افزار زنداستوديو از اولين نسخه‌ سعي بر اين داشته است که ابزاري مفيد براي توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌نويسان php فراهم آورد و هر بار در نسخه‌هاي جديدتر امکانات نويني به آن اضافه کرده و اشکالات پيشين را رفع کرده است تا جايي که در نگارش 5/5، اين نرم‌افزار به يک ابزار توانمند و با امکانات فراوان تبديل شد و بسياري از افراد حرفه‌اي در زمينه برنامه‌نويسي php آن را به‌عنوان نرم‌افزار شماره يک براي اين زبان پذيرفته بودند. البته اين نرم‌افزار رايگان نيست و شايد بزرگ‌ترين اشکالي که بتوان به آن گرفت همين باشد و اين مساله باعث شود بسياري از افراد به نرم‌افزارهاي رايگان يا ارزان‌تر روي بياورند؛ اما جدا از مساله قيمت، مسلما نرم‌افزاري نمي‌تواند در حال حاضر با اين نرم‌افزار از نظر فناوري، امکانات و توانمندي رقابت کند. اين گفته شايد براي نسخه‌هاي قديمي يا حتي نگارش 5/5 کمي اغراق‌آميز به‌نظر برسد، اما شايد بتوان گفت که براي نسخه‌هاي 6 به بعد عين واقعيت است.

نگارش 6:
تيم نرم‌افزاري زند تاکنون براي ارتقاي محصول خود با فناوري‌هاي روز نرم‌افزاري پيش رفته است. احتمالا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به زبان‌هاي جاوا و ++C، نرم‌افزار قدرتمند Eclipse را که يک IDE تمام عيار براي اين زبان‌ها به شمار مي‌رود، مي‌شناسند.
حدود دو ميليون برنامه‌نويس از اين IDE رايگان و منبع‌‌باز استفاده مي‌کنند و اين نشان از محبوبيت اين نرم‌افزار دارد. اما اشخاصي که با زبان php‌ کار مي‌کردند و قابليت‌هاي ايکليپس را ديده بودند، خواهان اين بودند که اين نرم‌افزار امکانات مشابه براي زبان php را نيز فراهم آورد. البته بسته نرم‌‌افزاري ديگري به نام (PDT (Php Developers Tools‌ نيز براي برنامه‌نويسان php وجود دارد. اما امکاناتي که ايکليپس براي کاربران خود فراهم مي‌کرد چيزي بود که نظر کاربران PDT را نيز به خود جلب کرده بود.

اينجا بود که زند در يک گام بلند، بدون اين‌که نگارش 5/6 از نرم‌افزار زند استوديو را عرضه کند، يک‌باره با بهره‌گيري از فناوري قدرتمند و غني IDE نرم‌افزار ايکليپس و امکانات PDT و همچنين تجربيات و حاصل تلاش خود در نرم‌افزار زند استوديو نگارش 5/5 و چندين فناوري نوين ديگر از نگارش 6 برنامه زنداستوديو رونمايي کرد. به اين ترتيب کاربران و برنامه‌نويسان php به ‌جز قيمت 400 ‌دلاري اين نرم‌افزار هيچ بهانه ديگري نداشتند که به اين نرم‌افزار روي نياورند.
هم‌اکنون که اين مقاله نوشته مي‌شود، آخرين نگارش از اين برنامه 6/1/0 است که در آن بسياري از اشکالات نگارش پيشين يعني 6/0/1 برطرف شده و بسياري از بخش‌‌هاي آن بهينه‌سازي شده است.
نگارش 6 به بعد اين نرم‌افزار به‌دليل به‌کارگيري فناوري‌هاي ايکليپس به zend studio for eclipse تغيير نام يافت.

امکانات و توانمندي‌ها:
اولين چيزي که براي يک IDE به ذهن مي‌رسد داشتن يک ويراستار خوب است. زنداستوديو تنها IDE موجود براي توسعه‌دهندگان حرفه‌‌اي php است که تمام امکانات مورد نياز ويرايش کد براي ساخت برنامه‌هاي مدرن تحت وب را در بر دارد.
ويراستار توانمند اين نرم‌افزار تمام قالب‌هاي تحت وب را پشتيباني مي‌کند و امکانات لازم براي کار با سرويس‌هاي وب را براي توسعه‌دهندگان فراهم مي‌آورد. ضمن اين که صدها قالب کد از پيش تعريف شده دارد که کار را براي کدنويسي‌‌هاي معمولي راحت مي‌سازد.

اين نرم‌افزار با پشتيباني وسيع از جاوا اسکريپت، Ajax و... بهترين ابزار براي توسعه برنامه‌هاي کاربردي غني وب (RIA) به‌شمار مي‌رود. (RIA (Rich Internet Application برنامه‌هاي تحت وبي هستند که خصوصيات و کارايي برنامه‌هاي معمولي دسکتاپ را دارند. اين برنامه‌ها معمولا پردازش‌هاي لازم براي واسط کاربر را در رايانه کاربر انجام مي‌دهد اما داده‌ها و منطق برنامه را در سرويس‌‌دهنده نگه مي‌دارد و در هر زمان و به هر ميزان که لازم بود با کمترين نرخ نقل و انتقال داده، آنها را از سرويس‌دهنده به رايانه کاربر منتقل مي‌کند.

ممکن است براي کاربران اين سوال مطرح شود که استفاده از فناوري‌هاي موجود در ايکليپس چه امکاناتي به زنداستوديو اضافه کرده است که در نسخه‌هاي پيشين وجود نداشته است. در پاسخ به اين دسته افراد بايد گفت که علاوه بر امکانات کوچک و بزرگ فراواني که يک IDE کامل بايد داشته باشد، قابليت اضافه کردن امکانات جديد از طريق Plugin از ايکليپس به زنداستوديو به ارث رسيده است. در حال حاضر بيش از 850 پلاگين براي ايکليپس عرضه شده است که هر کدام امکانات خاصي را به IDE اضافه مي‌کند. با سازگار شدن زنداستوديو با ايکليپس ، مي‌توان از اين پلاگين‌ها در نرم‌افزار جديد بهره گرفت. هر کدام از اين پلاگين‌ها، خصوصيتي به نرم‌افزار مي‌دهد که اگر قرار بود برنامه با همه آن خصوصيات عرضه مي‌شد اولا برنامه بسيار سنگين و پيچيده مي‌شد و ثانيا به محض ايجاد يک امکان جديد، بايد نسخه جديد برنامه عرضه مي‌شد. در واقع با يک طراحي اصولي به برنامه اين قابليت داده شده است که تحت يک روال و قانون خاص، پلاگين‌هاي جديد توليد شده و به برنامه اضافه شود تا ضمن بخشيدن انعطاف‌پذيري بيشتر به برنامه، هر کس محيط کار خود را براساس علاقه، نيازها و سليقه خود تنظيم کند تا بتواند حداکثر بهره‌برداري را از برنامه داشته باشد. به دليل اين گونه امکانات پيشرفته، اين IDE نسل جديد IDEها به‌شمار مي‌رود.
منبع: سرزمين دانلود