آموزش راه اندازی سایت

يکي از اساسي ترين مواردي که يک طراح سايت بايد بداند، نحوه قرار دادن سايت در فضاي اينترنت، و مديريت آن است. براي آپلود سايت طراحي شده و مديريت آن روش هاي زيادي وجود دارد که در اين مطلب آموزشي برخي از رايج ترين روش ها را براش شما آماده کرده ايم.

سعي كنيد سايت خود را به نحوي بسازيد كه همه بازديدكنندگان بتوانند آن را به همان صورتي كه ساخته‌ايد و با همان قابليت‌ها و ويژگي‌ها ببينند. به خاطر داشته باشيد كه مجبور نيستيد فضاي وب مورد نياز سايت خود را از ISP خود دريافت كنيد. به علاوه فضاهاي مجاني نيز به ندرت تمامي ابزارهاي لازم را در بردارند.

به خصوص اگر يك سايت جذاب و پر بازديدكننده ايجاد كرده و براي استقرار آن از چنين فضاهاي مجاني استفاده كرده باشيد، مي‌توانند به سادگي شما را در لحظه نياز تنها بگذارند. به هر حال اگر واقعاً قصد انتشار سايت خود را داريد يا صرفاً در حال بررسي گزينه‌هاي مختلف هستيد، ساخت صفحات وب به صورتي كارا و قابل حمل، نتيجه بيشتري خواهد داشت.


FTP دو مرحله‌اي‌
بسياري از نرم‌افزارهاي طراحي و ويرايش صفحات وب، قادر به انتقال و بارگذاري آن‌ها بر روي سرويس‌دهنده نيز مي‌باشند (كه به اين كار انتشار سايت يا Publish كردن سايت گفته مي‌شود). اين بدين معني است كه تغييراتي كه به سايت خود مي‌دهيد به سرعت به سايت بارگذاري شده بر روي سرويس‌ دهنده انتقال داده شده و اعمال مي‌شود.

اگر ترجيح مي دهيد همه چيز را دو بار كنترل كنيد، نرم‌افزار طراحي سايت خود را به گونه‌اي تنظيم كنيد كه به جاي انتقال و انتشار مستقيم صفحات به سرويس‌دهنده‌ راه دور، آن‌ها را به صورت محلي بر روي هاردديسك منتشر كند و پيش از اين كه آن‌ها را توسط FTP به سرويس‌دهنده راه دور انتقال دهيد، آن‌ها را در مرورگر اينترنت خود مشاهده و كنترل كنيد كه آيا همه چيز درست است يا خير. سعي كنيد پوشه سايت منتشرشده را در ريشه درايو قرار دهيد تا براي بارگذاري آن‌ها بر روي سرويس‌دهنده، مجبور نباشيد در پوشه‌هاي درايو خود به دنبال آن بگرديد.

FTP متني و دودويي‌
هنگامي كه صفحات HTML (يا CSS و فايل‌هاي اسكريپتي) را توسط FTP به سرويس‌ دهنده انتقال مي‌دهيد به خاطر داشته باشيد كه اين انتقال در حالت متن يا Acscii انجام شود. تا كاراكترهاي انتهاي خطوط و تعيين‌كننده خطوط جديد در اين فايل‌ها به صورت صحيح فرستاده شده و ساختار اين فايل‌ها به صورت درست منتقل شود. در غير اين صورت متن داخل فايل‌ها به خطوطي بسيار كوتاه يا بسيار بلند تبديل مي‌گردد. در حالت انتقال فايل‌ها در Mode متن، سه استاندارد مختلف براي انتقال كاراكترهاي سر سطر وجود دارد. استاندارد مناسب را انتخاب كنيد. همچنين مراقب كاراكترهاي اضافي نرم‌افزارهاي واژه پرداز باشيد. از سوي ديگر، فايل‌هاي گرافيكي، تصاوير، فايل‌هاي صوتي و اجرايي و به عبارت ديگر هر چيزي كه نمي‌توانيد آن را در Notepad باز كنيد بايد در حالت دودويي يا Binary منتقل شوند. اگر نوع انتقال را براي هر قالب فايل بر اساس پسوند آن‌ها از قبل براي نرم‌افزار FTP مشخص كنيد نيازي نخواهيد داشت مد انتقال را هر بار به صورت دستي تغيير دهيد.

