آموزش نکاتی در طراحی سایت

? انتخاب بهترين رنگ در طراحي صفحات وب:
آيا شما بهترين رنگ را براي وب سايت خود بکار گرفته ايد؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحي بايد به نکات زير توجه کنيد:

1) اثر روان شناسي رنگ
2) قابليت خواندن متون صفحات سايت
3) رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي بک گراند، گرافيک ها، لينک ها، و متون

مشخصه هايي از رنگ ها که هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد:
1) رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در 90 ثانيه اول ديدن ميگذارند.
2) اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يک جنس از شما کند.
3) رنگ ها رفتار ما را در برابر يک موضوع فقط تشديد نميکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان ميدهند.
4) اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است!
5) هر رنگ به تنهايي يک پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد.

در بيشتر فرهنگ ها، رابطه بين رنگ و احساسات به اين صورت است:
? سفيد: اشاره دارد به صداقت، پاکيزگي، صميميت، ملايمت، و معاصر بودن چيزي. سفيد بهترين رنگ براي بک گراند هاي وب است. در تجارت، رنگ سفيد خستگي گير و انرژي بخش است.
? سياه: اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دليري، شهامت، فريبندگي، شيطان، مهارت، و باستان. مشکي براي رنگ متن روي يک پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ به عنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميکند.
? قرمز: توانايي، هيجان، احساسات شديد، سرعت، خطر، و تهاجم. اين رنگ توجه بيننده را به خود جلب ميکند. در تجارت به معني وام و بدهي است. اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميکند.
? آبي: امنيت، اعتماد، مسئوليت پذيري، سرما، ايمان، وفاداري، وابستگي، و جاه و جلال. آبي دومين رنگ عوام پسند بوده و در تجارت به معناي ضمانت مالي است.
? سبز: تندرستي، فراواني، حاصلخيزي، آزادي، شفا و بهبودي، طبيعت، پيشرفت، حسادت، و خونسردي. در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود.
? قهوه اي: تاثير گذاري، متانت، توانگري مالي، و کمک کننده بودن. قهوه اي رنگ کره خاکي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است.

? خاکستري: صميميت زياد، اعتبار و نفوذ، و عملي بودن. در تجارت بمعناي سنت گرايي است.
? صورتي: ملايمت، شيريني، ظرافت و زنانگي، خوب بودن، بي گناهي، و پرورش کودک.
? بنفش: وقار، معنويت، شاهانه بودن، عيش و نعمت، دارايي، اعتبار و نفوذ، سوگواري، و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداري از سبک هاي هنرمندانه است.
? نارنجي: سرزندگي و شوخي، لذت و خوشگذراني، تعادل گرمايي، تشويق کردن، چالاکي و نيرو، تحمل و بلند همتي.
? زرد: نور خورشيد، گرمي، خوشي، نامردي، ترسويي، و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و براي تاکيد نيز خوب است. زرد باعث افزايش تمرکز شده، سوخت و ساز را زياد ميکند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست.
? طلايي: نشانگر گران بودن و پرستيژ است.
? نقره اي: سرما، علمي بودن، و اعتبار و پرستيژ است.
پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب کنيد بايد درباره بازار نهايي کار خود بينديشيد. چه احساساتي را ميخواهيد برانگيخته کنيد؟ اول کمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فکر کنيد و نيز پيامي که از راه ديد ميخواهيد منتقل کنيد. سپس رنگ خود را انتخاب کنيد!

? چند نکته براي شروع کار :
1) جهت شروع کار، کاربر بايد قبلا با اينترنت کار کرده و با ساختار کاربردي آن بطور کامل آشنا باشد. همچنين نمونه صفحاتي را که دوست دارد بسازد، در ذهن داشته باشد.
2) بهتر است با نرم افزارهاي طراحي وب سايت (مثل Front Page) آشنايي داشته باشيد. چرا که کد ها و امکانات مختلفي را ميتوانيد توسط آن توليد کنيد.
3) محتوا و موضوع صفحه شما براي بازديدکننده مهم است، و نه افکتها! بازديد کننده دوست ندارد وقت خود را براي آنها هدر دهد و فورا از سايت شما خارج خواهد شد.

4) روانشناسان اينترنتي در تحقيقات خود يافته اند که بازديدکنندگان دوست ندارند بيشتر از 25 ثانيه وقت خود را درصفحه اي بگذرانند، لذا سعي نماييد صفحاتتان با سرعت بالا بيايد و حداقل حجم را داشته باشد. به خصوص در صفحات ابتدايي جهت جذب مشتري از عکسهاي سنگين و افکت هاي بيجا استفاده نکنيد. و با دادن اطلاعات مفيد و موضوعهاي جالب او را ميخکوب نماييد.
5) با سرعت هر چه بيشتر مشتري خود را به موضوع مهم و جالب راهنمايي نماييد. و از کشاندن او به صفحات گوناگون خودداري کنيد.
6) از دادن اطلاعات نادرست و غير اخلاقي خودداري کنيد. در صورت لزوم با دادن آدرس سايتهاي معتبر در موضوع مرتبط، او را در اين زمينه ياري دهيد و جلب اعتماد نماييد.
7) چون عکس يک قسمت اعظم و مهم کار شما را در اينترنت تشکيل ميدهد، لذا بهتر است شما حداقل کمي با برنامه Photoshop آشنا باشيد.

قبل از هر چيزي، نظم در کار حرف اول را جهت موفقيت ميزند. لذا قبل از شروع به کار شما بايد بدانيد که چه کاري ميخواهيد انجام دهيد و به چه چيزهايي نياز داريد.
هنگامي که يک صفحه وب ساخته ميشود معمولا داري يک صفحه اصلي (Home Page) به نام index.html ميباشد. ساير ملزومات آن مثل صفحات ديگر و عکسها در پوشه هاي جداگانه نگهداري مي شوند.
لذا براي شروع کار بهتر است شما در بخشي از کامپيوتر خود يک پوشه به نام مثلا My Web ايجاد نموده و درون آن دو پوشه ديگر به نام هاي docs و images بسازيد.
صفحه اول يا اصلي شما درون My Web قرار گرفته و بقيه صفحات درون پوشه docs و تمامي عکسها درون پوشه images ذخيره خواهند شد. اين عمل فقط جهت منظم بودن کار توصيه ميشود. ضمنا ميتوانيد مدارک و فايلهاي يک بخش حجيم را به يک پوشه جداگانه هدايت نموده و ذخيره کنيد. مثلا مسئوليت آن را به عهده يک فرد يا گروه خاصي قرار داده و فقط شما آنها را به صفحه اصلي يا index.html اتصال دهيد. (مثل يک يا چند پوشه جداگانه درون My Web که خودشان داراي docs و images بوده، و همچنين صفحه اصلي Index جداگانه داشته باشند)
منبع: سرزمين دانلود