10 راهنمایی برای ایجاد وب سایت موفق

در راه اندازي يک وب سايت چه نکاتي را مي بايست مد نظر قرار دهيم؟
قبل از راه اندازي يک وب سايت بايد زماني را به تفکر درباره موضوعاتي اختصاص دهيم ، که در فرآيند طراحي وب سايت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اين امر به شما کمک خواهد کرد تا پيش زمينه اي براي طراحي يک وب سايت داشته باشيد و اين اطمينان را به شما مي دهد که بهترين سايت را بر اساس نيازهايتان طراحي کنيد.
در اين مقاله با ده مورد از موضوعاتي که پيش از ايجاد وب سايت بايد به آنها توجه نمائيد آشنا خواهيد شد
?-هدف از طراحي وب سايت
?-مشخصات مشتريان وب سايت
?-فرآيندهايي که وب سايت مي بايست از آنها حمايت کند
?-بودجه شما
?-آرم و نام تجاري مورد نياز
?-مطلب، متن ها و تصاوير
?-آيا قادريد زمانتان را به وب سايتتان اختصاص دهيد؟
?-آيا يک نام دامين داريد؟
?-چقدر براي شما مهم است که نام سايتتان در بالاي نتايج صفحه جستجو باشد؟
??-احتياجات وب سايت شما در آينده چيست؟
?- هدف از طراحي وب سايت

در هنگام راه اندازي يک وب سايت اولين پرسشي که بايد از خود بپرسيد اين است که ” هدف از طراحي وب سايت چيست؟” جواب اين سوال کاملا واضح است. اگر شما خرده فروش هستيد هدف شما فروش محصولاتتان است. اما اگر تمايل داريد که وب سايتي بروشور مانند داشته باشيد، طراحي يک صفحه وب براي شما کافيست. اين يک شروع خوب است . اما استفاده از افکار خاص تر و ويژه تر، در طراحي يک وب سايت مناسبتر به شما کمک خواهد کرد.
چگونه بايد محصولات خود را به فروش برسانيد؟ چرا مردم بايد از شما بيشتر از رقبايتان خريد کنند؟ براي اطمينان از فروش محصولات و رقابت با ساير فروشنده ها ، وب سايت چه کاري بايد انجام دهد؟
بنابراين براي فروش بيشتر محصولات نکات زير را در اولويت قرار دهيد. برجسته کردن طيف وسيعي از محصولاتي که به فروش مي رسانيد، متقاعد کردن مشتريان براي خريد از شما، ترويج پيشنهاد هاي ويژه ، تاکيد بر اين نکته که من قابل اعتماد هستم و تاسيس يک تجارت آف لاين به خوبي يک تجارت آن لاين و تشويق مشتريان براي بازديد مرتب از سايت .
اگر شما وب سايتي با اهدافي که در بالا گفته شد طراحي کنيد، قطعا به اهداف خود خواهيد رسيد. البته ارزيابي شرکت طراح وب سايت شما نيز در اين زمينه موثر است.
اگر در اواسط راه متوجه شديد که مسير خود را اشتباه رفته ايد چه خواهيد کرد؟ اما اگر قبل از شروع هر کاري اهداف خود را ارزيابي کنيد قطعا اشتباهات پر هزينه اي نخواهيد داشت.
براي مثال يک مشتري تقاضا دارد که براي او يک وب سايت تجارت الکترنيکي طراحي کنيم. اما هنگاميکه با او وارد مذاکره شديم، متوجه شديم که اين کار موفقيت شبکه هاي نماينده آنها را تضعيف خواهد کرد. پس به او اين پيشنهاد را داديم ، وب سايتي طراحي کند تا از اهداف فروش آنها حمايت کند. بنابراين گاهي اوقات يک راه حل واضح ، بهترين راه حل نمي باشد.
?- مشخصات مشتريان وب سايت

به نظرتان چه کساني از وب سايت شما استفاده مي کنند؟
گاهي اوقات يک وب سايت مي تواند فرصتي براي رسيدن افراد به اهدافشان باشد. بازار يابي آن لاين نيز مانند بازار يابي آف لاين قوانين مخصوص به خود را دارد. براي اين کار ابتدا هدف خود را از بازاريابي مشخص کنيد و هيچ وقت سعي نکنيد تا همه افراد را از خود راضي و خوشنود نگه داريد. ظاهر و عملکرد وب سايت شما نيز بايد بر اساس خواسته ها و نيازهاي مشتري هايتان باشد زيرا وب سايت براي مخاطبان شما طراحي شده است نه براي شما
?- فرآيند هايي که وب سايت مي بايست از آنها حمايت کند

