موارد استفاده های کاربردی از فریم ورک جاوااسکریپت

AngularJS – به ويژه در ساخت وب اپليکيشن تک صفحه اي (SPA : Single Page Application) و طراحي سايت دايناميک در مدت زمان بسيار کوتاه

با توجه به پيشرفت هاي فراوان اخير در دنياي وب و توسعه و ساخت ابزارهاي بسيار پيشرفته و در دسترس براي طراحي وب سايت ، کار طراحي سايت بسيار ساده تر از گذشته شده است . يکي از اين ابزارهاي پيشرفته که اخيرا نيز بسيار مورد توجه و استفاده طراحان و توسعه دهندگان وب سايت ها قرار گرفته است ، فريم ورک (Framework) ها هستند . اين فريم ورک ها براي تمام تکنولوژي هاي استاندارد وب (HTML , CSS , JavaScript , PHP , …) موجود هستند و در اين مقاله قصد پرداختن به فريم ورک معروف زبان جاوااسکريپت ، يعني AngularJS و بررسي کاربردهاي آن را دارم .
AngularJS يک فريم ورک ساختاري براي وب اپليکيشن هاي دايناميک است . با استفاده از اين فريم ورک ، توسعه دهنده وب سايت قادر خواهد بود تا از اسکريپت HTML به عنوان زبان ساخت قالب سايت استفاده کند و همچنين اين فريم ورک با ارائه دادن افزونه نوشتار HTML ، به توسعه دهنده کمک مي کند تا با حداقل زحمت تمام اجزاي اپليکيشن را پياده سازي کند . Angular بسياري از کدهاي مورد نياز يک وب اپليکيشن را در خود آماده دارد و اينگونه ديگر نيازي به صرف مدت زمان طولاني براي کدنويسي نيست .
علي رغم اينکه فريم ورک Angular.js با هدف ايجاد وب اپليکيشن ها و طراحي سايت هاي تک صفحه اي توسعه يافته است ، اما توسعه دهندگان مي توانند با استفاده از آن هر گونه اپليکيشن و وب سايتي که مد نظر دارند طراحي و پياده سازي کنند . از جمله ويژگي ها و امکانات اين فريم ورک مي توان به موارد زير اشاره کرد :
بايندينگ دو طرفه (two-way binding) ، ساخت قالب (template) ،RESTful API handling ، modularization ، AJAX handling ، dependency injection ، ...
طريقه آغاز به کار با فريم ورک AngularJS

AngularJS توسط گوگل مديريت مي شود ، و البته گروهي منحصر به فرد از توسعه دهندگان . جزييات کامل و دقيق و ابعاد فني اين فريم ورک را مي توانيد از داکيومنتيشن اصلي آن بر روي وب سايت اختصاصي اش مطالعه کنيد . شعار اين فريم ورک ، " AngularJS دامنه لغات HTML را گسترش مي دهد " مي باشد .
در اين مقاله سعي کردم با انتخاب و استفاده از برخي منابع آموزشي مفيد ، با زباني ساده شما را با مفاهيم اساسي و کاربردهاي Angular آشنا کنم .
عبارات و دستورات عملياتي فريم ورک AngularJS
با استفاده از Angular.js ، توسعه دهندگان مي توانند به راحتي عناصري HTML مانند ايجاد کنند و نحوه به در نمايش درآمدن آن ها را براي کاربر بر روي بروزر توسط اسکريپت CSS تعريف کنند . اين دستورات شما را قادر مي سازد تا تگ هاي جديدي در ساختار HTML اپليکيشن و وب سايت خود به وجود آوريد . برخي از اين دستورات رايج در AngularJS عبارت است از :
ng-show , ng-hide : اين دستورات براي نمايش دادن يا پنهان کردن يک عنصر به کار مي رود که در فايل استايل هاي سايت مي توانيد آن را تنظيم کنيد .
ng-class : اين دستور باعث مي شود تا ويژگي هاي داده شده به کلاس مد نظر به صورت دايناميک پويا بارگذاري شوند .
ng-animate : اين عبارت دستوري نيز براي ايجاد انيميشن استفاده مي شود که شامل پشتيباني از انيميشن هاي JavaScript و ترنزيشن هاي CSS3 و انيميشن هاي Keyframe آن .
منابع فراواني براي يادگيري دقيق و گام به گام اين عبارات دستوري Angular را به راحتي مي توانيد در فضاي وب بيابيد .