6 نکته در روند طراحی سایت

در دنياي امروز جمعيت کثيري از مردم در سراسر جهان از گوشي هاي هوشمند ، تبلت ها و هر آنچه قابليت اتصال به اينترنت را دارد ، استفاده مي کنند و اين روند همچنان در حال گسترش است . از اين سو طراحي سايت هايي با قابليت واکنش گرايي و تطبيق آنها با انواع رسانه هاي قابل اتصال به اينترنت براي مشاهده وب سايت در بهترين وجه ممکن موضوعي است که بسيار حائز اهميت شده است .
1-گسترش الگوهاي رابط کاربري در روند طراحي سايت جديد

شايد اين روزها ، بسياري از وب سايت ها شبيه يکديگر به نظر بيايند و اين به دليل استفاده از طراحي سايت واکنش گرا است . نمي توان اين موضوع را نقطه ضعف اين تکنولوژي دانست . نکته قابل توجه ، طراحي قالب هاي واکنش گرايي است که بسيار شبيه هم ارائه مي شوند . ولي اين نکته منفي تلقي نمي شود از آنجا که شايد بتوان گفت اين مساله منجر به ايجاد يک استاندارد همگاني در رابط کاربري شده است .
چند الگو که در طراحي واکنش گرا متداول است و براي همه طراحان آشناست :
• منو برگر : هرچند برخي انتقادها در استفاده از اين الگو وجود دارد ، هيچ شکي وجود ندارد که استفاده گسترده از آن باعث تشخيص راحت تر عملکرد براي کاربران شده است .
• ثبت نام : اين الگو براي ثبت نام در سايت بکار مي ورد . ممکن است يک فرم را پر کنيد يا يک دکمه را براي اجازه استفاده از يک حساب اجتماعي براي sign up کليلک کنيد .
ويزاردهاي فرم چند مرحله اي فيلدهاي موردنظر را چک مي کنند ، اصظکاک را کاهش مي دهند و کاربران را براي ادامه فرايند ثبت نام تشويق مي کنند .
• Long scroll : در حال حاضر قرار دادن همه عناصر مهم در بالا يک روش متدوال است . علاوه بر اين تقريبا همه به لطف دستگاههاي تلفن همراه به long scroll عادت کرده اند . اين تکنينک بخصوص براي سايت هايي که مي خواهند از طريق داستان سرايي به فريب کاربران اقدام کنند مناسب است . شما هنوز هم مي توانيد سايت هاي چند صفحه اي با شکستن اسکرول در بخش هاي مشخص ، طراحي کنيد .
• Card layout : طرح بندي کارت . پيشگام بوسيله pinterest .
(ما در حال حاضر شاهد يک معماري جديد وب جدا از صفحه و مقصد و متمرکز روي تجربيات کاملا شخصي هستيم . محتوا به اجزا منحصر به فرد شکسته مي شود و نهايتا اين اجزا با هم تجميع مي شوند . که اين موضوع نتيجه ظهور فن آوري هاي تلفن همراه ، ميلياردها صفحه نمايش در اندازه و شکل هاي مختلف و دسترسي بي سابقه به داده ها و منابع از طريق API و SDK ها است .
اين امر موجب حرکت حرکت وب از صفحات پر از محتوا و لينک شده به هم ، به سمت قطعات مجزا که با هم در داخل يک تجربه تجميع شده اند ، شده است .
اين تجميع بر مبناي موارد زير انجام مي گيرد :
مصرف شخصي محتوا و علايق و ترجيحات و رفتار اشخاص
محل و محيط اطراف کاربر
علايق و ترجيحات و رفتارهاي دوستانشان
با هدف تبليغات اکو سيستم
کارت ها به عنوان content container هستند و هرکارت نشان دهنده يک مفهوم يکسان و يکپارچه است . فرمت مربعي شکل آنها ، مرتب کردن و ترتيب دادن به محتوا را براي نقاط شکست دستگاههاي مختلف ، آسانتر مي کند .
• Hero image
( نوع خاصي از بنر وب که در محل برجسته روي صفحه وب که معمولا در جلو و و وسط صفحه است ، قرار مي گيرد . )
از آنجايي که چشم انداز قوي ترين حس بشر است ، عکس هاي HD Hero يکي از سريعترين راه ها براي جلب توجه کاربران به حساب مي آيد . به لطف پيشرفت در پهناي باند و فشرده سازي داده ها ، کاربران از سرعت لود آهسنه ، رنج نخواهند برد .
يک طرح متداول در اين زمينه ، يک عکس Hero بالاي اسکرول است که بوسيله بخش هاي زيگ زاگي يا يک بسته مبتني بر کارت دنبال مي شود .

2- استفاده از انيميشن هاي قوي در روند طراحي سايت

امروزه استفاده از انيميشن يکي از راههاي متداول براي جذب کاربر و بهبود وضع ظاهري وب سايت به شمار مي رود . نکته مهم در استفاده از انيميشن اين است که طراح بايد در محل و به ميزان مناسب از آن استفاده کند و در هر قسمتي ان را الحاق نکند. از انيميشن مي توان در دو حالت عادي و هاور استفاده کرد . خلاقيت و ايده هاي جالب در استفاده از انيميشن کمک بسيار زيادي به جذابيت سايت و جذب کاربر مي کند .
وب نوش