ریدایرکت چیست؟ | با انواع redirect ها آشنا شوید

ریدایرکت Redirect چیست؟
ریدایرکت مبحثی مهم در سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها و به معنی انتقال بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو به مکان یا آدرسی جدید است که به صاحبان سایت‌ها امکان می‌دهد که نرم‌افزارها یا کاربران را به آدرس دلخواه خود هدایت کنند. از جانب کاربران، ریدایرکت زمانی اتفاق می‌افتد که صفحه‌ای مشخص را درخواست می‌کنند؛ اما به صفحه ای دیگر هدایت می‌شوند. در اغلب مواقع، صاحب سایت صفحه یا مطلبی را حذف می‌کند و یک ریدایرکت ایجاد می‌کند تا کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه مرتبط یا مشابه بفرستد. ریدایرکت تمهید بهتری است برای اینکه کاربران پیام لینک شکسته ۴۰۴ را دریافت نکنند. ریدایرکت‌ها نقش مهمی در زندگی صاحبان سایت‌ها، توسعه‌دهندگان و جستجوگرها ایفا می‌کنند. اگر می‌خواهید وبسایت خود را سالم نگه دارید، باید ریدایرکت را بر اساس استراتژی از پیش اندیشیده، انجام دهید. برای مثال، اگر یک پست یا صفحه را حذف می‌کنید یا محتوا را به یک URL  جدید منتقل می‌کند، نباید ریدایرکت کردن را فراموش کنید.
 
به طور کلی ریدایرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند :
1- ریدایرکت ۳۰۱ که به طور دائم صفحه شما را به آدرس جدیدی منتقل می‌کند (برای سئو پیشنهاد می‌شود). در این حالت، دامنه وب سایت خود را تغییر می‌دهید. این redirect مهم‌ترین کاری است که باید به منظور جلوگیری از خطای ۴۰۴ و… روی سایت انجام شود. در upgrade کردن http به https، از این نوع انتقال صفحه زیاد استفاده می‌شود.
2- ریدایرکت ۳۰۲ که برای انتقال موقت صفحه است و بعد از مدتی می‌توانید صفحه را به آدرس پیشین بازگردانید؛
3- متای رفرش که به جای آنکه در سطح سرور باشد، در سطح صفحه انجام می‌شود. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا کندتر هستند و برای سئو توصیه نمی‌شوند. این نوع ریدایرکت‌ها معمولا با شمارش معکوس پنج ثانیه‌ای همراه‌اند یا متنی شبیه به «اگر تا ۵ ثانیه دیگر هدایت نشدید، اینجا را کلیک کنید» نمایش می‌دهند.
البته نوع دیگری ریدایرکت نیز وجود دارد که به ۳۰۷ معروف است و درواقع همان ریدایرکت موقت ۳۰۲ در HTTP  نسخه 1.1 است.
 
منبع: وب24