آموزش روش هایی جهت طراحی بهتر سایت های اینترنتی

سيماي ظاهري وب سايت يکي از مهمترين جنبه هاي دست يابي شما به موفقيت است. قضاوت اوليه در مورد کالاها و خدمات شما از جلوه ظاهري سايت شما صورت مي گيرد.
سايتهاي اينترنتي ضعيف يکي از دلايل عمده ورشکستگي کسب و کار هاي کوچک اينترنتي هستند. هزاران کسب و کار اينترنتي خانگي تلاش مي کنند تا به حيات آنلاين خود ادامه دهند. بيشتر آنها يا پول کمي در مي آورند يا اصلا درآمدي ندارند و در نهايت سايت خود را در حالي که شکست خورده اند مي بندند.
من در طول سال پيام هاي زيادي از کساني که براي بازاريابي در اينترنت تلاش مي کنند دريافت مي کنم که آيا مي توانم با ديدن وب سايتشان اشتباهاتي را که در طراحي وب سايت مرتگب شده اند به انها بگويم. من مي توانم اين کار را به محض اينکه سايت انها در وب نمايان شد انجام دهم اما بيچاره طراح سايت که مجبور است وقتي را براي يادگيري طراحي شايسته سايت صرف کند. چگونه يک وب سايت حرفه اي طراحي کند که مشخصا براي فروش محصولات و خدمات در نظر گرفته شده است.
اگر شما واقعا قصد موفق شدن داريد بايد زمان لازم را براي يادگيري خود صرف کنيد.

? ايجاد يک قالب:
وقتي شما طراحي وب سايتتان را شروع کرديد هدف پيش رويتان بايد ايجاد قالبي باشد که شما بتوانيد براي هر صفحه وب سايت به کار بريد. با اين کار تمام صفحات وب سايت شما ظارهري يکنواخت پيدا خواهد کرد.
در واقع قالب يک نمونه صفحه وب ساده است که شامل صفجه شراحي شده، آرم، تصوير، لينک ، و فضايي وِيژه مطالب محتوايي مي باشد. اما قالب هاي اتخابي شما هيچگونه اطلاعات محتوايي به همراه ندارند و اين شما هستيد که در هنگام طراحي اين مطالب را فراخور نياز به آن اضافه خواهيد کرد.

? قالب بندي صفحات:
من مصرانه توصيه مي کنم که تمام محتواي صفحات وب خود را در داخل جدول هاي HTML بگذاريد. جدول ها به شما اين امکان را خواهد داد که کنترل کاملي بر روي محتواي سايت و چگ.نگي نمايش آن داشته باشيد.
به عنوان مثال شما مي توانيد سه جدول براي هر بخش از مطالبتان بکشيد که بر روي هم قرار بگيرند. و در هر يک از اين بخش ها به ترتيب از بالا به پايين عنوان مطلب، اصل مطلب و پايان مطلب را بگذاريد. رعايت دقيق قطر جداول يکسان بودن عرض آنها و... مي تواند در زيبا کردن صفحه کمک کند.

قرار دادن همه مطالب در يک جدول باعث کند شدن سرعت بارگذاري صفحه وب شما خواهد شد.
اگر شما تا به حال بدون استفاده از جدول يک صفحه وب طراحي کرده باشيد مي دانيد که چه محدوديتهايي داريد مثلا مطالب شما چگونه نمايش داده خواهند شد. متن هاي شما به هم خواهد ريخت.مطمئنا عدم استفاده از جدول راه خوبي در طراحي وب سايت حرفه اي نيست.

جداول به شما اين امکان را مي دهند تا مطالب خود را در بخش هايي مجزا همچون يک صفحه روزنامه به نمايش بگذاريد، ستون ها و سطر هاي مخصوصي طراحي کنيد، و حتي جدول هايي اضافي با پس زمينه رنگي در داخل جداول مطالب محتوايي خود قرار دهيد.