ترجيح مي دهيد مردم با شما چگونه تماس برقرار کنند؟ از طريق تلفن يا ايميل ويا اصلا هيچ تماسي نداشته باشند. آيا مايليد که محصولات خود را به صورت آن لاين به فروش برسانيد؟ آيا خودتان وب سايتتان را به روز رساني مي کنيد يا ترجيح مي دهيد يک شرکت طراح وب سايت اين کار را براي شما انجام دهد؟ آيا نياز به يک موتور جستجوگر داريد؟ آيا خدمات آن لاين به مشتريان خود مي دهيد؟
نيازهاي تجاريتان را تجزيه و تحليل کنيد (اهدافي که در بالا ياد آوري شد). به اين نکته فکر کنيد که وب سايت شما چگونه مي تواند از اين نيازها پشتيباني کند؟
به عنوان يک قاعده اين مطلب را به ياد داشته باشيد که هرچه نيازهاي شما بيشتر باشد هزينه شما نيز براي طراحي يک وب سايت بيشتر خواهد شد. البته اين بدان معني نيست که شما از نيازها و خواسته هايتان گذشته و يا آنها را تقليل دهيد. اگر اين خواسته ها همان چيزي باشد که وب سايت به آن نياز دارد در اين صورت باعث پيشرفت و کارايي بهتر سايت شما خواهد شد. اين بدان معني است که در مورد نيازهايتان به خوبي فکر کنيد.
اگر ليست محصولات شما بيشتر از چند صفحه باشد آيا به يک موتور جستجو گر نيازداريد؟ اگر به طور منظم نوع محصولاتي را که به فروش مي رسانيد تعويض مي کنيد، آيا از شرکت طراح وب سايتتان ميخواهيد که اين کار را انجام دهد و يا با توجه به هزينه اي که براي شما در بر خواهد داشت ترجيح مي دهيد خودتان اين کار را انجام دهيد؟ براي اينکه بر روي اهداف و فرآيندهاي وب سايت خود متمرکز شويد ، بايد به فرآيند راه اندازي وب سايت به همان صورتي نگاه کنيد، که به فرآيند استخدام يک کارمند و پيشرفت او نگاه مي کنيد.
?- بودجه شما

يک قانون ساده هنگام راه اندازي وب سايت : عملکرد بيشتر = هزينه بيشتر
قبل از انجام هر کاري بايد در مورد بودجه خود فکر کنيد.هميشه توابعي وجود دارند که شما بدون آنها قادر به انجام کاري نيستيد. براي مثال اگر تمايل داريد که محصولات خود را به صورت آن لاين به فروش برسانيد، نبايد در سايت خود صحبتي از اين مطلب به ميان آوريد. اما گاهي اوقات انتخاب هاي بيشتري در پيش روي شماست. اگر قصد شما از طراحي يک سايت ترويج و تبليغ هتلتان است بايد امکاناتي را براي مشتريان در وب سايت خود در نظر بگيريد. به طور مثال آنها بايد بتوانند هتل شما را به صورت آن لاين رزرو کنند و يا اينکه با شماره اي که بر روي سايت قرار مي دهيد تماس بگيرند.
بودجه شما نبايد بر اساس هزينه ها باشد. به هر حال اين مطلب را هم مد نظر قرار دهيد که اگر براي وب سايت خود سرمايه گذاري بيشتري کنيد، درآمد بيشتري نيز نصيبتان خواهد شد. براي مثال امکانات رزرو آنلاين هزينه بيشتري براي شما در بر خواهد داشت ، اما با اين کار مي توانيد مشتريان بيشتري براي خود داشته باشيد.
در مورد هزينه هاي جانبي هم فکر کنيد. آيا شما به يک لوگو تبليغاتي احتياج داريد؟ آيا به رونوشتي از فعاليتهايتان احتياج داريد؟ آيا مي خواهيد بيشتر از يک اسم دامين(Domain name) داشته باشيد؟ تمامي اين کارها هزينه بيشتري براي شما در بر خواهد داشت. اما با يک سرمايه گذاري خوب مي توانيد يک نام تجاري خوب براي خود داشته باشيد. براي مثال اگر وب سايت شما مطالب و رونوشت مناسب و خوبي داشته باشد علاوه بر کسب در آمد بيشتر، هزينه اوليه نيز به شما باز خواهد گشت.
در هنگام راه اندازي يک وب سايت يکي از مهمترين مسائل، تشخيص اين نکته است که از وب سايت خود چه مي خواهيد و بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد چيست؟ اگر مي خواهيد در وب سايتتان يک نقشه تعاملي داشته باشيد ابتدا بايد با شرکت طراح وب سايت مشورت کنيد و ببينيد که آيا انجام اين کار نياز است يا خير، و اگر لازم است هزينه هاي آن را برآورد کنيد.مطمئن باشيد که هر عملکردي از جانب شما، جايگاه خود را در وب سايت پيدا خواهد کرد.
?- آرم و نام تجاري مورد نياز

