تاثیر انتخاب رنگ در طراحی سایت بر روی بازدید کنندگان

يک طراح حرفه اي با ترکيب رنگ ها به تناسب زيبايي و کارايي آن ها ، يک تجربه کاربري هوشمندانه براي سايتش ايجاد کند که کيفيت نويگشين و راحتي در جست و جو و تماشاي وب سايتش توسط کاربر را افزايش دهد . همه طراحان مي توانند به اين سطح از مهارت برسند ، تنها بايد مفهوم طراحي و انتخاب رنگ در طراحي سايت را درک کرد .
در اين مقاله مي خواهم اساس و تئوري رنگ در طراحي سايت را براي شما تا حدودي شرح دهم . اگر به اين مفاهيم اساسي مسلط شويد ، آنگاه مي توانيد رنگ هاي مناسبي براي سايتتان انتخاب کنيد که نه تنها موثر بر زيبايي ظاهر سايت است ، بلکه آن ها را به طور کاربردي در پروژه خود به کار خواهيد برد .
انتخاب رنگ در طراحي سايت ، بهبود جهت يابي کاربران و راحتي آن ها در دسترسي به آيتم هاي منو و محتواي سايت

يکي از چالش برانگيزترين ابعاد تجربه کاربري در هر وب سايتي ، يافتن محتواي مورد نظر با حداکثر سرعت و در حداقل زمان مي باشد . اين مسئله به ويژه در سايت هاي خبري صادق است ، چرا که در اينگونه سايت ها محتوا و مطالب به سرعت و با فراواني بالا به روز رساني مي شود و داراي تعداد صفحات زيادي هستند . اگر طراح چنين سايتي نتواند با انتخاب رنگ مناسب ، کاربر را به درستي و وضوح و خوانايي بالا به سمت محتواي مد نظرش هدايت کند ، در نتيجه مخاطب کيفيت مطلوبي از سايت نمي بيند و سراغ ساير وب سايت هاي خبري مي رود و به تدريج ترافيک بازديد سايت خود را از دست مي دهيد .
به عنوان مثال ، وب سايت خبري آمريکايي USA Today که داراي ترافيک بازديد فوق العاده اي است ، به خوبي توانسته است که اخبار را دسته بندي کند و تجربه کاربري مناسبي براي مخاطبانش ارائه کند ؛ بدين صورت که هر دسته از اخبار را با استفاده از رنگ مناسبي در طراحي سايت مشخص کرده است تا کاربر با ديدن آن رنگ متوجه شود که موضوع اين خبر در کدام دسته بندي است . خروجي اين رنگ بندي دقيق و مناسب اين است که مخاطب به راحتي و به سرعت و تنها با يک نگاه مي تواند اخبار دلخواهش را بيابد و بخواند .
مثلا در تصوير بالا ، در عکس بزرگتر مي بينيد که دسته بندي خبر به رنگ آبي است و رنگ تصوير پشت آن تقريبا قهوه اي است ، چون رنگ آبي و قهوه اي در بوم رنگ در مقابل و متضاد هم هستند پس مي توانند رنگ هاي مکمل و مناسبي براي به کار بردن در کنار هم باشند و خوانايي متن را بالا ببرند .
استفاده از رنگ هاي مکمل باعث مي شود تا خوانايي و برجستگي مطلب و محتواي مد نظرتان بسيار افزايش يابد و توجه مخاطب را جلب کند .
استفاده از پالت رنگ طراحي متريال در طراحي سايت ، تضمين کننده اولويت بصري محتواي سايت

اولويت بصري يک مفهوم بسيار مهم در طراحي سايت که اگر به درستي انجام شود مي تواند تجربه کاربري عالي و کاملا مناسبي براي کاربران سايتتان به همراه داشته باشد چرا که سايت بسيار کارآمد تر مي شود وقتي آنچه که مي خواهيم کاربر زودتر از ساير موارد صفحه وب سايتمان ببيند ، اتفاق بيفتد و به عبارتي سايتمان داراي اولويت بصري باشد ؛ يعني محتوا و آيتم هاي صفحه همانگونه که صاحب سايت اولويت بندي کرده در معرض ديد کاربر قرار گيرد .
اين که طراح چگونه در لي اوت و چيدمان صفحات وب سايت از رنگ ها استفاده مي کند تأثير بسيار زيادي بر برقراري يا تخريب اين اولويت بصري دارد ، همينطور بر تجربه کاربري . اگر طراحان در انتخاب رنگ طراحي سايت هوشمندانه عمل کنند کاربر با دنبال يک رنگ خاص ، مي تواند با راحتي و سرعت محتواي خاص مد نظر را ببيند .
پالت رنگ طراحي متريال material design color palette که توسط شرکت گوگل ارائه شده است ، بر روي رنگ هاي اوليه (آبي و زرد و قرمز) تمرکز دارد که بيشترين استفاده را در رنگ بندي سايت ها دارند . رنگ هاي ثانويه نيز مي توانند براي ساير عملکردهاي وب سايت مانند دکمه ها و تعاملات اپليکيشن با کاربر مورد استفاده قرار گيرند .وب نوش