? ويترين شما:
صفحه اصلي سايت ويتريني براي کسب و کار شماست و از همين رو بايد در همان نگاه اول به بازديدکنندگانتان بفهماند که شما چه چيزي را ارائه مي کنيد.
اگر مشتريان بالقوه شما نتوانند کالا ها و خدمات شما را بيابند. به طور قطع وقت خود را براي يافتن آن بيهوده تلف کرده اند. آنها به سايت بعدي خواهند رفت و احتملا ديگر به سايت شما نخواهند بازگشت. آنها سايت شما را براي اهداف خاصي دنبال مي کنند. آنها خواستار چيزهايي هستند که سايت شما به آنها عرضه مي کند. چيزهايي را که آنها به دنبلش هستند را آماده کنيد در اين صورت شما سود خواهيد برد.
داشتن يک نام تجاري مي تواند نقش اصلي را در موفقيت شما بازي کند. مطمئن شويد که لوگو و شعار سايت خود را در بالاي سمت چپ همه صفحات قرار داده ايد. اين کار به تنهايي به بازديدکنندگانتان براي به خاط سپردن سايت کمک نخواهد کرد اما گذشته از اين به صفحات شما جلوه و احساس يکساني مي دهد.
به جاي اينکه تلاش کنيد تمام مطالب خود را به نوعي در صفحه اصلي بگنجانيد، به دنبال راهي باشيد تا بخش هايي را ايجاد نماييد. اين بخش ها مي تواند شامل نکات برجسته اي باشد که بوسيله لينک به اطلاعات بيشتر ختم مي شود.

بسيار بهتر است که در صفحه اصلي خود عناصر ضروري زيادي بگنجانيد و آن ها را به صفحات حاوي اطلاعات جزيي تر لينک دهيد.

? پيمايش صفحات:
وقتي شروع به طراحي ضفحات مي کنيد به خاطر داشته باشيد که بازديدکنندگان ممکن است از صفحه اي به غير از صفحه اصلي وارد سايت شما شوند. اطمينان حاصل کنيد که در تمام صفحات لينکهاي مناسبي براي تسهيل در پيمايش بازديدکنندگان سايت قرار داده ايد. لينکهاي خود را در بالا و پايين و همچنين در دو جهت راست و چپ قرار دهيد. براي اينکه لينکها مرتب در کنار هم قرار گيرند و همچنين به صورت مطلوب سازمان دهي شوند و از ظاهر يکن.اخي برخوردار باشند از جداول استفاده کنيد.
تلاش کنيد تا تعداد کليک هاي لازم براي رفتن از صفحه اصلي به صفحه مقصد از 3 کليک و يا جداکثر 4کليک تجاوز نکند.

? قلم ها:
متن يکي از مهمترين بخش هاي صفحات وب را تشکيل مي دهد. روشي که براي نشان دادن متن در سايت خود به کار مي بريد عامل مهمي در موفقيت شما ست
به طوري که مي تواند سايت شما را خيلي حرفه اي و يا خيلي ساده جلوه دهد. وقتي که متن را در صفحات وب خود جاي مي دهيد هميشه در استفاده از قلم ها ثابت عمل کنيد. به عبارت ديگر قلم هاي گوناگون را در سايت خود به کار نبريد.
قلم هاي استانداردي که در اينترنت استفاده مي شوند ArialوVerdana هستند. اندازه استاندارد براي متن ها 2 مي باشد. ArialوVerdana به اين دليل به عنوان قلم هاي استاندارد معرفي مي شوند که براي خواندن در صفحه نمايش کامپيوتر راحت تر هستند.
تيتر هايي که به قلم هايي با اندازه درشت تر نياز دارند از اين نظر کمي متفاوت هستند. عامه پسند ترين قلم مورد استفاده براي تيتر ها Georgia است که در اندازه هاي درشت تر زيبا تر هم مي شود.

? پس زمينه و رنگهاي متن:
در هنگام گزينش پس زمينه و رنگ هاي متن صفحات وب دقت لازم را صرف کنيد. پس زمينه هاي شلوغ خواندن متن را دشوار خواهد ساخت و توجه بازديدکننده را ازهدف اصلي منحرف مي سازد.
به علاوه هميشه به يکنواختي پس زمينه هاي تمامي صفحات وب سايت توجه کنيد.
رنگهاي سايت را نيز با دقت انتخاب کنيد چراکه رنگها نشان دهنده روحيات شما هستند و به خوبي مي توانند بر روي بازديدکنندگان شما اثر کنند.
رنگهاي روشن، مثل زرد و نارنجي موجب مي شود که بازخوردي شاد و بشاش از شما نمايش دهد. رنگ هاي آبي و ارغواني اثرات آرامش بخش دارند. رنگهي تيره همچون قهوه اي و سياه اثرات غمگين کننده دارند.