چگونه وبسایت شخصی خود را سرآمد كنید
تا به حال حس كردهايد كه چون طراح وب هستيد انتظار بيشتري از شما ميرود؟ براي مثال همه انتظار دارند وبسايت شخصي يك طراح، به روز و با فناوريهاي جديد باشد. منظور از استفاده از فناوريهاي روز، پيشقدم بودن در اين كار است. اين كه وبسايت طراحان وب، به روز باشد ايده خوبي است، چرا كه اعتماد بيشتري ايجاد ميكند. وبسايتي كه در نوشتهها، طراحي، برنامهنويسي و هر چيز ديگري كه در شكلدادن به وبسايت دخيل است، نشان ميدهد شما به كاري كه انجام ميدهيد چقدر آشناييد. پس اگر نويسنده وب هستيد، بهتر است وبسايتتان يك ابزار ارتباطي هوشيار باشد. البته نوشتهها بايد بيعيب و نقص، واضح، جذاب و از نظر ظاهري زيبا باشد كه بتواند خواننده را به ماندن در سايت ترغيب كند. اگر يك طراح هستيد، سايت شما بهتر است به چشم بيايد و از نظر بصري از وبسايتهاي ديگر فراتر باشد؛ البته به شرطي كه محتوا را قرباني نكنيد. اگر يك برنامهنويس هستيد پس هر لينك و قابليتي كه در سايت شما قرار دارد بايد بدون نقص كار كند. اين موارد قابليتهاي خاصي است كه سايت هر طراح آزاد به آنها نياز دارد تا مقابل وبسايتهاي ديگر سرآمد باشد.
عناصر يك وبسايت سرآمد
تمركز دقيق روي هدف: بهترين وبسايتها، آنهايي هستند كه با تصور دقيقي از مخاطبان هدف ايجاد شدهاند. دانستن اين كه مشتريهاي هدف شما چه كساني هستند، چه شيوههاي بصري و شفاهي را ترجيح ميدهند و درصدد حل چه مشكلاتي هستند، به شما كمك خواهد كرد وبسايتي بسازيد كه كاملا مورد نياز آنها باشد. اين درك از مخاطب، در شكل كلي وبسايت، تن (tone) صفحه و محتواي آن نمود پيدا ميكند. به عبارت ديگر اگر سايت شما افرادي را جذب ميكند كه با مشتري ايدهآل شما همخواني ندارد، پس ممكن است مشكلي در تمركز سايتتان وجود داشته باشد. اگر افرادي با شما تماس ميگيرند كه مشخصا آنهايي نيستند كه شما ميخواهيد با آنها كار كنيد، نشانه آن است كه بازاريابي شما با بازار هدفتان يكي نيست.ظاهر مدرن: برخي وبسايتها شبيه نمونههاي مشابه دهه 80 هستند، در حالي كه بقيه ظاهر بهروزتري دارند. ساختن سايت روي بستر وردپرس، با وجود هزاران تم براي آن، راهي بسيار ساده براي طراحي يك سايت با ظاهر مدرن است. چه از تم رايگان استفاده كنيد يا هزينهاي براي آن بپردازيد، صاحب چندين تم با ظاهر نو و بهروز خواهيد شد. انتخاب فونتها و رنگهاي شما روي سن ظاهري سايتتان تاثير زيادي دارد. فونتهاي قديميتر مثل Times New Roman سايت شما را قديميتر نشان ميدهد. در نهايت، گزينههاي طراحي شما بايد با مخاطب هدف شما همجهت باشد تا مخاطبان آن را انتخاب كنند.استفاده از محيطهاي چندرسانهاي: نرمافزار فلش نيز متعلق به دهه 90 است. گذاشتن رسانههاي مختلف در سايتتان باعث ميشود بيشتر امروزي به نظر بيايد. تصاوير بايد واضح و مرتبط با محتوا باشد. در محلهاي مناسب از صوت و ويدئو استفاده كنيد. درواقع بايد بگوييم اگر در صفحه اصلي سايتتان ويدئو نداريد سايتتان از زمان عقب است! ساخت ويدئو و قراردادن آن در سايت، كار سادهاي است. اگر نوجوانان اين كار را در يوتيوب انجام ميدهند، پس شما هم ميتوانيد! ديدن شما در يك ويدئو به مشتريهاي بالقوهتان كمك ميكند راحتتر شما را بشناسند و اعتماد كنند تا اين كه بخواهيد اين مطالب را در قالب متن به مشتري ارائه كنيد. حتي اگر نخواهند با شما كار كنند، ويدئو كمك ميكند سريعتر اين تصميم را بگيرند. همه ميخواهند در زمان و انرژي صرفهجويي كنند.