اشتباهات رایج در طراحی وب سایت

- عدم درج قيمت محصولات: براي بسياري از مشتريان يافتن سريع قيمت يک کالا مهم است.
- موتور جست و جوي انعطاف ناپذير: بسياري از موتورهاي جست و جو، کاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي مي‏کنند.
- پيمايش عرضي صفحات: کاربران علاقه‏اي به پيمايش افقي صفحات ندارند.
- اندازه ثابت فونت‏ها و متون: به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازک يا کوچک، مشکل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر، امکان تغيير سايز فراهم شود.
- متون طولاني: معمولاً سايت‏هاي حاوي متون حجيم، خسته کننده هستند.
- پنجره‏هاي بازشونده خودکار: کاربران ترجيح مي‏دهند که خودشان مقصد را تعيين کنند.
- جمع آوري پست الکترونيک بدون هيچ روند امنيتي: کاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود، کاملاً مطمئن و متقاعد شود.
- آدرس‏هاي طولاني يا پيچيده صفحات: انتخاب يا هرگونه کار روي آدرس‏هايي که بيش از 75 کاراکتر دارند، مشکل است.
- رابط گرافيکي (GUI) غير استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامه‏ها تثبيت شده است.
- نبود بيوگرافي در سايت‏ها: وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان مي‏شود.
- ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده کاربران قرار مي‏گيرد.
- لينک‏هاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص: کاربران مايل به استفاده مکرر از لينک‏ها براي رسيدن به هدف نيستند.
- استفاده بيش از حد از امکانات پيشرفته: استفاده از امکاناتي مانند CHAT، ايجاد انجمن‏هاي گفت‏وگو، ايميل رايگان، نقش سه بعدي سايت و غيره، بار مالي زيادي را بر مديران سايت تحميل مي‏کنند.
- بارگذاري کند صفحات: وجود گرافيک‏هاي سنگين، آزار دهنده خواهد بود.
- رسالت و هدف نامشخص سايت‏: بايد نوع سايت از جنبه‏هاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد.
- طراحي اختصاصي براي افراد خاص: سايت بايد کاملاً براي تمام کاربران اينترنت (نه فقط متخصصين) قابل استفاده و بازديد باشد.
- لينک به سايت‏هاي ديگر: به دليل فلسفه و ساختار متفاوت طراحي وب سايت در سايت‏هاي مختلف، نبايد تعداد لينک‏هاي خارج از سايت زياد باشند.
- فراموش کردن هزينه پشتيباني سايت: بودجه پشتيباني و نگهداري، بايد حداقل به اندازه 50% هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود.
- تلقي از سايت به عنوان يک رسانه دست دوم: سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرق اساسي دارد. بنابراين نبايد از آن‏ها کپي برداري کرد. از طرفي، ارتباط ما را به عنوان يک رسانه، به صورت تمام وقت و با افراد متعددي برقرار مي‏کند و نبايد آن را دست کم گرفت.
- لينک‏هاي تکراري از لحاظ محتوا: مثلاً لينک يک تبليغ بعد از ورود به آن، نبايد حاوي همان لينک تبليغ در صفحه باز شده باشد.