معرفی 10 باور اشتباه در مورد نام دامنه وب سایت های اینترنتی

طراحي سايت- براي اکثر افرادي که همه روزه از اينترنت استفاده مي کنند و وب سايت ها را نگاه مي کنند، صنعت دامنه کماکان يک معما و ابهام مي باشد. اين مقاله سعي بر اين دارد تا شما را با جنبه هاي کمتر شناخته شده اين صنعت آگاه سازد و واقعيت باورهاي متداول غلط در مورد نام هاي دامنه را براي شما بازگو کند.

1. تمام دامنه هاي خوب گرفته شده اند
طبق آخرين گزارش VeriSign در مورد صنغت دامنه، بيش از 80 ميليون نام دامنه ثبت شده COM وجود دارد. بنابراين توجيهي براي اين باور رايج غلط وجود دارد، اما لازم است که به شما بگويم که اين توجيه تا حد زيادي با حقيقت کامل فاصله دارد.
هنوز هم ممکن است که با استفاده از کلمات کليدي، نام هاي دامنه ي دو و سه کلمه اي پرمحتوا و وزين ايجاد کرد. علاوه بر اين، ميليون ها دامنه در اين ميان به زودي منقضي و در نتيجه دوباره موجود خواهند شد. ابزار هاي موجود براي تحقيق و فيلترينگ دامنه هاي منقضي شده هميشه اشتباه بودن اين باور را اثبات مي کنند.

2. پروفايل هاي اجتماعي جايگزين نام هاي دامنه خواهند شد
در محافل تبليغاتي و بازاريابي صحبت هايي وجود داشته است که جذب کلان به شبکه هاي اجتماعي باعث مي شود که کسب و کارها همگي با هم از ايجاد وب سايت هاي حقيقي صرف نظر کنند. اگر چه اين مساله ممکن است براي تعداد بسيار اندکي از افراد تهي دست صدق کند، اما مزاياي داشتن يک وب سايت به ميزباني خود به مراتب بيشتر از محبوبيت پروفايل هاي اجتماعي مي باشد.
اگر توجه کنيد، شبکه هاي اجتماعي منجر به افزايش تعداد وب سايت ها و کاربران اينترنت مي شوند. يکي از ويژگي هاي رايج و شاخص پروفايل هاي اجتماعي، وحود مکاني براي برجسته ساختن آدرس وب سايت است.


3.COM نسبت به .NET ، .ORG و غيره داراي رتبه بالاتري در موتور هاي جستجو مي باشد

اين مساله يکي ديگر از باور هاي نادرست فريب دهنده است که داراي ذره ي بسيار اندکي از حقيقت مي باشد که البته نياز به شرح و توضيح دارد. طبق گفته سخنگوي گوگل Matt Cutts، پسوند هاي دامنه فاکتور کوچکي در الگوريتم رتبه بندي آنهم براي يکسري از کشور هاي مشخص مي باشند.

از آنجايي که .COM معمولا مربوط به ايالات متحده مي باشد، اين پسوند داراي اولويت بيشتري نسبت به دامنه هاي با کد کشوري خارجي (مانند: .LY، .CO.UK، .CO.ZA و غيره) مي باشد. با وجود اين، .COM اولويتي نسبت به ديگر پسوند هايي که در ايالات متحده نيز استفاده مي شوند (مانند: .NET، .ORG، .TV، .INFO، .CO و غيره) ندارد. همه اين پسوند ها فرصت برابر براي بدست آوردن رتبه بالاتر براي کلمات کليدي مورد نظر را دارند.


4. دامنه هاي .COM با قيمت مناسب براي فروش وجود ندارند

اين بدنامي که بر روي نامهاي دامنه .COM قرار دارد ناشي از اين مساله است که فروشندگان کم سواد به شدت ارزش دامنه هاي معموليشان را افزايش مي دهند. کافي است که نگاهي به دامنه هاي گذاشته شده براي فروش در سايت eBay کنيد تا متوجه منظور من شويد.

اگر شما صبور باشيد و در مکان هاي مناسب جستجو کنيد، فروشندگان منطقي را پيدا خواهيد کرد که نام هاي دامنه با کيفت عالي را ارائه مي دهند. اين نوع فروش هاي معقول را مي توان در بازارهاي دامنه مشهور و يا در وب سايت هاي خصوصي نمونه کارها (پورت فوليو) يافت. گزينه ديگر، تماس مستقيم با فروشنده مي باشد. هيچ اشکالي وجود ندارد که يک دامنه را جستجو کنيد و به صاحب آن جهت مذاکره براي قيمت مناسب ايميل بزنيد.


5. دامنه هاي مرسوم صد ها يا هزاران دلار ارزش دارند

ارزش گذاري دامنه آسان نيست. زيرا هر نام دامنه منحصر به فرد است، تنها راه براي برآورد دقيق يک نام دامنه مقايسه با فروش هاي مشابه، اندازه بازار، کاربران بالقوه و تخمين آمار کلمات کليدي مي باشد که رويهم رفته کار آساني نيست.

