اهمیت تجاری موتورهای جستجو

افراد و گروه­های فعال در کسب و کارهای آنلاین، بالا بردن شمار بینندگان یک سایت را برای موفقیت آن در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می­دانند. این که سایت چه می‌فروشد و چه خدماتی ارائه می‌دهد، چندان مهم نیست؛ بلکه اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.
تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن در کسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می‌کند و چه بسیارند سایت­هایی که هر­روزه از چرخه زندگی در وب خارج می­شوند!
مدیران، برنامه­ریزان و طراحان خبره وب به خوبی می­دانند که فقط طراحی یک وب­سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست، بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. کاربران وب تنها به دنبال رفع نیازهای خود می­باشند و مجبور نیستند به هر قیمتی که شده، سایت ما را بیابند.

برای بالا بردن شمار بینندگان وب­سایت­تان چه تدابیری اندیشیده­اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایتی پر­محتوا و جذاب دارید؟ خود شما چگونه سایت­های دیگر را می­یابید؟
ما در بیش‏تر موارد به کمک موتورهای جستجو به آن چه که می­خواهیم، دست می­یابیم. اگر ما این کار را انجام می­دهیم، قطعاً دیگران نیز چنین می­کنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجو و مراجعه به یکی از وب­سایت­ها.

آمار چه می­گوید:
اغلب کاربران، موتورهای جستجو را ابزار اصلی خود برای یافتن وب­سایت­ها عنوان می­کنند.
اغلب کاربران، هر روز جستجو می‌کنند و بیش‏تر این جستجوها به دنبال کالا یا خدمات است.
درصد بالایی از ترافیک هدف­مند در اینترنت را موتورهای جستجو باعث می‌شوند.
ترافیک هدف­مند یعنی کسی که به دنبال موضوعی خاص می­گردد به سایتی مراجعه کند که درباره آن موضوع، محتوایی دارد.

در حال حاضر یاهو و گوگل به ترتیب پرترافیک­ترین سایت­های وب هستند. کار اصلی گوگل جستجو است و یاهو نیز بر جستجو تمرکز ویژه­ای دارد. ترافیک بالای این دو سایت به خوبی اهمیت موتورهای جستجو را نشان می­دهد. در واقع به سادگی می­توان نتیجه گرفت بسیاری از مخاطبان احتمالی سایت­ها هر روزه به یکی از این دو سایت سر می­زنند.

چه بپذیرید و چه نپذیرید؛ موتورهای جستجو ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آن‏ها کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می‌یابند. از سوی دیگر بررسی رفتار کاربران نشان می­دهد که اغلب ده رتبه اول نتایج جستجو مورد توجه کاربران قرار می­گیرد و آن‏ها به سایت­های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می­کنند. بسیاری از کاربران دریافته­اند که در بیش‏تر موارد، ده رتبه اول نتایج جستجو می­تواند خواسته آن‏ها را برآورده سازد و هنوز هم علاقه دارند که تنها این سایت­ها را مرور کنند. همه بررسی­ها اذعان دارد که رتبه­های بیش‏تر از ۳۰، ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستو جذب می­کنند.

به گواه آمار،
سه سایت لیست شده در صدر نتایج مقصد بیش‏تر کاربران است.
در حدود ۹۰ درصد کاربران حتماً به یکی از سایت­های رتبه یک تا ده مراجعه می کنند.به عبارت دیگر در حدود ده درصد آن‏ها به سایت­های قرار گرفته بعد از رتبه ده مراجعه می­کنند!
در حدود یک­سوم آن‏ها، سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد را سرآمدتر از بقیه سایت­ها می­دانند.
دقت در این آمار، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو را روشن­تر می‌سازد. این روش جذب بیننده به سایت، اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا بینندگانی که موتورهای جستجو روانه سایت‌ها می‌کنند، مراجعه کنندگان تصادفی نیستند. وقتی آن‏ها کلماتی را جستجو می­کنند، نشان‌دهنده آن است که به دنبال کالا یا خدماتی هستند. به این ترتیب آن‏ها همان مخاطبان مورد نظر می­باشند و به احتمال زیاد در سایت فعالیتی را انجام می­دهند که دل‏خواه مدیران است. فعالیت­هایی نظیر پرکردن فرم تماس، درخواست اطلاعات بیش‏تر، اشتراک در خبرنامه، خرید کالا، دریافت خدمات، شرکت در نظرسنجی و…

