PageRank چیست ؟

PageRank در لغت به معنای ” رتبه ی صفحه ” می باشد و سیستمی است که پایه گذاری آن توسط مشهورترین موتور جستجو یعنی گوگل انجام شد . در ابتدا موتورهای جستجو به تمام وب سایت ها به طور یکسان رتبه می دادند و نتایج جستجو تنها بر اساس محتوا و تگ های متایی که در آن صفحات قرار داشتند ، بود . با گذشت زمان سیستم PageRank یا همان رتبه بندی صفحات ، موتورهای جستجو را دگرگون ساخت و یک فاکتور دیگر به معیارهای آن ها افزود یعنی : اعتبار سایت .
برای اینکه مشخص شود یک وب سایت تا چه اندازه مهم و معتبر است ، گوگل سایت های بزرگ متعددی را انتخاب کرد ، سایت هایی مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com . این دسته از سایت ها به طور واضح معتبر بودند و گوگل اینگونه دریافت که اگر این دسته از سایت ها به سایت دیگری ( مثلا سایت B ) لینک دهند ، در این صورت سایت B می تواند بخشی از اعتبار آن سایت را کسب نماید و به همین ترتیب اگر سایت B به سایت دیگری ( مثلا سایت C ) لینک می داد ، در این صورت سایت C نیز می توانست بخشی از اعتبار آن را کسب کند و همین طور سایت کوچکتر نیز .
با استفاده از همین سیستم برای اعتبارسنجی یک سایت ، گوگل توانست به هر سایت بر اساس اعتبار آن عددی را از ۰ تا ۱۰ تحت عنوان PageRank (یا رتبه ی صفحه ) نسبت دهد . البته سیستم PageRank تا الان بسیار پیچیده تر شده است ولی اینگونه آغلز شد .
PageRank من چیست ؟
برای اینکه بتوانید بفهمید PageRank ( رتبه ) سایت شما و یا سایت دیگران در موتورهای جستجو چند است ، میتوانید نوار ابزار گوگل را با نام Google’s toolbar نصب نمایید . گوگل یک نمودار کوچک سبز رنگ دارد که رتبه ی هر سایت را از ۰ تا ۱۰ نمایش می دهد . لازم است توجه داشته باشید که رتبه نشان داده شده در نوارابزار گوگل به صورت تخمینی است و ممکن هر سه ماه یکبار به روز گردد .
چه کسی از PageRank استفاده می کند ؟
در ابتدا که سیستم PageRank ابداع شد تنها گوگل از این تکنولوژی استفاده می کرد ، اما وقتی دیگر موتورهای جستجو متوجه شدند که تا چه اندازه سیستم PageRank در افزایش صحت و دقت گوگل نقش داشته است ، تقریبا تمام آنها سیستم PageRank را در بخشی از الگوریتم خودشان قرار دادند . در گذشته در حالی که بسیاری از سایت ها در حال کار کردن برای افزودن سیستم PageRank به الگوریتم های جستجویشان بودند ، برخی دیگر نتوانستند صبر کنند تا خودشان بسازند و سیستم PageRank را از طریق گوگل اعمال کردند . (مثلا سایت یاهو مدتی از این طریق عمل می کرد . )
صرف نظر از موتورهای جستجو ، متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEOs : Search Engine Optimization Specialists ) ، خریداران لینک ، صاحبان سایت ها ، فروشگاه داران ، و هرکسی که به دانستن ارزش سایت علاقه مند بود ، به PageRank سایت در موتورهای جستجو نگاه می کردند تا بفهمند یک سایت تا چه اندازه مهم است .
PageRank چه قدر مهم است ؟
زمانی که گوگل در دوران ابتدایی خود به سر می برد ، PageRank تنها معیار و فاکتور برای رتبه بندی یک سایت محسوب می شد . ولی به زودی هنگامی که جامعه ی SEO پی به اینمساله برد ، سعی در پیدا کردن راه هایی برای افزایش مصنوعی و ساختگی PageRank خود کردند . این سایت ها اعتبار بیشتری پیدا کردند نسبت به اعتباری که گوگل فکر می کرد باید داشته باشند . بنابراین گوگل و دیگر موتورهای جستجو پی بردند که تا چه میزان به PageRank اهمیت بدهند و در طول سال ها اهمیت PageRank کاهش یافت .
یکی از تاکتیک های گوگل این است که مقادیر PageRank هر سایت را در نوارابزار خود در سال تنها ۴ بار به روز می کند به جای این که هر هفته این کار را انجام دهد .و این کار متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو ( SEOs ) را سخت تر می کند تا دقیقا بفهمند رتبه واقعی یک سایت چند است . تاکتیک دیگر گوگل جلوگیری از سایت هایی است که اقدام به فروش لینک سایت های دیگر به منظور افزایش رتبه در سایت خود می کنند . از طرفی گوگل به راحتی نمی تواند از این تاکتیک استفاده کند زیرا باید ریسک رتبه مناسب ندادن به یک سایت خوب را بپذیرد .
این یک جنگ بین گوگل و متخصصان seo است که به زودی پایان نمی پذیرد .
من از کجا برای سایتم PageRank کسب کنم ؟
به مرحله ای رسیده ایم که شما واقعا باید کاری را انجام دهید . گرچه سخت است ولی گرفتن یک PageRank بالا برای سایتتان باید جزو استراتژی طولانی مدت شما در SEO باشد .
تنها راهی که سایت شما قادر است PageRank کسب کند این است که لینک سایت شما در حداقل یک سایت که در حال حاضر دارای PageRank است قرار بگیرد ، این به این معناست که گرفتن یک تن لینک در سایت هایی که دارای PageRank صفر هستند به امتیاز سایت شما هیچ کمکی نخواهد کرد . در صورتی که قرار گرفتن لینک سایت شما در سایتی با PageRank شش می تواند به زودی سایت شما را به PageRank شش برساند ، اگر سایت شما توسط گوگل بررسی شده و دارای تعداد انبوه لینک به دیگر سایت ها نباشد .
پروسه ی افزایش پیج رنک سایت به طور مستقیم به کسب لینک بستگی دارد . کسب لینک به معنای قرار گرفتن لینک سایت شما در سایت های دیگر به طور طبیعی و یا از طریق خرید لینک می باشد . ما هر دوی این مباحث را با جزئیات بیشتر پوشش خواهیم داد و شما باید هرکدام از مطالب را بخوانید تا با مزیت ها و بدی های هر کدام آشنا شوید .