خداحافظ گوگل بمب

دیگر مانند چند سال گذشته با جستجوی عبارت "miserable failure" صفحه بیوگرافی جورج بوش از وب سایت کاخ سفید در موتور جستجوی گوگل به عنوان اولین نتیجه جستجو نمایش داده نمی شود.(از دوم ماه می 2007 به بعد - با توج به نتایج جستجوی گوگل)

نمی دانم آیا به طور واضح منظور و مقصودم را رساندم یا خیر؟ مطمئنا قبل از هر چیزی ذهن شما معطوف مسائل سیاسی خواهد شد, چرا که جورج بوش جز دسته سیاستمداران است. خیر! این چنین نیست. اجازه دهید خیلی سریع ذهن شما را از مسائل سیاسی دور و به سمت بزرگترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل سوق دهم.
تقریبا این اطمینان را دارم که کاربرانی که از گوگل استفاده می کنند, این موتور جستجو را در موارد سیاسی خیلی کم دخیل می دانند و تقریبا آنرا بی طرف به شمار می آورند. چرا که آنها می دانند که گوگل و تمامی کارمندانش به طور شبانه روزی سخت کار می کنند تا بهترین سرویس ها و خدمات را به کاربران ارائه کنند. مطمئن باشید اگر چنین نبود گوگل دیگر گوگل امروزی نبود و روزانه میلیونها کاربر از گوگل جهت رسیدن به اهداف خود سود نمی بردند.
بگذریم. از مسیر اصلی منحرف نشویم. زمانی را به خاطر بیاورید که در موتور جستجوی گوگل عبارت "miserable failure" را جستجو می کردید و گوگل هم در لیست نتایجش صفحه بیوگرافی جورج بوش را به عنوان اولین نتیجه لیست می کرد(البته چندان هم دور نیست, تا قبل از دوم ماه می 2007) ولی اکنون دیگر اگر این چنین نیست, اگر عبارت فوق را جستجو کنید دیگر چنین نتیجه ای را در لیست نتایج گوگل نخواهید دید.

دلیل این اتفاق چیست ؟؟

اکثر ما می دانیم, الگوریتم موتور جستجوی گوگل بر پایه دسته ای از فرمول های ریاضی و منطقی استوار است تا بتواند صفحات مرتبط با کلمه و یا کلمات مورد جستجو را برای کاربران لیست کند و جهت تایین اولویت این صفحات نیز از یک سری فاکتورها بهره می برد. مهمترین ویژگی این الگوریتم این است که با توجه به کلمات مورد جستجو, صفحاتی را در نتایج اول و بالاتر نشان می دهد, که این صفحات توسط بسیاری از وب سایتها با همان کلمات و یا اصطلاحات لینک (Anchor text) شده باشند. هر متن پیوندی (anchor text) کمک شایانی به گوگل جهت تایین اولویت صفحات در نتایج جستجو می کرد و این یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در لیست کردن صفحات وب سایت ها به شمار می آمد.
تا آن که از این ویژگی هم هم سوء استفاده هایی در موارد سیاسی , فرهنگی و ... به وجد آمد.(به خاطر بیاورید زمانی را که گوگل, متاهای مربوط به کلمات کلیدی را کشت) با این روش بسیاری از وب مسترها می توانستند از این خصوصیت سود برده و با همکاری یکدیگر کشورهای مختلف, سران کشور ها و ... مورد هدف قرار داده و پیشینه ای ساختگی در گوگل (که روزانه میلیون ها کاربر از آن استفاده می کنند) ایجاد نمایند.
از دوم ماه می 2007, گوگل با اعمال تغییراتی در الگوریتم جستجویش, ظاهرا قوانین مشکل تری را در سیستم گوگل بمب به وجود آورده است. به نظر می رسد در الگوریتم جدید محدودیت های زیادی وجود خواهد داشت, ولی در هر صورت ما امیدواریم این تغییرات لطمه ای به کیفیت نتایج جستجو وارد نکرده و چه بسا به نتایج بهتر و واقعی تری دست پیدا کنیم.

نویسنده: حسین روکی