نکات خیلی خیلی مهم در طراحی وب‌سایت

طراحي و در حقيقت «توسعه سطح کاربر» براي وب‌سايتي که قرار است محتوايش را کاربران غيرحرفه‌اي ويرايش کنند، مشکلاتي سواي مشکلات معمول توسعه يک وب‌سايت عادي دارد. اين روزها بيشتر مشتريان مي‌خواهند توانايي مديريت محتواي خودشان را داشته باشند. بنابراين بيشتر طراحان متوجه خواهند شد که بيشتر طراحي‌هايشان، اگر نگوييم همه‌شان، در حد قالب‌هايي مثل CMS خواهند ماند.
دشمن‌تان را بشناسيد
اين که سيستم‌هاي مديريت محتوا چقدر در ويرايش محتوا به کاربر آزادي بدهند، قانون ثابتي ندارد. به‌عنوان يک طراح ابتدا بايد بفهميد در مقابل سيستم قالب‌گذاري CMS انتخابي‌تان چقدر کنترل داريد. اين کنترل ممکن است در حد توانايي ويرايش قالب‌هاي موجود يا به پيچيدگي تغيير کلي CMS براي طراحي وب سايت  باشد. در برخي محصولات قديمي‌تر CMS ممکن است ببينيد کنترل کمي روي نشانه‌گذاري‌هايي که در صفحه وارد شده‌اند داريد. اگر کاربران CMS قادر باشند HTML خودشان را وارد کنند، مي‌توانيد بفهميد طراحي‌تان چقدر در مقابل اين اتفاقات مقاوم است. شرايط ايده‌آل براي يک طراح زماني است که کاربر، قابليت محدودي براي وارد کردن نشانه‌گذاري‌هايش داشته باشد و CMS از بلاک‌هاي محتواي ساخت‌يافته براي هدايت آنها با افزودن محتوا در شيوه صحيح استفاده کند و سپس بدرستي توسط قالب‌ها نشانه‌گذاري شوند.
سازگار نگه داريد
هر چقدر سيستم مديريت محتواي منعطف‌تري داشته باشيد، بايد سازگاري قالب‌هاي خود را بيشتر در نظر بگيريد. اين‌که چند ويرايشگر محتوا تربيت کنيد، بسيار ساده‌تر از اين است که بخواهيد سيستم سازگاري داشته باشيد. اگر با هر نوعي از محتواي ساخت‌يافته در طراحي‌تان كار مي‌کنيد، هر بخش را به‌عنوان يک بلاک تکرارشونده قلمداد کنيد. توسط CSS3 براحتي مي‌توانيم هر آيتمي يا حتي آيتم آخر را هدف بگيريم. البته اين قابليت براي مرورگرهاي قديمي دردسترس نيست و ممکن است ويرايش کد پشتيبان CMS براي افزودن يک کلاس براي هر آيتم ديگر يا آخرين آيتم امکان‌پذير نباشد. زماني که با نواحي‌اي سر و کار داريد که الزاما بلوک‌هاي بزرگ محتوايي هستند و کاربر روي نشانه‌گذاري آنها کنترل کامل دارد، اصلا فرض نکنيد که کاربر خودش تشخيص مي‌دهد که بايد کلاس‌هاي CSS را اضافه کند تا جلوه‌هايي که شما براي اين سيستم در نظر گرفته‌ايد را پياده کند
اجتناب از به‌کارگيري عکس به‌جاي متن
ممکن است تصاوير را با کمک PHP و ديگر زبان‌ها در سمت سرور ايجاد کرد، اما سيستم مديريت محتواي شما نمي‌تواند اين قابليت را به‌عنوان مساله‌اي استاندارد ارائه کند، چون همواره بايد فکر فونت‌هاي غيراستانداردي که در طراحي‌تان قرار مي‌گيرد نيز باشيد. همين شرايط با استفاده از فونت‌ها ساده‌تر است و سرويس‌هاي زيادي همين الان هستند که مي‌توانيد از هر فونتي که تمايل داريد در وب‌سايت خود استفاده کنيد و نيازي هم نباشد که روي کامپيوتر کاربر نصب شده‌ باشند.
در نظر گرفتن سيستم مديريت محتوا هنگام ايجاد منو
به ‌هر حال هر سيستم مديريت محتوايي روي يک مساله تمرکز دارد و باعث مي‌شود بيشتر بازديدهاي سايت را به آن بخش هدايت کند. از اين‌رو بهتر است با توسعه‌ دهندگان CMS صحبت کرد و متوجه شد که اين سيستم تا چه حد کنترل لازم را به‌کاربر مي‌دهد.
با اطلاعات واقعي آزمايش کنيد
زماني‌که طراحي در HTML و CSS توسعه پيدا کرد، فرضيات‌ خود را از نظر رفتاري که طراحي در برابر محتوا نشان مي‌دهد، بيازماييد. اگر اين کار پيش از اين که قالب‌ها در CMS گنجانده شوند، انجام شود، بهتر خواهد بود.
به ويراستاران محتوا در نگهداري طراحي کمک کنيد
اگر CMS را با دستورالعمل‌هاي کوچک به کاربر تحويل دهيد، نمي‌توانيد از آنها انتظار داشته باشيد ذهن‌تان را بخوانند و از طراحي آن‌گونه که دوست داريد نگهداري کنند. حتي اگر ويراستار محتواي پايه‌اي، کاملا براي ويرايش سايت تعليم ديده باشد، ممکن است بر اثر گذشت زمان فراموش کند يا تصميم بگيرد کمي خلاقيت به‌خرج دهد يا ممکن است ويراستار اصلي برود و شخص ديگري با آموزش کمتر جاي آن را بگيرد.
حذف عملکردهاي اضافي از واژه‌پرداز
واژه‌پرداز WYSIWYG در CMS شما به‌طور پيش‌فرض قابليت اضافه کردن هر نوع شکل و ظاهري را به متن مي‌دهد. با اين حال در بسياري از همين واژه‌پردازها مي‌توان نوار ابزار را محدود کرده و تنها به دکمه‌ها و استايل‌هايي که مي‌خواهيد کاربر به آن دسترسي داشته باشد، اجازه ديده شدن بدهيد. يکي از مسائل مهم براي وبلاگ نويسان و صاحبان سايتها درصد آپ بودن (Uptime) آنها است. ممکن است وقتي شما در خواب ناز به سر مي بريد مشکلي براي هاست سايت شما پيش بيايد و براي ساعاتي سايتتان از دسترس خارج شود. يا به هر دليل ديگري دسترسي به سايت شما مقدور نباشد. اما وقتي از خواب بر مي خيزيد و دوباره نوشتن را از سر مي گيريد همه چيز درست شده و شما هم متوجه موضوع نشده ايد. خوب براي اطلاع از اين نوع مشکلات راه حل بسيار جامع و کاملي وجود دارد و آن ثبت نام در سايت Pingdom است. با ثبت نام در اين سايت و وارد کردن آدرس سايتتان (يا سايت ديگري) Pingdom از اين پس سايت شما را تحت نظر خواهد گرفت و از دسترس بودن آن گزارشات مفصلي را تهيه مي کند. البته در نسخه رايگان تنها مي توانيد آمار يک سايت را داشته باشيد. Pingdom اطلاعات زمان پاسخگويي سايت (Response time) را هم در اختيار شما مي گذارد. با اين اطلاعات هم مي توانيد تصويري از سرعت بارگذاري سايتتان داشته باشيد.