آمار ارائه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایت­هایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بخش مهمی از مخاطبین خود را از دست می­دهند.
البته موتور جستجو تنها روش کاربران برای یافتن وب­سایت­ها نیست. ممکن است آن‏ها آدرس یک سایت را در منابع دیگری نظیر رادیو و تلویزیون، روزنامه، کتاب، مجله و… بیابند. آن‏ها ممکن است بر روی لینک­های درون ایمیل یا یک بنر کلیک کنند. توصیه سایت به دیگران هم روش مرسوم دیگری است. وب­گردی یا همان مراجعه به لینک­های موجود در صفحاتی مانند “پیوندها”، “سایت­های دیگر”، “سایر منابع”، شبکه­های اجتماعی آنلاین و… هم گزینه­ای دیگر است.

یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد، اما شمار بینندگان گروه هدف[۱]، برای آن حائز اهمیت است. آن‏ها هستند که موفقیت سایت را رقم می­زنند. در اغلب موارد این مراجعه­کنندگان چیزی بیش‏تر از اطلاعات رایگان ارائه شده، می­خواهند. شما اگر سایتی برای فروش لباس دارید، مراجعه شخصی که نرم­افزار می­خواهد چه فایده­ای برای شما دارد؟ گروه هدف شما کسانی هستند که به دنبال لباس می­گردند!

با توجه به استفاده میلیونی کاربران از موتورهای جستجو، حضور هر چه بهتر در موتورهای جستجو، راه‌حلِ منطقی و مقرون به ­صرفه­ای در هر برنامه بازاریابی آنلاین می­باشد.
هر موتور جستجویی معتبر نیست. هزاران موتور جستجو وجود دارد، اما تنها عده معدودی از آن‏ها دارای اعتبار و محبوبیتی مناسب هستند. کسب رتبه بالا در موتور جستجویی که کاربران کمی دارد، فایده چندانی ندارد. مدیران سایت­ها به دنبال کسب رتبه­های بالا در موتورهای جستجوی مهم و معتبر هستند.

بررسی­ها نشان می­دهد که عمده کاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک موتورهای جستجوی معتبر می­یابند. در حال حاضر مهم‏ترین موتورهای جستجو به ترتیب عبارت­اند از:
Google, Yahoo, MSN (Live), Ask

فاصله محبوبیت گوگل با سایر گزینه­ها بسیار زیاد است و این موتور جستجو در دنیای وب، پادشاهی می‌کند. موارد اشاره شده گزینه­های عام و کلی می­باشند. برخی دیگر از موتورهای جستجو نیز وجود دارند که محبوبیت محلی یا موضوعی دارند که باید آن‏ها را نیز در پروسه بازاریابی با موتورهای جستجو[۲]، مدنظر قرار داد. به عنوان مثال باید و موتور جستجویی حتی معتبرتر از گوگل در میان کاربران چینی­زبان است.

در این فصل از آمار استفاده نمودم اما نامی از مراجع آن­ نبردم. همواره می­توانید جدیدترین آمار مرتبط با دنیای جستجو و موتورهای جستجو را با جستجوی عبارت Search Engine Statistics در گوگل یا یاهو بیابید.

خلاصه

موتور جستجو ابزاری است که کاربر به کمک آن سایت­های دل‏خواه خود را می­یابد.
راه­های بسیاری برای یافتن سایت­ها وجود دارد اما موتورهای جستجو همواره راه­کارِ اساسی‏اند.
بسیاری از کاربران دریافته­اند که در اغلب موارد ده رتبه اول نتایج جستجو می­تواند خواسته آن‏ها را برآورده سازد

منبع: ایران سئو