ممکن است در حال حاضر شرکت شما نام و آرم تجاري قدرتمندي براي خود داشته باشد.اما اگر آرم و نامي تجاري نداريد ، شرکت طراح وب سايتتان بايد آرم و نامي تجاري براي شما طراحي کند و آن را در وب سايت شما قرار دهد.
يک نام تجاري خوب ، اگر به درستي استفاده شود، احساس اطمينان را در مشتريان بوجود مي آورد ، و اين اطمينان رابه آنها مي دهد که شما يک فرد کاملا حرفه اي هستيد.به آرم مک دونالد توجه کنيد.(شايد اين نام مورد علاقه همه افراد نباشد، اما بسيار قوي و قدرتمند است). موفقيت مک دونالد به دليل وجود يک آرم تجاري قدرتمند است که در همه جاي جهان شناخته شده است. شما در هر نقطه از جهان که باشيد به سراغ مک دونالد مي رويد ، حتي اگر در منزل شخصي خود نيز باشيد آن را سفارش مي دهيد.
احساس شناخت ، اعتماد را به وجود مي آورد. همه ما به طور ناخود آگاه بيشتر به افرادي اطمينان مي کنيم که قبلا آنها را ديده باشيم. نام تجاري شناخته شده نيز به همين صورت است. اگر شما يک فروشگاه با آرم تجاري شناخته شده اي داشته باشيد، به راحتي مي توانيد محصولات خود را به صورت آن لاين به فروش برسانيد. مشتريان به وب سايتي که نامي شناخته شده داشته باشد بيشتر اطمينان مي کنند.
شما بايد از نام تجاري خود در تمامي قسمتها مانند، سربرگ، يونيفورم کارکنان ، آگهي ها و غيره استفاده کنيد. اگر مشتريان آرم تجاري شما را قبلا ديده باشند، مطمئنا بيشتر به شما اطمينان خواهند کرد.
?- محتوا: متن وتصاوير

محتوا مهمترين قسمت يک وب سايت است به دو دليل که در زير توضيح داده خواهد شد
اول اينکه مشتريان بدانند که در وب سايت شما به دنبال چه چيزي هستند و در واقع شما با توليد محتوا به آنها احترام گزاشته ايد و اطلاعات مفيدي را در اختيار آنها قرار داده ايد که اين موضوع براي مخاطبان شما بسيار ارزشمند است و ديگر اينکه شما نيز اين اطمينان را پيدا کنيد که موتورهاي جستجو گر بهترين جستجو را در وب سايت شما انجام مي دهند.معمولا افراد ترجيح مي دهند که براي پس انداز بيشتر ، خودشان مطالب وب سايتشان را آماده کنند. اما همانطور که قبلا اشاره شد، محتوا مهمترين قسمت يک وب سايت است که در دراز مدت درآمد بيشتري براي شما ايجاد مي کند.
بعضي افراد دست خط زيبايي دارند و به خوبي نيز مي نويسند. اما اهميت استفاده از کلمات کليدي، عبارات کليدي، قابليت استفاده، ضرورت اسکن کردن و غيره ، ضرورت اين امر را مي رساند که نگارش مطالب يک وب سايت، خود يک هنر است.
اهميت استفاده از تصاوير نيز نبايد دست کم گرفته شود. وب سايت مانند يک رسانه تصويري است که تفاوت تصاوير خوب و حرفه اي با تصاوير بد نبايد دست کم گرفته شود. بنابراين براي اين کار شما بايد از يک عکاس حرفه اي استفاده کنيد.
?- آيا قادريد که زمانتان را به وب سايتتان اختصاص دهيد؟

