اهمیت ساده سازی وب سایت و راههای رسیدن به آن

با نگاه به وب سايت هاي پيشرو و برندهاي بزرگ دنياي وب مي فهميم که در طراحي و ساخت سايت خود، چقدر به ساده سازي اهميت داده و از آن پيروي مي کنند. کاربران نيز با الگوبرداري از اين وب سايت ها تفاوت يک وب سايت پيشرفته و بروز را در ديد اول، آن طراحي ساده و مينيماليستي انجام شده در آن وب سايت مي بينند. امروزه در يک طراحي سايت حرفه اي با حذف عناصر اضافه و با يک طراحي حداقلي پيشرفته و مدرن، از هرگونه شلوغي پرهيز نموده تا کاربر، راحت تر به هدف خود دست يابد.

"سادگي، نهايت پيچيدگي است." – لئوناردو داوينچي
از مزاياي طراحي به سبک مينيماليستي و ساده سازي وب سايت ها مي توان به نکات زير اشاره کرد:
دوري از بهم ريختگي و راهبري بهتر کاربر
لودينگ سريعتر
مديريت ساده تر، به علت کمتر شدن عناصر اضافه سايت
برجسته شدن محتواي مهم و ديد بهتر کاربر
بهبود تجربه کاربري
القاء حس مدرن و حرفه اي بودن
نمايش بهتر در دستگاههاي مختلف
و...
حالا به شرح عواملي مي پردازيم که در روند ساده سازي طراحي سايت شما کمک مي نمايند:

طراحي تميز و شيک
وب سايتهاي بزرگ دنيا را نگاهي بيندازيد. دوري از هرگونه عنصر اضافه و غير ضروري در آنها، وب سايت هايي شيک و کاربرپسند را بوجود آورده اند. با حفظ تمرکز بر محتوا و عناصر الزامي و دوري از موارد غير ضروري، مي توان وب سايتي ساده و تميز ساخت. محتواي سازمان نيافته، لينک هاي تصادفي، تبليغات نامناسب و نامنظم، مي تواند وب سايت شما را از سادگي خود دور ساخته و نماي يک وب سايت دهه نودي را به کاربر نمايش دهد.
با طراحي متمرکز بر ذهن کاربر، مي توانيد با توجه به خواسته و نياز او طراحي سايت را به شکل حرفه اي تر انجام داده و با ساده سازي هر چه بيشتر وب سايت، راهبري او را در سايت مربوطه آسانتر نماييد. آزمايش شده که بسياري از کاربران بيشتر وقت خود را در بالاي سايت صرف مي کنند و تا حد ممکن از پيمايش به پايين مي پرهيزند. لذا مطمئن شويد که محتواي مهم و مورد هدف کاربر در بالاي وب سايت شما قرار گرفته است.

راهبري آسان

شما هم تجربه کار با وب سايت هايي را داريد که منوهاي بهم ريخته اي داشته و باعث سردرگمي شما شده اند. با ساده سازي منوها و طبقه بندي صحيح آنها و همچنين دوري از افکتهاي اضافي، مي توانيد راهبري کاربر در سايت را تسهيل نموده و به ساده سازي هرچه بيشتر وب سايت خود کمک نماييد.

انتخاب محدود رنگ و استايل عناصر و فونت ها
اگر شما از تمام اصول ساده سازي پيروي کرده ولي در وب سايت خود از طيف رنگها مختلف و متعدد استفاده نموده ايد، تمام زحمات ساده سازي شما بر باد رفته. بعضي از طراحان فکر مي کنند براي جذابيت وب سايت مي بايست از چندين رنگ استفاده نمايند. مانند اين است که هر ديوار خانه خود را به رنگها مختلفي در بياوريد. آيا جذاب است؟
با انتخاب حداقلي رنگها و فونت ها، ظاهري شيک و مدرن را به وب سايت خود اضافه نماييد. تا چشم کاربر کمتر درگير رنگهاي متعدد وب سايت شما شود. با انتخاب يک رنگ اصلي و اضافه کردن يک يا دو رنگ ثانويه مکمل يا متضاد، با توجه به برند خود مي توانيد ظاهري حرفه اي تر را در سايت خود نمايش دهيد.
التج