طرحریزی و برپایی یک سایت (قسمت 1)

براي کسب نتايج بهتر در پياده سازي صفحات و سايت هاي وب بايد قبل از ايجاد  هر صفحه بايد اقدام به طرح ريزي و برنامه ريزي در  آن نمود . « سايت وب » مجموعه اي  از اسناد لينک شده به يکديگر با  ويژگي هاي مشترک ، همانند موضوعات مرتبط ، طرح  يا هدف مشترکاست. قبل از شروع به فکر کردن در خصوص ايجاد يک سايت وب ، براي اطمينان از موفقيت آميز عمل کردن سايت بايد با استفاده از برنامه ريزي حساب شده و معيني شروع به کار کنيد . حتي اگر سايت شما شامل يک يا چند صفحه ساده است که تنها برخي از دوستان و آشنايانتان از آن بازديد مي کنند، عمل طرح ريزي به شما اطمينان مي دهد که هر کسي قادر خواهد بود بدون مشکل به آن دسترسي داشته باشد .
1- تعييين اهداف
تصميم گيري در خصوص اهداف سايت اولين مرحله اي است که بايد مد نظر قرار گيرد. از خودتان سوال کنيد که با داشتن اين سايت وب چه اتفاقي مي افتد، اهداف خود را يادداشت کنيد بطوريکه آنها را در سراسر مراحل طراحي وب سايت به ياد داشته باشيد و به آنها توجه کنيد. درواقع داشتن درک درستي از اهداف به شما کمک مي کند تا بر روي سايت وب تان متمرکز شده و آن را براي نياز هاي خاص مسير دهي کنيد. مسلماً نماي سايت وبي که اخبار و اطلاعاتي را در موضوع مشخصي مطرح مي کند با نماي سايتي که به مبحث خريد و فروشOnline در اينترنت اختصاص دارد متفاوت است .اهداف پيچيده تر در مسير يابي، ابزار ايجاد کننده اي که بکار مي گيريد ( بکارگيريFlash,Director و مشابه آنها ) و حتي نما و حس سايت ، همه و همه در طراحي موثر مي باشند .
2- انتخاب تنوع بازديد کنندگان
بعد از تعيين اهداف ، بايد در خصوص گروه بازديد کنندگان سايت  تصميم گيري نمائيد. از آنجا که طراحان صفحات و سايت هاي وب يا اداره کنندگان چنين سايت هايي مايلند تا تمام مردم از سايت آنها ديدن کنند ، شايد طرح اين مسئله کمي عجيب به نظر برسد .اما با توجه به اينکه مردم در  سراسر کره زمين از مرورگرهاي مختلفي در سيستم شان استفاده مي کنند و حتي با داشتن يک مرورگر مشابه ممکن است از نسخه هاي مختلف آن بهره ببرند ،  با سرعت هاي مختلفي به اينترنت دسترسي داشته باشند ، يا سيستم صوتي و تصويري مناسبي در سيستم شان نصب نشده باشد، توجه به اين موارد در طراحي سايت بسيار مهم است  و بايد تمامي فاکتور هاي فوق الذکر را در آن مد نظر قرار داد و به همين دليل بايد اهداف بازديد کنندگان تان را تعيين نمائيد. درباره افرادي که جذب سايت خواهند شد  يا افرادي که بطور اتفاقي به آن علاقه مند مي شوند و همچنين نوع سيستم کامپيوتري آنها فکر کنيد . اينکه از چه سيستم عاملي اســتفاده مي کننــــــد ؟ ( ويندوز ، مکينتاش، لينوکس  يا ....)  سرعت ارتباطي آنها در اينترنت چقدر است ؟ چه نوع مرورگري دارند  يا حتي ابعاد مانيتور آنها چيست و از چه بزرگنمائي در تنظيم کارت گرافيک شان استفاده مي کنند ؟ آيا سايت شما در يک شبکه اينترانت داخلي مورد استفاده قرار مي گيرد که تماس کاربران از سيستم مرورگر مشابهي استفاده مي کنند. تمامي اين فاکتورها براي مشاهده صفحات وب شما مفيد و توجه به آنها حائز اهميت است.
