گوگل آنالیتیکز چیست ؟

گوگل آنالیتیکز که به زبان انگلیسی Google Analytics نوشته می شود ، یک سرویس رایگان است که توسط شرکت گوگل ارایه شده و وظیفه اصلی این سرویس ، ارایه آمار بازدید کنندگان یک وب سایت است و در قالبهای آماری با جزئیات کامل این اطلاعات را به مدیران وب سایت نشان می‌دهد. بیشترین کاربرد این سرویس برای کسانی است که به امر بازار یابی اینترنتی و یا مدیریت یک وب سایت اشتغال دارند و با استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکز در اختیار آنها قرار می دهد می توانند سیاستهای راه بردی مشخصی را در خصوص وب سایت خود و زمینه فعالیت تجارت اینترنی خود اتخاذ نمایند .
از قابلیتهای اصلی این سرویس رایگان ، امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها در سایت است و به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیریت سایت قرار می دهد .
این سرویس دارای قابلیتهای متعددی در زمینه ارایه گزارش پیشرفت و یا وضعیت یک برنامه هدفمند برای فعالیت سایت است ، مانند تعیین هدف برای یک بازه زمانی مشخص و اگر در زمان مشخص شده ، دست یابی به هدف مورد نظر انجام نشده باشد ، ارایه درصد نزدیکی به هدف از جمله گزارشهای سودمند این سرویس می باشد .
برخی از امکانات گوگل آنالیتیکز
باز دید کنندگان از سایت چه کسانی بوده اند
موقعیت جغرافیایی کاربران
مرورگری که با آن به سایت متصل شده اند
اطلاعات دیگری همچون رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن سرویس جاوا اسکریپت، نصب بودن سرویس فلش، زبان سیستم کاربر و موارد دیگر.
این سرویس با تمام مزایایی که برای مدیران وب سایت ها دارد اما دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم ؛
با استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکز تمام اطلاعات سایت شما در اختیار گوگل قرار میگرد و این موضوع از ۲ جنبه می تواند مضر باشد .
چنانچه خطایی در وب سایت خود داشته باشید گوگل سریع خبر دار می‌شود و مورد دوم اینکه گوگل زمانی که اطلاعات همه سایت‌ها را داشته باشه آنها را برده خودش می‌کند.
در برخی موارد کاهش سرعت نمایش صفحاتی که در حال آنالیز هستند مشاهده شده و در صورت قطعی ارتباط با گوگل به صورت موقت بالا آمدن صفحات همراه با خطا خواهد بود. همچنین در برخی موارد، ناسازگاری با برخی از اسکریپت‌های آماری مستقل نیز دیده شده است.
این سرویس هم بصورت رایگان و هم بصورت تجاری (راه اندازی با پرداخت هزینه) فعالیت دارد. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم رایگان کم و کاستی هایی نسبت به نسخه تجاری دارد که قطعاً موارد مهم و حائز اهمیتی می باشند و نکته دیگر اینکه شرکت گوگل دسترسی به این سرویس رایگان را برای کشور ما محدود نموده و تنها از طریق فیلتر شکن دسترسی به آن امکان پذیر می باشد .