تایپوگرافی در طراحی سایت

در دهه گذشته ، تايپوگرافي وب به سرعت تکامل يافته است . اينترنت اکسپلورر با استفاده از فرمت EOT از نسخه IE4 در سال 1997 به بعد (بله ، درست ميبينيد !) از انواع فونت هاي وب پشتيباني مي کند ؛ اما از همان گام هاي نخستين ، تايپوگرافي وب به سطحي از بلوغ رسيده که طراحان وب سايت را در طراحي سايت قادر ساخته که بر ارتقاء زيبايي و کيفيت هر چه تمام تر آن تمرکز کنند و روز به روز اين تايپوگرافي ها تکامل بيشتري يابند . در اين مقاله قصد بررسي موضوع تايپوگرافي وب و انواع آن را داريم .

تايپوگرافي در طراحي سايت

شرکت آدوب – Adobe – با ارائه محصول خود ، يعني TypeKit Web Font Service در سپتامبر 2009 تحول چشمگيري در زمينه تايپوگرافي وب ايجاد کرد . ساير شرکت ها نيز در اين راستا محصولاتي چون : Google Fonts شرکت گوگل در مي 2010 ، Fontdeck شرکت Clearleft and OmniTI در ژوئن 2010 ، ... ارائه نموده اند . در مدت زمان کوتاهي و با در دست داشتن اين ابزار ارائه شده توسط شرکت هاي مختلف ، حالا طراحان سايت قادر هستند در طراحي سايت خود تايپوگرافي وب غني و فوق العاده اي خلق کنند .
در ادامه ، يک ديد کلي از اهميت تايپوگرافي وب ماکرو و ميکرو (macro- and microtypography) در اختيار شما قرار خواهم داد ؛ توجه ويژه به ترتيب کلي متون بر صفحات وب در زمانهاي قبل ، تمرکز بر روي نمايش هر چه بهتر جزييات مانند ليگاچرها (ligatures) و فيگرها (figures) در حال حاضر . در راهنماي آنلاين تايپوگرافي وب (که مي توانيد آن را به طور کامل به همراه کدهاي آن در سايت macromicrotypo.com مشاهده کنيد) ، ما به واکاوي جزئي تر اين موضوع و همچنين نگاهي بر زندگي کاري يکي از پيشگامان طراحي تايپوگرافي از بعد تايپوگرافيک ، جان بسکرويل (John Baskerville) ، خواهيم پرداخت .
تايپوگرافي وب در سطح ماکرو – MacroTypography
پيش از اينکه کار بر روي يک پروژه را شروع کنيم ، بايد درباره چند چيز تصميم بگيريم و شکل کلي تايپوگرافي سايت خود را ترسيم کنيم . به طور جزئي به اين موارد در راهنماي آنلاين پرداخته شده است ، اما با توجه به هدف اين مقاله ، تمرکز ما بر اين سه عنصر کليدي است : انتخاب سبک حروف (به ويژه همخواني از بعد تايپوگرافيک) ؛ اهميت وضوح سلسله مراتب و نقش مقياس هاي تايپوگرافيک در ايجاد آن ؛ اهميت دقت به تناسب و ارتباط بين عناصر صفحه (سايز تايپ ، مهم ترين براي اندازه گيري) .
در سطح ماکرو ، ما بايد به چگونگي حفظ ارتباط و تناسب بين بلاک هاي سازنده تايپوگرافي دقت و توجه کافي داشته باشيم : ارتباطات بين صفحه ، پاراگراف ، کلمات و حروف . توجه به اين روابط ما را به سمت طراحي کارهاي تايپوگرافيکي زيبا هدايت مي کند – همچنين لذت بردن بيشتر مخاطب از مشاهده و مطالعه صفحه وب شما .

سبک تايپوگرافي صفحات وب با مخاطب حرف مي زند
سبک حروف و تايپوگرافي که براي عناصر صفحه انتخاب کرده ايد تاثير قابل توجهي بر جلوه کار و حسي که به مخاطب سايت شما منتقل مي کند دارد . سبک صفحات وب سايت در سطح مفهومي با بازديد کننده ارتباط برقرار مي کند . همانطور که اشاره شد ، منتقد طراحي ، ريک پوينور ، اينگونه در اين باره مي گويد : " سبک کار دائما چيزهايي به ما مي گويد . سبک حروف بيانگر يک حالت و فضاي خاص است . آن ها به حروف رنگ خاصي مي بخشند . "
اينجاست که درک و فهم تاريخچه تايپوگرافيک به ما کمک مي کند . مثلا فونت serif حالت سنتي دارد ؛ sans serif کمي امروزي تر است . اگر به تازگي با اين موضوع آشنا شده ايد ، گنجينه اي از کتب ارزشمندي براي افزايش اطلاعات در اين زمينه وجود که براي شروع ما به شما اين ها را توصيه مي کنيم : Thinking with Type نوشته الن لوپتون ، The Elements of Typographic Style نوشته رابرت برينگهرست و Detail in Typography نوشته جاست هاچولي . همخواني از بعد تايپوگرافيک طرح شما را در سطح ماکرو تشکيل مي دهد .
وب نوش