بلاگ: اين روزها بلاگ شما، رزومه كاري شماست. بنابراين اگر نويسنده نيستيد، بشدت پيشنهاد ميشود بلاگ بنويسيد. يك بلاگ، نظم و انضباط و تعهد را به دنبال خواهد داشت بعلاوه تسلط روي يك موضوع خاص. شما نميتوانيد درباره چيزي كه از آن اطلاعي نداريد و تجربهاي در آن زمينه كسب نكردهايد، بنويسيد. اين هدف را براي خود در نظر بگيريد كه حداقل هفتهاي يك بار يك پست جديد منتشر كنيد. اگر بيشتر از 2 هفته را از دست داديد، بلاگتان كهنه و ساكن به نظر خواهد رسيد.اتصال به شبكههاي اجتماعي: شبكههاي اجتماعي، كانالهاي بازاريابي حال حاضر هستند، پس خودتان از آنها استفاده كنيد. احتمالا مشتريهاي هدف شما در چند شبكه اجتماعي عضو يا حداقل در فكر شروع استفاده از اين شبكهها براي پيشرفت كسب و كارشان هستند. سادهترين راه براي اين كار، اضافهكردن لينكهايي است كه بازديدكنندگان سايتتان بتوانند به شما در توييتر، فيسبوك، LinkedIn يا هر شبكه اجتماعي ديگر كه در آن فعال هستيد، وصل شوند. همچنين افزونههايي وجود دارد كه ميتواند بهروزرسانيهاي شبكه اجتماعيتان را به صورت خودكار در سايتتان قرار دهد. همچنين به بازديدكنندگان از سايتتان اين اجازه را ميدهد تا از طريق شبكههاي اجتماعي، محتواي بلاگتان را به اشتراك بگذارند.راحتي در استفاده: هيچ اهميتي ندارد كه سايت شما چه ميزان از فناوري روز بهره برده باشد يا چقدر رنگهاي استفاده شده در آن جذاب به نظر برسد. اگر سايت شما گيجكننده و پر از لينكهاي خراب باشد، نميتواند زبانزد شود. طراحي وب سايت و محتواي سايت شما بايد به خوانندگانتان خدمت كند و براي آنها تجربهاي لذتبخش فراهم آورد. اگر يك مشتري بالقوه به شما بگويد سايت شما را دوست دارد، درمييابيد كار خود را خوب انجام دادهايد. از طرفي ديگر اگر آنها از شما اطلاعات بيشتري بخواهند در حالي كه بايد آن را در سايت پيدا كنند، به اندازه كافي كاربر ـ دوست نبودهايد. نشانه ديگر، زماني است كه بازديدكننده ايدهآل شما بعد از ديدن سايت ميگويد: «فكر ميكنم شما گزينه درستي براي من نباشيد».ساخت فهرست: در نهايت عنصر كليدي در يك سايت سرآمد، قابليت آن در هدايت بازديدكننده است. سايت شما بايد يك فرم ثبتنام داشته باشد تا بازديدكننده در فهرست پستي شما قرار بگيرد. اين مساله نشان ميدهد شما يك بازارياب زرنگ هستيد؛ كسي كه اهميت ارتباط مداوم با مشتري را بخوبي ميداند. شايد بيشتر كاربراني كه براي اولين بار به سايت شما ميآيند، آمادگي سپردن كار به شما را نداشته باشند؛ اما با ارتباطات مداوم و از طريق بهروزرسانيهاي ايميلتان، زماني كه به سرويسهاي شما نياز پيدا كردند، شما در فهرست آنها نفر اول خواهيد بود.
آيا وبسايت شما سرآمد وبسايتهاست؟
وبسايت شما چه ميزان با عناصري كه در بالا توضيح داده شد مطابقت دارد؟ هيچ نيازي نيست كه براي توسعه يك وبسايت شخصي موثر، پول زيادي خرج كنيد. اين كار به فكر و زمان زياد نياز دارد. حتي اگر نميتوانيد يك طراح يا برنامهنويس خوب به كار بگيريد، هنوز هم ميتوانيد يك وبسايت جذاب، پراستفاده و موثر داشته باشيد. درباره معاملههاي پاياپاي با ديگر عوامل وب مثل برنامهنويسان بينديشيد. همچنين شما ميتوانيد بتدريج تغيير كنيد؛ وبسايتهاي ما با هدف پيشرفت، كار ميكنند و همواره فضا براي توسعه خواهند داشت.