نکاتی برای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا سئو

بهينه سازي سايت براي موتور هاي جستجو يا سئو يا SEO يا همان Search Engine optimizing به يک سري کار هايي گفته مي شود که براي افزايش رانکينگ در موتور هاي جستجو و در نهايت افزايش ترافيک وب سايت انجام مي شود که اين کار ها يا اصلاحات براي موفقيت يک وب سايت ضروري است در صورتيکه اين مهم را ناديده بگيريد پيشرفت وب سايت شما کند مي شود ترافيک مناسب نخواهيد داشت و وب سايت شما کمتر ديده خواهد شد اگر وب سايت خوبي داشته باشيد با محتويات جذاب اما روي بهينه سازي آن در موتور هاي جستجو به اندازه کافي سرمايه گذاري نکنيد مانند اين است که روزنامه اي منتشر کنيد و براي پخش آن در روزنامه فروشي ها فعاليت لازم را انجام ندهيد و بگوييد مطالب من آنقدر جذاب هستند که مردم خودشان بدنبال آن به دفتر روزنامه مي آيند ولي خود مي دانيد که در عمل چنين اتفاقي نمي افتد. شايد فکر کنيد بهينه سازي وب سايت يا سئو نياز به هزينه زيادي دارد و من نمي توانم از عهده آن برآيم اما بايد به شما بگويم که اين حرف کاملا درست نيست چون بسياري از اين کار ها نيازي به هزينه ندارد و برخي را هم مي توانيد با کمترين هزينه و کمي تلاش انجام دهيد. در اين مقاله و چند مقاله بعدي به بررسي راهکار هايي براي بهينه سازي سايت در موتور هاي جستجو يا همان سئو مي پردازيم. آنچه در اين مقالات مي بينيد حاصل تجربيات بنده در ياد بگير دات کام و تحقيقاتي است که در 10 سال گذشته انجام داده ام و حتي ممکن است برخي از اين نکات را قبلا هم در مقالات ما ديده باشيد اما سعي بنده در اين بوده است که تا حد ممکن اين مقاله جامع و کاربردي باشد و بتواند تا حد ممکن مشکل مديران وب سايت هايي را که از رتبه وب سايت خود در موتور هاي جستجو شکايت داشته اند را برطرف نمايد حتي برخي از آنها هزينه زيادي هم به شرکت هايي که کار بهينه سازي سايت را انجام مي دهند پرداخته اند اما نتيجه دلخواه خود را نگرفته اند. و اما نکات لازم براي بهينه سازي سايت يا سئو:

 

يک نقشه سايت يا sitemap بسازيد

موتور هاي جستجو نقشه سايت را دوست دارند. اين کار مستقيماً رانکينگ وب سايت شما در موتور هاي جستجو را بالا نمي برد اما براي پيدا کردن لينک ها در وب سايت شما کمک مي کند. راستش را بخواهيد اينکه نقشه سايت يا sitemap شما به فرمت XML , HTML , TEXT باشد يا مخصوص گوگل باشد خيلي فرق نمي کند مهم اين است که به موتور هاي جستجو کمک کند تا محتويات مورد نظر شما را ببيند. البته مهم است که بدانيد کدام موتور جستجو بيشترين ترافيک را براي شما مي فرستد و سعي کنيد نقشه سايتي مناسب با آن براي وب سايت خود بسازيد. از گوگل به عنوان بزرگترين موتور جستجو و Google sitemap غافل نشويد. شما حتي مي توانيد چندين نقشه سايت به فرمت هاي مختلف داشته باشيد. نقشه سايت ياد بگير دات کام را ببينيد!

 

301 redirect يا ارجاع دائمي

زماني پيش مي آيد که صفحه اي از وب سايت خود را به سايت يا صفحه ديگر ارجاع مي دهيد طوري که وقتي کاربر آن صفحه را باز مي کند بلافاصله به صفحه مورد نظر شما هدايت مي شود به اين کار redirect مي گويند اما وقتي اين عمل را انجام مي دهيد بايد متوجه باشيد که اسپمر ها هم از اين روش استفاده مي کنند و به اين ترتيب کاربران را گول مي زنند و آنها را به صفحه اي غير مرتبط هدايت مي کنند به همين دليل اين کار از نظر موتور هاي جستجو خيلي خوشايند نيست اما يعضي مواقع اين کار لازم است مثلا وقتي که آدرس ها در وب سايت شما تغيير کرده اند يا يک قسمت از وب سايت خود را با دامنه اي جديد از وب سايت قديمي جدا مي کنيد مجبوريد از اين روش استفاده کنيد اما در اين شرايط بهتر است به موتور جستجو بفهمانيد که اين جابجايي دائمي است و هدف شما گول زدن کاربر و سوء استفاده از او نيست. به همين دليل بهتر است از ارجاع دائمي يا 301 http server redirect استفاده کنيد. اين کار به موتور هاي جستجو مي گويد که اين يک ارجاع دائمي است و آنها بايد در بانک اطلاعاتي خود بازنگري کنند و آدرس صفحه جديد شما را با آدرس يا لينک قبلي جايگزين کنند. و چون اسپمر ها از redirect 302 يا موقت استفاده مي کنند فکر خوبي نيست که شما هم از آن استفاده کنيد.