داده های ساختار یافته جدید گوگل و سئو

قبل از اينکه خواندن اين مقاله را شروع نماييد در گوگل جستجو نماييد "ساخت وب سايت" و سايت دارکوب را در نتيجه هاي گوگل مشاهده نماييد تا توضيحات اين مقاله براي شما قابل درک تر باشد.
اضافه نمودن کدهاي داده هاي ساختار يافته در وب سايت به بهتر ايندکس شدن مطالب وب سايت و درک بهتر مطالب هر صفحه از وب سايت کمک مي نمايد و برخي از اين داده هاي ساختار يافته در نتايج جستجوي گوگل و برخي ديگر از موتورهاي جستجو نمايش داده مي شوند. دو اسنيپت اصلي که تاثير بسيار در سئو وب سايت و رنکينگ در موتورهاي جستجو دارد اسنيپت رتبه بندي و آدرس صفحه مي باشد که در تصوير بالا مشاهده مي نماييد. داده ساختار يافته آمار در موتور جستجو گوگل به صورت ستاره هاي آماري نمايش داده مي شود و داده ساختار يافته آدرس صفحه به صورت اضافه نمودن فلش در آدرس صفحه مشخص مي گردد. با اضافه نمودن اين دو اسنيپت در وب سايت مي توانيد سئو و بهينه سازي صفحات وب سايت خود را در موتورهاي جستجو بالا ببريد که در زير به توضيح هر يک از اين اسنيپت ها خواهم پرداخت.

اسنيپت آدرس

اسنيپت آدرس يا breadcrumb Snippet مسئول آن است که به موتور جستجو اعلام نماييد صفحه اي که حال حاضر در آن هستيم در اين وب سايت جزو کدام بخش مي باشد و آدرس آن را به موتور جستجو اعلام مي نماييد. اعلام اينکه هر يک از مطالب و مقالات وب سايت جزو کدام دسته بندي مي باشد موتور جستجو را قادر مي سازد مطالب وب سايت را خيلي راحتر و دقيق تر ايندکس نمايد و دسته بندي هر يک از مطالب مشخص باشد.

اسنيپت رتبه بندي

اين اسنيپت رتبه اي که کاربران وب سايت به مقاله و يا محصول مي دهند را در اختيار موتور جستجو قرار مي دهد و موتور جستجو نيز اين رتبه بندي را به صورت پنج ستاره که با توجه به آمار بازديد کنندگان روشن مي باشد نمايش مي دهد. استفاده از اين اسنيپت از نظر بصري باعث جذب کليک بيشتر در نتايج جستجو مي گردد زيرا نتيجه مورد نظر به همراه ستاره در نتايج جستجوي گوگل نمايش داده مي شود.

با استفاده از اسنيپت هاي جديد و داده هاي ساختار يافته حتي مي توانيد عنوان ، متن توضيحات و تصاوير مطلب را نشانه گذاري نماييد که از اين طريق موتورهاي جستجو درک بهتري از صفحات وب سايت شما خواهند داشت. البته ممکن است گوگل و ساير موتورهاي جستجو اسنيپت هاي شما را بنا به دلايلي در موتورهاي جستجو نمايش ندهند استفاده از اين اسنيپت ها در تخصص برنامه نويسان خبره وب سايت مي باشد.

استفاده از اسنيپت ها و داده هاي ساختار يافته باعث افزايش بسيار رتبه وب سايت در موتورهاي جستجو مي گردد که همين امر موجب بهبود وضعيت سئو و بهينه سازي وب سايت مي گردد و دارکوب در پروژه هاي پيشرفته خود که قصد گرفتن بهترين نتيجه از موتورهاي جستجو را دارند استفاده از اين اسنيپت ها در کنار نسخه موبايلي وب سايت را حتما توصيه مي نمايد.

براي آنکه از داده هاي ساختار يافته موجود در صفحات مطلع گرديد مي توانيد از ابزار گوگل با نام Rich Snippets Testing Tool استفاده نماييد. حتي در صورتي که اين ابزار وجود اسنيپت هاي مختلف را گزاش دهد ممکن است بنا به دلايلي نظير رنک پايين وب سايت ، استفاده نا مناسب از اسنيپت ها داده هاي ساختار يافته در نتايج موتورهاي جستجو نظير گوگل نمايش داده نشوند.