دروپال چیست؟

دروپال نسخه 7.20 چندي پيش ارائه شد. اما حالا يک آپديت جديد از راه رسيده که مشکلات نسخه 7.20 را حل مي کند. نسخه 7.21 برخي باگ ها و مشکلات با ماژول ها را حل نموده و تيم دروپال گفته در صورتي که با نسخه 7.20 به مشکل برخورده ايد حتما به نسخه 7.21 ارتقا دهيد.
سيستم مديريت محتوا يا (CMS) Content Management System چيست؟
سيستم مديريت محتوا(CMS) ، نرم افزاري است که به شما کمک مي کند تا مطالب خود را خلق کنيد، آنها را سازمان دهي و يا ويرايش کنيد، برخي از آنها را حذف يا غير فعال کنيد. همچنين اين مطالب مي توانند شامل تصاوير، متون، اسکريپت ها و يا هر چيز ديگري از اين نوع باشند .اگر شما قصد طراحي وب سايت را داريد که در آن حجم بسيار زيادي از اطلاعات بصورت روزانه ايجاد و ويرايش مي شود (مانند يک خبرگزاري)، به طور حتم شما به يک سيستم مديريت محتوا براي سايت خود نيازمنديد .با ذکر يک مثال مفهوم سيستم مديريت محتوا را برايتان روشن تر مي کنم. فرض کنيد که شما اکنون 200 کتاب در تخصص هاي مختلف داريد. حال به دنبال موضوع خاصي در بين اين کتاب ها هستيد. در مرحله ي اول شما نياز داريد تا اين کتب را در طبقه هاي کتابخانه اي دسته بندي کرده و طبقات را عنوان بندي کنيد. هر کتاب بسته به نوع و محتوايش در طبقه ي مخصوص به خود قرار مي گيرد. همچنين هر طبقه مي تواند به چند بخش تقسيم شود و بدين شکل جستجوي کتاب ها آسان تر گردد.  شما مي توانيد در کامپيوترتان نام و مشخصات هر کتاب و محل قرار گيري آن را وارد کنيد و همانند يک کتابخانه ي مجهز، در کمتر از چند دقيقه کتاب مورد نظر خود را در ميان آن حجم از کتاب ها پيدا کنيد. اما بدون چنين امکاناتي، آيا مي توانيد به راحتي در ميان آن همه کتاب به اطلاعات خود دست پيدا کنيد؟ عملکرد سيستم مديريت محتوا نيز همين طور است. شما مطالب خود را در آن ايجاد مي کنيد، آنها را در بخش ها و زير شاخه هاي مختلف قرار مي دهيد و براي ويرايش، حذف، جستجو و ساير عمليات ممکن بر روي آنها، از امکانات گوناگون نرم افزار مديريت محتوا کمک مي گيريد . سيستم هاي مديريت محتواي زيادي مانند وردپرس، جوملا، دات نت نيوک، تايپو3 و ... وجود دارند که براي استفاده برخي از آنها نياز به پروانه بهره برداري داريد. براي مقايسه سيستم هاي مديريت محتوا مي توانيد کليد واژه هايي مانند: Drupal vs. Wordpress يا Drupal vs. joomla و ... را در گوگل جستجو کنيد. دروپال (Drupal) يک فريم ورک مديريت محتواست و تلاش دروپال بيشتر  بر اين موضوع متمرکز مي باشد که خود را به عنوان يک فريم ورک مديريت محتوا معرفي کند تا  صرفا يک نرم افزار مديريت محتوا. بر همين اساس محتوا در دروپال مفهمي بسيار گسترده دارد. و در اين سيستم از به کار گيري مصداق هاي جزئي از محتوا مانند مقاله يا غيره به عنوان مبناي اصلي محتوا اجتناب شده است و تلاش بر اين مي باشد که  کاربران هم همين رويکرد جامع را با محتوا داشته باشند. با توجه به در نظر گرفتن دروپال به عنوان يک چهار چوب مديريت محتوا، اين چهار چوب  قابليت ارائه ي خروجي هايي را دارد که خود به عنوان سيستم مديريت محتوا در  نظر گرفته خواهند شد که هر کدام استفاده هاي موضعي و موردي خود را در  زمينه هاي خاص تعريف شده خواهند داشت.
دروپال (Drupal) در بالاترين سطح مفاهيم خود مفهومي تحت عنوان موجوديت (Entity) را مطرح مي کند. از   مهمترين مصداق هاي موجوديت در دروپال مي توان از (کاربر) و (محتوا) نام برد. تلاش دورپال بر ايجاد يک ارتباط  منطقي و موثر بين اين دو موجوديت در کل فرايند هاي سيستم خواهد بود. اين که (کاربر) از  ديد دروپال چيست؟ بايد گفت که برداشت از موجوديت (کاربر) همان برداشت معمول در سيستم ها ديگر است. کاربران در دروپال افرادي هستند که با اين سيستم ارتباط دارند مانند مدير يا ثبت نام شدگان يا بازديد کنندگان معمولي و غيره ... . از ديگر مفاهيم وابسته در اين راستا مي توان به نقش کاربر و سطح دسترسي کاربر اشاره کرد. هر کاربر در دروپال داراي نقش خاصي مي باشد. قبل از تعريف کاربر جديد در دروپال شما بايد نقش هاي مورد نظر خود در سيستم را  تعريف کنيد نقش هايي که در  قالب آنها، افراد در سيستم شما فعاليت خواهند کرد و حضور خواهند داشت.  بعد از  مشخص شدن نقش هاي مورد نياز بايد مجوز هاي مربوطه به نقش را تعريف کنيم. مجوزهاي يک نقش شامل بايد ها و نبايد هاي عملکردي آن نقش مي باشد. بعد از مشخص شدن اين دو موضوع (نقش ها) و (مجوزهاي هر نقش) ما مي توانيم اقدام به تعريف کاربران جديد کنيم. به هر کاربر مي توان نقش يا نقش هايي رو اختصاص داد که بر اساس بايد ها و نبايد هاي تعيين شده در  آن نقش مربوطه مي تواند در  سيستم شما فعاليت کند . همان طور که گفتيم موضوع اصلي دروپال مديريت چرخه فرآيندهاي مربوط به محتواست. منظور از  چرخه فرآيندهاي محتوا در دروپال، درحقيقت چرخه حيات يک محتوا مي باشد که شامل مراحل مختلفي مانند تعريف، ايجاد، رهگيري، ارائه، نمايش، بايگاني و غيره است. دروپال در هر يک از اين مراحل ابزارها و روال هاي مناسب  و کارآمدي را معرفي مي کند.