تاثیر انتخاب رنگ در طراحی سایت بر روی بازدید کنندگان

یک طراح حرفه ای با ترکیب رنگ ها به تناسب زیبایی و کارایی آن ها ، یک تجربه کاربری هوشمندانه برای سایتش ایجاد کند که کیفیت نویگشین و راحتی در جست و جو و تماشای وب سایتش توسط کاربر را افزایش دهد . همه طراحان می توانند به این سطح از مهارت برسند ، تنها باید مفهوم طراحی و انتخاب رنگ در طراحی سایت را درک کرد .
در این مقاله می خواهم اساس و تئوری رنگ در طراحی سایت را برای شما تا حدودی شرح دهم . اگر به این مفاهیم اساسی مسلط شوید ، آنگاه می توانید رنگ های مناسبی برای سایتتان انتخاب کنید که نه تنها موثر بر زیبایی ظاهر سایت است ، بلکه آن ها را به طور کاربردی در پروژه خود به کار خواهید برد .
انتخاب رنگ در طراحی سایت ، بهبود جهت یابی کاربران و راحتی آن ها در دسترسی به آیتم های منو و محتوای سایت

یکی از چالش برانگیزترین ابعاد تجربه کاربری در هر وب سایتی ، یافتن محتوای مورد نظر با حداکثر سرعت و در حداقل زمان می باشد . این مسئله به ویژه در سایت های خبری صادق است ، چرا که در اینگونه سایت ها محتوا و مطالب به سرعت و با فراوانی بالا به روز رسانی می شود و دارای تعداد صفحات زیادی هستند . اگر طراح چنین سایتی نتواند با انتخاب رنگ مناسب ، کاربر را به درستی و وضوح و خوانایی بالا به سمت محتوای مد نظرش هدایت کند ، در نتیجه مخاطب کیفیت مطلوبی از سایت نمی بیند و سراغ سایر وب سایت های خبری می رود و به تدریج ترافیک بازدید سایت خود را از دست می دهید .
به عنوان مثال ، وب سایت خبری آمریکایی USA Today که دارای ترافیک بازدید فوق العاده ای است ، به خوبی توانسته است که اخبار را دسته بندی کند و تجربه کاربری مناسبی برای مخاطبانش ارائه کند ؛ بدین صورت که هر دسته از اخبار را با استفاده از رنگ مناسبی در طراحی سایت مشخص کرده است تا کاربر با دیدن آن رنگ متوجه شود که موضوع این خبر در کدام دسته بندی است . خروجی این رنگ بندی دقیق و مناسب این است که مخاطب به راحتی و به سرعت و تنها با یک نگاه می تواند اخبار دلخواهش را بیابد و بخواند .
مثلا در تصویر بالا ، در عکس بزرگتر می بینید که دسته بندی خبر به رنگ آبی است و رنگ تصویر پشت آن تقریبا قهوه ای است ، چون رنگ آبی و قهوه ای در بوم رنگ در مقابل و متضاد هم هستند پس می توانند رنگ های مکمل و مناسبی برای به کار بردن در کنار هم باشند و خوانایی متن را بالا ببرند .
استفاده از رنگ های مکمل باعث می شود تا خوانایی و برجستگی مطلب و محتوای مد نظرتان بسیار افزایش یابد و توجه مخاطب را جلب کند .
استفاده از پالت رنگ طراحی متریال در طراحی سایت ، تضمین کننده اولویت بصری محتوای سایت

اولویت بصری یک مفهوم بسیار مهم در طراحی سایت که اگر به درستی انجام شود می تواند تجربه کاربری عالی و کاملا مناسبی برای کاربران سایتتان به همراه داشته باشد چرا که سایت بسیار کارآمد تر می شود وقتی آنچه که می خواهیم کاربر زودتر از سایر موارد صفحه وب سایتمان ببیند ، اتفاق بیفتد و به عبارتی سایتمان دارای اولویت بصری باشد ؛ یعنی محتوا و آیتم های صفحه همانگونه که صاحب سایت اولویت بندی کرده در معرض دید کاربر قرار گیرد .
این که طراح چگونه در لی اوت و چیدمان صفحات وب سایت از رنگ ها استفاده می کند تأثیر بسیار زیادی بر برقراری یا تخریب این اولویت بصری دارد ، همینطور بر تجربه کاربری . اگر طراحان در انتخاب رنگ طراحی سایت هوشمندانه عمل کنند کاربر با دنبال یک رنگ خاص ، می تواند با راحتی و سرعت محتوای خاص مد نظر را ببیند .
پالت رنگ طراحی متریال material design color palette که توسط شرکت گوگل ارائه شده است ، بر روی رنگ های اولیه (آبی و زرد و قرمز) تمرکز دارد که بیشترین استفاده را در رنگ بندی سایت ها دارند . رنگ های ثانویه نیز می توانند برای سایر عملکردهای وب سایت مانند دکمه ها و تعاملات اپلیکیشن با کاربر مورد استفاده قرار گیرند .وب نوش 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