3- ايجاد سايتهاي سازگار با مرورگرها
هنگاميکه سايت را ايجاد مي کنيد بايد از انواع مرورگرها که به طور معمول بازديد کنندگان از آن استفاده مي کنند اطلاع و آگاهي داشته باشيد. حتي اگر تنها مرورگرهايIE ياNS بعنوان هدف و مقصد شما است، کداميک بوسيله اکثريت کاربران استفاده مي شود و اينکه آيا کسي از نسخه هاي قديمي تر اين مرورگرها استفاده مي کند يا خير؟ اگر سايت تان در وب قرار دارد ممکن است بزودي و در آينده نزديک از طريق مرورگرهاي جديدي مورد بازديد قرار گيرد يا حتي بوسيله مرورگرهاي قديمي يا متني همانند مرورگرlynx .
در بيشتر شرايط، براي سايت هاي وبي که بعنوان يک محل عمومي طراحي شده اند، قابل مشاهده بودن سايت در اغلب مرورگرها يک هدف بسيار مناسب است. هر چند ايجاد چنين سازگاري بسيار مشکل و پيچيده است ولي شما مي توانيد يک يا دو مرورگر را بعنوان مرورگر کاري خود انتخاب کرده و سايت را براي آن دو مرورگر طراحي کنيد. سپس سعي کنيد تا سايت تکميل شده را با ديگر مرورگرها نيز مشاهده کنيد تا مفاهيم ناهماهنگ در سايت را يافته و حتي الامکان از بکار بردن آنها اجتناب کنيد. همچنين مي توانيد پيغامهايي را براي چند تن از دوستانتان ارسال کرده و از آنها درخواست کنيد تا از سايت شما بازديد کنند و نتيجه آن را به شما اعلام نمايند . اين امر روش مناسبي براي بازخورد از يکسري بازديد کنندگان مي باشد. تمام مرورگرها نمي توانند جاوا اسکريپت ها را اجرا کنند . براي مثال يک صفحه متني که از هيچ کارکتر خاصي استفاده نمي کند بطور قطع در تمامي مرورگرها قابل مشاهده است. اما چنين صفحاتي بالطبع جاذبه کمتري خواهد داشت، همانند طرح بندي ، گرافيک ها يا آثار فعل و انفعال. در طراحي سايت بهتر است سعي خود را برآن بگذاريد که بين طراحي افکت ها و حداقل توانايي مرورگرها برابري برقرار کنيد. يک روش مفيد نيز ايجاد چندين نسخه از صفحات مهم همانند صفحه اصلي سايت است که هريک با مرورگر خاصي عمل مي کنند. براي مثال از آنجا که فريم ها يکي از عناصري هستند که برخي مرورگرها آنها را نشان نمي دهند، مي توانيد از يک صفحه هم نسخه اي داراي فريم و هم نسخه اي بدون فريم را ايجاد کنيد سپس در صفحه وب عملکردي را قرار دهيد که بطور اتوماتيک بازديد کنندگان عادي را به صفحه داراي فريم و ساير بازديد کنندگان را که قادر به مشاهده فريم نيستند را به صفحه مطابق با نسخه بدون فريم مرورگر ارجاع دهد.
4- سازماندهي ساختار سايت
سازماندهي دقيق سايت زمان عمل را براي شما حفظ مي کند. اگر اسنادتان را بدون فکر در خصوص طبقه بندي پوشه هايتان قرار دهيد ، احتمالاً در پايان با يک پوشه بزرگ نامرتب پر از فايل مواجه خواهيد شد يا با فايلهاي پراکنده در پوشه هايي با نام هاي مشابه. روش معمول ايجاد يک پوشه در هارد ديسک است که تمامي فايلها و پوشه هاي مربوط به سايت را در خود جاي داده (پوشه سايت محلي) و ويرايش يا ايجاد اسناد جديد در داخل آن پوشه مي باشد. در مرحله بعد و هنگاميکه آماده انتشار سايت شده ايد نيز فايلها را به يک سرور کپي خواهيد کرد تا به عموم افراد اجازه مشاهده آن را بدهيد. دراين روش مي توانيد تغييرات سايت محلي را قبل از دسترس قرار دادن عموم آزمايش کرده و سپس هنگاميکه کليه مراحل را به پايان رسانيد ، فايلهاي محلي را به سرور منتقل کرده وتمام سايت عمومي را در يک زمان بروزآوري کنيد.