آشنایی با ساختار جدید جستجوی گوگل و نکات مهم در سئو

طراحي سايت - غول اينترنتي گوگل آنقدر توسعه پيدا کرده که استفاده از اينترنت بدون گوگل غير ممکن شده است. بيشتر افرادي که با اينترنت کار مي کنند صفحه سفيد دوست داشتني گوگل را به عنوان صفحه خانگي خود تنظيم مي کنند و معمولا اولين صفحه اي که در اينترنت باز مي کنند صفحه اول گوگل است. گوگل اين محبوبيت روز افزون را مديون سيستم جستجوي اينترنتي خود است که حتي يک روز هم براي توسعه آن بيکار نبوده.

گوگل در کنار سرويس جستجوي اينترنتي، صدها خدمات ديگر هم ارائه مي دهد که سرويس Gmail، سايت خوان، گوگل پلاس، Google Earth و گوگل مپ از معروف ترين آنها هستند. گزافه نيست اگر بگوييم که گوگل دنياي جستجو در اينترنت را متحول کرده. به طوري که بر اساس آمار، به طور متوسط 70 درصد از ورودي هاي سايت هاي اينترنتي از طريق گوگل هستند.

وب مستر هاي ايراني نيز هميشه توجه خاصي به گوگل داشته اند و هميشه سعي مي کنند محتواي سايت هاي خود را طوري تنظيم کنند که بيشتر به مذاق گوگل خوش بيايد تا شايد کاربران بيشتري را روانه سايت آنها کند. يکي از چيزهايي که هميشه مورد توجه بوده است، کلمات کليدي يا همان Keyword ها هستند.

اگر شما هم Webmaster يا مدير سايت باشيد، حتما تاکنون دقت خاصي را براي انتخاب کلمات و عبارات کليدي در تگ ها يا همان برچسب ها داشته ايد تا بتوانيد از اين طريق کاربران و بازديدکنندگان را از طريق موتورهاي جستجو (به خصوص گوگل) جذب مطالب خود کنيد. با اين وجود که گوگل طي سالهاي اخير الگوريتمهاي جستجوي خود را آپديت کرده و سيستم هاي مختلفي مثل Panda را به کار گرفته است، اما کماکان اهميت انتخاب کلمات کليدي پابرجا مانده است. اما به تازگي گوگل قصد آپديت الگوريتم خود را دارد تا از جستجوي مفهومي بيشتر استفاده کند.

آشنايي با سيستم جستجوي مفهومي
اين اصطلاح به معناي ادراک و معني دار کردن بيشتر يک عبارت مورد جستجو است. تا امروز گوگل تنها سعي مي کرد عبارت مورد جستجوي کاربر را در ميان متون و کليدواژه هاي سايت هاي بيابد و آن را به کاربر نشان دهد.
اما به زودي گوگل سعي مي کند تا به معناي حقيقي پشت کلمات پي ببرد تا متون و صفحات مرتبط تري را براي کاربر پيدا کند. فارغ از اينکه چه کلماتي در سايت مقصد به عنوان کلمات کليدي وجود دارند، گوگل مي خواهد مثل يک انسان عمل کند و هدف هر وبمستر را از مطالبي که در سايت خود درج کرده است کشف کند !

ماشين ها وارد مي شوند !
در طرح جستجوي مفهومي، يک ماشين غول پيکر آناليز کننده، اطلاعات را تفسير کرده و در اختيار گوگل قرار خواهد داد و تمامي عبارات جستجو شده کاربران را براي گوگل معني خواهد کرد. اين ماشين از صدها پردازنده موازي که توانايي ميلياردها عمليات محاسباتي را در کسري از ثانيه دارند تشکيل شده است. به اين ترتيب گوگل ارتباط بين عبارات جستجو شده را بهتر درک خواهد کرد و شايد کلماتي مرتبط به آنها را نيز که توسط اين عنصر در اختيارش قرار گرفته شده را نيز به صورت مخفي در هر صفحه يافت شده جستجو خواهد کرد. به اين ترتيب، نتايج نشان داده شده به کاربر در واقع حاوي سايت هايي خواهد بود که کاربر واقعا به دنبال آنهاست. نه صفحاتي که به منظور جذب بازديد کننده محتواي غير واقعي را در خود ثبت کرده اند. (نمونه اين سايت هاي اسپم را اين روزها در وب فارسي زياد مي بينيم)

آيا سيستم جستجوي مفهومي، سئو را بيکار خواهد کرد ؟
وقتي کاربري در گوگل عبارتي را جستجو مي کند مي خواهد به جواب سوال يا سوالاتي در ذهن خود دست پيدا کند. پس نويسنده هاي سايت ها بايد علاوه بر پرکردن کلمات کليدي، به فکر جواب سوالاتي که کاربران در ذهن خود دارند نيز باشند.

به طور مثال وقتي کاربري عبارت پياده روي را جستجو مي کند ممکن است يک يا چند تا از سوالات زير را در ذهن داشته باشد:

- آيا پياده روي تاثيري در لاغر شدن دارد ؟
- بهترين زمان پياده روي چه موقع است ؟
- بهترين مسير پياده روي در شهر من کجاست ؟

يا وقتي يک کاربر عبارت استيو جابز را جستجوي مي کند، شايد به دنبال موارد زير است:

- بيوگرافي استيو جابز
- کتاب در مورد روش مديريت استيو جابز
- نقش استيو جابز در توسعه اپل

حالا که گوگل از طريق جستجو هاي از پيش انجام شده و عنصر جديد معرفي شده مي داند که بايد در متون صفحات مورد جستجو بايد به دنبال پاسخ اين سوالات هم باشد نتايج جستجو مي تواند کاملا متفاوت باشد. پس وقتي که شروع به نوشتن براي وبلاگتان مي کنيد سعي کنيد درمورد موضوعي که مي خواهيد کاربران از گوگل به آن هدايت شوند بيشتر فکر کنيد تا حدس بزنيد کاربران در مورد آن چه فکر مي کنند، به دنبال چه چيزي هستند و چه سوالاتي در ذهن خود دارند.
منبع: سرزمين دانلود