با Word هم میتوان وب سایت طراحی کرد!

مطمئنا تمامي کاربران هنگامي که به بحث طراحي وب سايت بر ميخورند به ياد برنامه هاي تخصصي طراحي صفحات اينترنتي مي افتند اما ، در اين ترفند قصد داريم اصولي را به شما معرفي کنيم که با استفاده از آنها ميتوانيد به سادگي در Microsoft Word معروف هم سايت طراحي کنيد ، با همان ويژگي ها و زيبايي ها. براي اين کار حتي ميتوانيد از Word 97 هم استفاده کنيد اما عالي ترين حالت Word 2003 است.

دست به کار شويد:
يک صفحه جديد باز کنيد و از منوي File گزينه Save as HTML يا Save as web pages را برگزينيد و به صورت يک فايل با پسوند htm در مسير دلخواه ذخيره کنيد. بهتر است نام آن را index.htm انتخاب کنيد. چرا که در آينده اي نزديک اين فايل، صفحه اصلي سايت شما خواهد شد.

اگر دوست داشته باشيد مي توانيد براي صفحه خود يک رنگ زمينه (Background) برگزينيد. توجه کنيد انتخاب رنگ زمينه بايد دقت کافي صورت گيرد، تا از خوانايي مطالب صفحه کاسته نشود معمولا رنگهاي کمرنگ و ملايم و مناسب ترند. براي اين کار از منوي Format گزينه Background را انتخاب کنيد و رنگ مورد علاقه خود را برگزينيد. از قسمت Fill Effects هم مي توانيد افکتهاي مختلفي به آن بدهيد.

در اين قسمت مي توانيد با انتخاب پوشه Picture يک تصوير براي پيش زمينه سايت خود قرار دهيد. مثل يک صفحه معمولي Word مي توانيد از فونتهاي مختلف، بولت (Bullet) جدول، تصوير نمودار و... استفاده کنيد. براي افزودن تصوير مي توانيد از آيکن موجود در نوار ابزار (Toolbar) يا از گزينه Picture موجود در Insert استفاده کنيد. Word تصاوير جالب و جذابي دارد که Clip Art ناميده مي شود. براي استفاده از آنها مي توانيد از منوي باز شده، Clip Art را برگزينيد. اگر قصد داريد از تصاوير دلخواه خودتان استفاده کنيد، گزينه ي دوم را که From file است انتخاب کنيد. پس از مشخص کردن مسير و نام فايل تصوير مربوطه در صفحه ظاهر مي شود. نگران سايز تصاوير Clip Artها نباشيد. با يک کليک روي آنها مي توانيد به کمک ماوس از گوشه هاي تصاوير آنها را تغيير سايز دهيد.

فراموش نکنيد در حين انجام مراحل مختلف کار، هر از گاهي صفحه خود را Save کنيد. يکي از اجزاي مهم يک صفحه ي وب پيوند با لينک (Hyperink) است. لينک قسمتي از صفحه است که اگر روي آن کليک کنيد شما را به يک سايت ديگر صفحه ديگري از همان سايت، يا قسمت ديگري از همان صفحه مي برد. وقتي ماوس را روي يک لينک قرار مي دهيد، حالت ماوس از حالت فلش، به صورت يک دست تغيير مي يابد. لينک مي تواند يک يا چند کلمه، يک تصوير و يا حتي قسمتي از يک تصوير باشد. با استفاده از لينکها، بين صفحات مختلف سايت حرکت مي کنيد. اگر سايت شما بيش از يک صفحه داشته باشد، نياز داريد در قسمتي از صفحه ي اول يک سري لينک براي رفتن به صفحات ديگر قرار دهيد.

صفحه دوم سايت را به همان روش صفحه نخست ايجاد کنيد و آن را با نام مناسبي در همان مسير قبل ذخيره کنيد. مجددا به صفحه ي index.htm برگرديد. کلمات يا تصويري که مي خواهيد به صفحه ي دوم لينک شود Select کنيد. ماوس را روي آن قرار دهيد. کليک سمت راست کنيد و از منوي باز شده گزينه ي Hyperlink را انتخاب کنيد (مي توانيد از آيکن Hyperlink در نوار ابزار و يا از گزينه ي Hyperlink در منوي Insert نيز براي اين کار استفاده کنيد). حال مسير و نام صفحه ي دوم را انتخاب کنيد و OK را بزنيد. با اين کار اگر روي صفحه لينک شده از صفحه index کليک کنيد به صفحه دوم خواهيد رفت.

اگر اهل گشت و گذار در اينترنت باشيد حتما ديده ايد که وقتي به صفحات داخلي يک سايت مراجعه مي کنيد، معمولا راه بازگشت براي شما پيش بيني مي شود تا در سايت گم نشويد. بهتر است شما هم در همه صفحات داخلي سايت خود، يک لينک «صفحه ي اصلي» يا (Home) داشته باشيد. در اين مثال هم در صفحه دوم يک لينک قرار دارد و آن را به index.htm لينک کنيد. مراحل فوق را براي صفحات ديگر سايت خود نيز انجام دهيد. تمام شد به همين راحتي شما به کمک Word يک سايت ساده ساختيد.
حال بايد سايت خود را بر روي يک سرور قرار دهيد.
منبع: سرزمين دانلود