وب سايت يک ابزار بازاريابي است. اما تنها زماني به عنوان يک ابزار کار مي کند که شما به طور مداوم از آن استفاده کنيد. ممکن است شما بهترين وب سايت دنيا را طراحي کرده باشيد، اما اگر زمان خود را به آن اختصاص ندهيد، قطعا به اهدافتان نيز نخواهيدرسيد
شما بايد مطالب را به روز رساني کنيد، سريعا به ايميلها و سوالات پاسخ دهيد و به فکر پيشرفت سايت خود به صورت آن لاين و آف لاين باشيد. رعايت تمامي اين نکات باعث موفقيت وب سايت شما خواهد شد.اطمينان حاصل کنيد که يکي از کارمندانتان و يا خودتان مسئوليت انجام اين کارها را به عهده مي گيريد. براي مثال اگر شما يک فروشنده هستيد، چه کسي مسئول پاسخ به ايميلها و فروش محصولات شما در ايام تعطيل است؟ آيا تمامي ايميلها دقيقا در همان روز پاسخ داده مي شوند؟ هنگاميکه يک محصول جديد را به وب سايت اضافه مي کنيد، چه کسي صفحات وب سايتتان را به روز رساني مي کند؟
شما بايد براي وب سايت خود کارمندي استخدام کنيد تا به سوالات پاسخ گويد، سفارشات را بگيرد و به مشتريان سرويس دهد. رعايت تمامي موارد فوق باعث پيشرفت کار شما و صرفه جويي در وقتتان خواهد شد.حالا اگر ايده هاي تجاري خوبي داريد به فکر طراحي وب سايت و کسب در آمد باشيد.
?- آيا يکDomain name ( اسم دامين ) داريد؟

داشتن يک اسم دامين براي راه اندازي يک وب سايت کاملا ضروري است. گاهي اوقات انتخاب يک اسم کاملا واضح است. مثلا اگر در B.B.C کار مي کنيد نام انتخابي شما مي بايست bbc.co.uk باشد. به هر حال انتخاب يک اسم بسيار ساده هم نيست. براي مثال چرا شما BBC.com را انتخاب نمي کنيد؟ ممکن است شخصي به شما پيشنهاد دهد که .com بسيار معتبرتر از .co.uk است. اما انتخاب .co.uk براي شما و BBC بهترين گزينه است. چرا؟ براي اينکه اگر شما در بريتانيا کار مي کنيد، دانستن اين مطلب که BBC توسط ماليات دهندگان انگليسي سرمايه گذاري مي شود و نماينده انگليس در خارج از کشور است، بسيار ضروري است. بنابراين اين کشور تمايل دارد که اصالت و ريشه خود را به ديگران نشان دهد.
اما گاهي اوقات تنها يک انتخاب داريد. براي مثال اگر در آمازون زندگي مي کنيد و داراي فروشگاه هاي زنجيره اي چاي هستيد، براي فروش محصولاتتان بايد به جاي .co.uk از Amazon.com استفاده کنيد.
خوب فکر کنيد.به نظر انتخاب somersetteashop.com بهترين گزينه براي شما است. سعي کنيد اين اسم را همه جا مانند، پشت کارتهايتان، بر روي سربرگهايتان، اتوموبيلتان، کارت تجاريتان و هر جايي که مي توانيد، به نمايش بگذاريد.
البته اين نام مي بايست با حوزه کاري شما مرتبط باشد و به راحتي به خاطر آورده شود. براي مثال هنگاميکه مردم درباره فروشگاه هاي زنجيره اي چاي آمازون صحبت مي کنند، نام somersetteashop.comبه طور ناخود آگاه در ذهن آنها تداعي مي شود. البته به جز .com و .co.uk اسامي ديگري نيز مانند، .net و .TV هم وجود دارند. اگر شما يک سازمان و يا يک شرکت غير انتقايي هستيد بهتر است که از .org استفاده کنيد. اما .com و .co.uk بيشترين اسامي هستند که مردم به خاطر دارند.
هرگز يک نام شناخته شده را بايک domain متفاوت ترکيب نکنيد( مانند Amazon. TV). قطعا مشتريان شرکت آمازون متوجه نخواهند شد که اين نام و اين محصولات متعلق به شرکت آمازون نيست.
اطمينان پيدا کنيد که از نام انتخابي شما قبلا کسي استفاده نکرده باشد، و اگر اينگونه بود از شرکت طراح وب سايتتان بخواهيد که آن نام را براي مدت زمان حداقل ? سال براي شما خريداري کند. براي اينکه موتورهاي جستجوگر بزرگ Domain هايي را که براي يک سال خريداري شده اند به خوبي جست و جو نمي کنند و نام وب سايت شما را همراه با وب سايت هاي بي ارزش و بي محتوا نمايش مي دهند.
?- آيا براي شما اهميت دارد که Domain name شما در بالاي نتايج صفحات جست و جو باشد؟

