چند درصد از نوجوانان به هك علاقه‌مندند؟

فرقي نمي‌كند هك بر عليه دارايي‌هاي معنوي يك شركت، حساب بانكي يا صفحه فيس بوك انجام شود؛ وظيفه ما به عنوان افراد فعال در زمينه امنيت فن‌آوري اطلاعات، جلوگيري از ادامه فعاليت‌ هكرهاست. ما بايد به كودكان و نوجوانان خود آموزش دهيم كه مهم نيست كه آن‌ها در انجام هك تمايل به آزار كسي ندارند، بلكه دسترسي غيرمجاز به دارايي‌هاي آنلاين افراد يا شركت‌ها نادرست و غير قانوني است.

اين مساله نه تنها به علت پيشگيري از هك در آينده بسيار مهم است، بلكه آموزش‌ به كودكان در مورد امنيت آنلاين و آگاهي دادن به آن‌ها در مورد تهديدهاي روز افزون، خود از اهميت بالايي برخوردار است.

شركت فن‌آوري‌هاي Tufin كه يكي از شركت‌هاي پيش‌رو در زمينه راه‌حل‌هاي مديريت امنيت است، تحقيقي را در اين زمينه برروي نوجوانان انجام داده است.

تحقيق مذكور برروي هزار دانش‌آموز آمريكايي در نيويورك و هزار دانش‌آموز بريتانيايي در لندن انجام شده است. نتايج تحقيقات مذكور شباهت‌ها و تفاوت‌هاي جالبي را در رفتار هك دو جمعيت مورد مطالعه نشان مي‌دهد.

اين تحقيقات نشان مي‌دهند كه اين دو گروه از لحاظ شيوه هك‌ و محل وقوع آن، متفاوت از يكديگر عمل مي‌كنند، در حالي كه تنها 27 درصد از دانش‌آموزان انگليسي تمايل دارند كه از خانه خود به اعمال غيرقانوني هك دست بزنند.

هم‌چنين 51 درصد از دانش‌آموزان نيويوركي مشكلي را در انجام هك از طريق رايانه خانگي نمي‌بينند. از طرف ديگر 22 درصد از نوجوانان لندني از طريق كافي‌نت‌ها دست به هك مي‌زنند، در حالي كه تنها 6 درصد از نوجوانان آمريكايي تمايل به هك از طريق كافي نت‌ها دارند هم‌چنين به ترتيب 21 و 28 درصد از نوجوانان انگليسي و آمريكايي از طريق مدارس دست به هك مي‌زنند كه حدود 20 درصد آن‌ها، در هر دو گروه، اين كار را از طريق دستگاه يك نفر ديگر انجام مي‌دهند.

جالب است بدانيد كه 70 درصد از دانش‌آموزان آمريكايي هكرها را مجرم مي‌دانند و عقيده دارند كه بايد توسط قانون مورد مجازات قرار گيرند، در حالي كه تنها 53 درصد از همتايان آن‌ها در انگلستان هكرها را مستحق مجازات دانسته‌اند.

نكته جالب در نتيجه تحقيق اين است كه نه تنها پسران بلكه دختران نيز تمايل زيادي به هك كردن دارند. 29 درصد از كساني كه در اين تحقيق تاييد كرده‌اند كه حداقل براي يك بار دست به هك زده‌اند، دختران بوده‌اند. هم‌چنين 34 درصد از افراد مذكور در سن 13 سالگي و 52 درصد بين 14 ـ 16 سالگي دست به هك زده‌اند.

نوجوانان آمريكايي كم‌تر هك مي‌كنند و بيش‌تر قرباني هك مي‌شوند. در عين حال نوجوانان بسيار كمتر از همتايان انگليسي خود در هك كردن و تشخيص هك موفقند.

• فيس بوك هدف اول هكرهاي نوجوان در آمريكا (20 درصد) و انگليس (27درصد) است.

• نفوذ به اي‌ميل دوستان هدف دوم هك در بين نوجوانان آمريكايي (6درصد) و نوجوانان بريتانيايي (18درصد) است.

• 29 درصد هكرها نوجوان، دختران هستند.

• 80 درصد از نوجوانان آمريكايي تا قبل از سن 13 سالگي، براي هك تلاش كرده‌اند. اين ميزان در بين نوجوانان انگليسي 44درصد بوده است.

• انگيزه اصلي هكرهاي نوجوان، سرگرمي (54 درصد) و كنجكاوي (30 درصد) است.

• 14 درصد از نوجواناني كه دست به هك مي‌زنند با هدف خرابكاري اين كار را انجام مي‌دهند و 7 درصد از آن‌ها مي‌توانند از اين طريق درآمد كسب كنند. هم‌چنين 6 درصد از آن‌ها، هك را به عنوان روشي براي پيدا كردن شغل مناسب در آينده مي‌دانند.

• در انگلستان از هر چهار نوجوان يكي از آن‌ها (26 درصد) دست به هك مي‌زند و از هر سه نوجوان يكي از آن‌ها (36درصد) هك مي‌شود.

تحقيق مشابهي نيز قبل از اين توسط پاندا انجام شده كه به نتايج مشابهي دست يافته بود. در آن تحقيق 67 درصد از نوجوانان پذيرفته بودند كه حداقل يك بار تلاش كرده‌اند دست به هك بزنند. اكثر آن‌ها از روي كنجكاوي، سعي در نفوذ به حساب كاربري دوستان خود در فيس بوك، توييتر و يا خدمات اي‌ميل داشته‌اند.