اکثر افراد تجربه و درک از اين صنعت را ندارند تا دامنه شان را قيمت گذاري دقيق به منظورفروش کنند. خيلي از دامنه ها هيچ ارزشي ندارند چرا که گزينه هاي بهتر ممکن است به آساني موجود باشند و به اين دليل که اين گزينه ها هزينه تمديد سالانه دارند.

شانس اينکه دامنه اي که ديروز ثبت شده است براي کسي هزاران دلار بيارزد بسيار ناچيز است، مگر اين که شما بدانيد که داريد چه کار مي کنيد و يک تکه جواهر را پيدا کرده ايد و يا خيلي خوش شانس هستيد.


6. فروش نام هاي دامنه آسان مي باشد

اين مساله با حقيقت فاصله زيادي دارد. خوب البته راه ساده اي براي فروش نام هاي دامنه وجود دارد و آن اين است که آنها را در بازارهاي اصلي ليست کنيد و پايتان را روي هم بندازيد و ديگر کاري نکنيد. اما اگر مي خواهيد شانس برد خود را در فروش دامنه در 10 سال آينده افزايش دهيد بهتر است که فعال باشيد.

فروش دامنه به طرز موثري شامل بازاريابي، شبکه، پژوهش، مهارت هاي افراد، مذاکره و ديگر مسائل مي باشد. اگر شما مهارت ها را فرا گيريد، شما مي توانيد شانستان را براي فروش و به دست آوردن سود بيشتر بهبود بخشيد.


7. GoDaddy بهترين سايت ثبت دامنه است

GoDaddy صرفا بزرگ ترين و معمولا ارزان ترين سايت ثبت دامنه است.کمپين هاي تبليغاتي وسيع و ارائه گسترده محصول باعث شده اند کهGoDaddy معروف ترين سايت ثبت دامنه جهان باشد.

سايت هاي ثبت دامنه بسيار ديگري وجود دارند که داراي قيمت هاي قابل مقايسه و ويژگي هاي گسترش يافته مانند امنيت بيشتر، پشتيباني و خدمات مشتري مي باشند. برخي از مشهور ترين سايت هاي ثبت دامنه عبارتند از: Name.com، NameCheap، Moniker، EuroDNS و Fabulous.


8. ثبت دامنه هاي فراوان غير اخلاقي مي باشد

اغلب ديدگاه هاي منفي درباره صنعت دامنه وجود دارد که اکثرا از برنامه نويسان و طراحان مغرض وب که نمي توانند نام دامنه بسيار خوب براي پروژه شان پيدا کنند سرچشمه مي گيرد. همچنين بدنامي اين صنعت به خاطر تعداد اندکي از افراد مي باشد که دامنه ها را بر اساس نام تجاري کسب و کار ها و يا اسامي نزديک به آن ثبت مي کنند. اين گونه افراد متصرفان واقعي سايبري هستند.

اکثريت قريب به اتفاق سرمايه گذاران دامنه، امروزه از ريسک ناشي از داشتن دامنه هايي که شامل علائم تجاري مي باشند کاملا آگاه هستند.

ولي صرفا به اين دليل که شخصي مالک چند صد يا چند هزار نام دامنه مي باشد به اين معني نمي باشد که وي متصرف است. دامنه ها از 1990 براي ثبت، آزادانه در دسترس بوده اند و بسياري از سرمايه گذاران با تدبير اين دورانديشي را داشتند که اين دامنه ها را حق خود بدانند. هر شخص مجاز است که در دنياي واقعي هر مقدار املاک و مستغلات که تمايل دارد خريد و فروش کند که اين مساله نيز براي نام هاي دامنه صدق مي کند.


9. جستجو براي دامنه هاي آزاد تنها گزينه است

بعضي وقت ها به نظر مي رسد که جهان شاهکارهاي اين صنعت را در جايي فراتر از سايت هاي ثبت دامنه دارد. برخي ممکن است که بر اساس بودجه بسيارمحدودي باشند، ولي بازار ثانويه عظيمي از نام هاي دامنه پرمحتوا براي خريد موجود مي باشد.


10. کلمات کليدي در دامنه ها در رتبه بندي موتور هاي جستجو تاثيرندارند

کلمات کليدي کاملا تاثير مفيدي بر روي رتبه هاي جستجو دارند. در طول سال ها اين مساله اثبات شده است و در اجتماع SEO آشکار است که استفاده از کلمات کليدي در دامنه ها مزيت فوق العاده اي را در رتبه بندي بالا براي آن عبارات فراهم مي کند.

هر دو نوع دامنه هاي بدون خط تيره و داراي خط تيره از اين مزيت برخوردار هستند. معمولا يک تطابق دقيق با کلمه کليدي مي تواند جايگاه شماره يک را در گوگل با تلاش بسيار کمي ازآن خود کند. اين يکي از دلايل مهم براي داشتن يک دامنه با کلمه کليدي عمومي است و اين آن چيزي است که آن را بسيار ارزشمند مي سازد. 

منبع: سرزمين دانلود