چقدر براي شما اهميت دارد که در هنگام جست و جوي يک نام به خصوص اسم سايت شما در بالاي صفحه گوگل پديدار شود؟آيا اين کار ضروري است؟
براي بعضي از شما اين کار ضروري است که در اين صورت مي بايست از يک متخصص حرفه اي بهينه سازي وب سايت براي موتورهاي جستجو استفاده کنيد. استفاده از اين تجارت(SEO) هزينه زيادي در بر خواهد داشت، بنابراين قبل از شروع به هر کاري بايد اطمينان حاصل کنيد که هزينه اوليه به شما بر مي گردد.
اگر سايت شما جزو ?? صفحه اول رتبه بندي شده در گوگل باشد در آمد ساليانه شما ?????? دلار در سال افزايش پيدا خواهد کرد . بنا براين براي کسب اين در آمد نيازمند ???? دلار سرمايه گذاري در سال هستيد. حتي اگر قصد داريد که ???? دلار در سال سرمايه گذاري کنيد، بهتر است که به راه ديگري فکر کنيد .
مراقب شرکتهاي کلاه برداري باشيد که به شما وعده مي دهند تا نام سايت شما در ?? صفحه اول گوگل قرار دهند . شايد گوگل را بتوان فريب داد تا نام سايت شما جزو ?? صفحه اول باشد اما با اين کار قابليتهاي بسيار زيادي از سايت شما از بين خواهد رفت . حتي پس از مدتي ممکن است گوگل نام سايت شما را در ?? صفحه آخر خود نيز نياورد.
وجود بسياري از شرکتهاي کوچکتر، به ويژه در زمينه هاي رقابتي مانند گردشگري، باعث ايجاد ترافيک در صفحات گوگل مي شود. لينکهاي حمايت کننده که قيمت مناسبي هم دارند( اين لينکها که در گوگل ،ياهو و غيره وجود دارند به عنوان صفحات Pay-Per-Click شناخته مي شوند) ، ابزار مناسبي براي تبليغ اين سايتها هستند.?
بازاريابي آف لاين که افراد بيشتري را به سمت وب سايت شما مي کشاند، به سادگي نوشتن آدرس يک وب سايت در پشت ماشين است. بهتر است که قبل از اقدام به هر کاري واقع بين باشيد و راجع به هزينه جست و جو گرهاو استراتژيهاي تبليغاتي خوب فکر کنيد و سپس تصميم بگيريد. حتي اگر با استفاده از صفحات pay-per-click افراد بسياري از سايت شما بازديد کردند، باز هم اين مطلب را بررسي کنيد که آيا سرمايه اوليه به شما باز گشته است؟ اين امر نشان دهنده موفقيت شما در استفاده از جست و جو گر هاست.
??- احتياجات وب سايت شما در آينده چيست؟

هنگام راه اندازي يک وب سايت مي بايست به چگونگي بسط و گسترش آن نيز فکر کنيد. اين تمام چيزي است که به آن نياز داريد.ممکن است شما به يک وب سايت بروشور مانند احتياج داشته باشيد يا با استفاده از تجارت آف لاين محصولات خود را به فروش برسانيد. اما بايد بررسي کنيد که کداميک از اين موارد به گسترش و پيشرفت سايت شما بيشترين کمک را خواهند کرد؟
شما شايد در ابتدا يک يا دو سفارش در هفته داشته باشيد که با استفاده از يک سيستم رزرو ساده خودتان از عهده انجام آن بر آييد. اما اگر تعداد آنها به ??? يا ???? عدد در هفته برسد، چه خواهيد کرد؟پس براي اينکه مشتريهاي خود را از دست ندهيداز ابتداي راه اندازي وب سايت نيازهاي آينده آن را ارزيابي ، تجزيه و تحليل و بررسي کنيد و سايت خود را به روز نگه داريد.