اسکریپت (Script) چیست؟

زبان هاي برنامه نويسي اسکريپتي براي ارائه تحولات و ايجاد پويايي در صفحات وب ايجاد شدند. اين زبان ها از روي زبان هاي برنامه نويسي ساخته شدند و به‌همين دليل داراي تشابه بسياري با هم هستند. اين زبان ها در اصل نمونه کوچک شده زبان هاي مادر خود هستند. تعدادي از فرمان ها و امکانات زبان‌هاي بزرگ در اين زبان‌ها حذف شده اند. مثلا امکان نوشتن فايل يا پاک کردن فايل ها برروي سيستم کاربر مانند زبان هاي برنامه نويسي وجود ندارد. البته اين زبان ها براي استفاده در زمينه کاري شبکه و  طراحي وب سايت  طراحي شده اند و حذف اين دستورات علل خاصي ( از جمله بالا رفتن امنيت و ... ) داشته است .
VB Scrip:
اين زبان نمونه کوچک شده زبان VB است و کساني که با ويژوال بيسيک کار کرده اند در ياد گيري اين زبان بيشتر راه را پيموده اند و کافيست تفاوت هاي آن را با ويژوال بيسيک ياد گيرند. اين زبان براي افزودن افکت به صفحات وب نيز کاربرد دارد. ولي کاربرد برتر آن در نوشتن برنامه هاي سمت سرور است که بر اساس تکنولوژي ASP صورت مي‌گيرد. اين زبان به عنوان زبان پيش فرض براي نوشتن صفحات ASP است. يادگيري اين زبان براي کساني که تا کنون برنامه نويسي نکرده اند بسيار آسان است و شروع بسيار خوبي براي ورود به دنياي برنامه نويسي است.
JAVA Script:
احتمالا تا کنون سايت هايي را ديده ايد که در آن کلمه خاصي دنبال موس مي‌دود. يا هنگام وارد شدن به آن سايت مرورگر شما در صفحه ويندوزتان مي‌لرزد. اين زبان ساختاري شبيه زبان C دارد و بيشتر براي ايجاد افکت بر روي کامپيوتر کاربر استفاده مي‌شود. اين قبيل کد ها که فقط روي سيستم کاربر اجرا مي‌شوند و نيازي به پردازش توسط سرور ندارند را کد هاي سمت کاربر (Client-side) مي‌گويند. البته اين زبان نيز قابليت‌هاي استفاده به صورت server-side را داراست. اما چون استفاده از زبان VBS آسانتر است معمولا از VBS  براي نوشتن برنامه هاي سرور- سايد استفاده مي‌شود. يکي از تفاوت‌هاي اين دو زبان در طرز نوشتن حروف است. در VBS تفاوتي ندارد که دستورات را با حروف کوچک يا بزرگ بنويسيد، اما در JavaScript اگر دستوري که با حروف کوچک است با حروف بزرگ بنويسيد با Error در صفحات خود مواجه مي‌شويد. سايت‌هاي زيادي وجود دارند که مي توانيد کدهاي آماده javascript را از آنها دانلود نموده و استفاده کنيد.