اگر اين موضوع براي شما پيچيده است، نگران نباشيد. چون تمام نرم افزارهاي FTP (مثل FileZilla) به صورت هوشمند حالت مناسب براي انتقال فايل را به صورت اتوماتيک انتخاب ميکنند.

انتشار خودكار
اين نشاني مانند يك آدرس پست الكترونيك عادي به نظر مي‌رسد و عمل مي‌كند اما Spammer ها براي به‌دست آوردن آن دچار مشكل خواهند شد، چرا كه اين آدرس پست الكترونيك، در حقيقت يك تصوير است كه با تكه‌اي كد Javascript همراه شده است. تنها نرم‌افزارهاي طراحي وب قادر به ايجاد فايل‌هاي HTML نيستند. شما به عنوان نمونه مي‌توانيد در نرم‌افزار Excel نيز فايل جداول خود را به صورت HTML تبديل كنيد.

1- خانه‌هاي مورد نظر خود را انتخاب كرده

2- گزينه File>Save As Web Page را انتخاب كنيد

3- در پنجره ظاهر شده، دكمه راديويي ذخيره تمام خانه‌ها يا خانه‌هاي انتخاب شده را تنظيم كنيد.

4- با انتخاب گزينه Add interactivity صفحه‌اي با كنترل‌هاي پايه‌اي Excel ايجاد خواهد شد.

5- دكمه Publish را كليك كنيد.

در همين پنجره در صورتي كه مايل باشيد مي‌توانيد گزينه AutoRepublish everythime this workbook is saved را علا‌مت بزنيد كه با اين كار، نيازي نخواهيد داشت به هنگام ذخيره فايل خود، هر بار اين مسير را تكرار كنيد و نرم‌افزار اكسل هنگامي كه شما فايل خود را ذخيره مي كنيد، به طور خودكار فايل HTML آن را نيز ايجاد مي‌كند.

كشيدن و انداختن‌
شما مي‌توانيد براي انتقال فايل‌هاي سايت خود به سرويس‌دهنده، به جاي يك نرم‌افزار FTP جداگانه، از مرورگر اينترنت نيز استفاده كنيد. براي اين كار كافي است آدرس FTP سرويس‌دهنده راه دور را در نوار آدرس مرورگر تايپ كرده و كليد Enter را بزنيد. پس از آن يك پنجره Log in ظاهر مي‌شود كه مي‌توانيد نام كاربري و كلمه عبور خود را وارد كنيد. پس از آن، پوشه‌هاي سايت شما بر روي سرويس‌دهنده راه دور ظاهر مي‌شود. درست به همان شكلي كه پوشه‌هاي يكي از درايوهاي محلي كامپيوتر خودتان ديده مي‌شود.

مي‌توانيد هر فايل يا پوشه‌اي را كه مايل باشيد تغيير نام دهيد يا آن‌ها را حذف كنيد و حتي مي‌توانيد درست مانند كشيدن و انداختن از پنجره يك درايو در كامپيوتر خود به پنجره درايوي ديگر، فايل‌ها را از پوشه سايت در حال طراحي در كامپيوتر خود، بر داشته و آن را در داخل پنجره مرورگر بيندازيد. مرورگر خودش فايل‌ها را به سرويس‌دهنده انتقال خواهد داد. ارتباط شما با سرويس‌دهنده راه دور تا زماني كه پنجره‌هاي مرورگري كه به سرويس‌دهنده راه دور به صورت FTP متصل شده‌اند باز است برقرار مي‌ماند و پس از بستن همه اين پنجره‌ها، مرورگر، ارتباط را خاتمه مي دهد (ارتباط FTP ايجاد شده با سرويس‌دهنده راه دور و نه ارتباط با اينترنت).
منبع: سرزمين دانلود