چند اشتباه رایج در نوشتن اسکریپت CSS قالب سایت وردپرسی

پيش از آنکه به سراغ بررسي نواقص و استباهات نوشتن اسکريپت CSS قالب هاي وردپرسي برويم ، بايد اول بدانيد که سفارشي سازي قالب وردپرسي به چه مفهومي اطلاق مي شود ؟
البته ، سفارشي سازي يک قالب عمدتا به نوشتن CSS آن مربوط مي شود . به عنوان اولين گام براي سفارشي سازي قالب سايت وردپرسي ، مي بايست يک اديتور مناسب براي اسکريپتينگ انتخاب کنيد ، سپس يک فايل پشتيبان از فايل اصلي CSS قالبي که دانلود کرده ايد بر روي سيستم خود ذخيره کنيد ، پس از آن تغييرات مد نظر خود را بر روي استايل هاي قالب اعمال کنيد و فايل نهايي ويرايش شده توسط خودتان را ذخيره و بر روي سرور سايتتان بارگذاري کنيد . البته فراموش نکنيد که اگر اسامي را در فايل CSS تغيير داده ايد (مثلا اسم کلاس هاي HTML يا کلا اسم خود فايل CSS) ، مي بايست اين تغيير اسامي را در سند HTML قالب سايت نيز اعمال کنيد تا به درستي سايت بر روي بروزر بارگذاري شود و به نمايش در بيايد .
حال به سراغ بررسي آن اشتباهات رايج در اصلاح ، سفارشي سازي و يا نوشتن از اول فايل استايل هاي CSS قالب سايت وردپرسي خواهيم رفت :

1. کم توجهي به قواعد زمينه اي در مورد انتخابگرها (Selectors)
برخي توسعه دهندگان هستند که اغلب به قواعد زمينه اي و مهم انتخابگرها در نوشتن استايل هاي CSS قالب سايت وردپرسي کم توجهي مي کنند . اگر شما قصد داريد براي بهبود قالب و يا اعمال سليقه شخصي و به اصطلاح سفارشي سازي پوسته سايت اقدام کنيد ، پس بايد قبل از اينکار در زمينه قواعد نوشتن اسکريپت CSS ، دانش آن را کسب کنيد ، به ويژه در جزييات کليدي انتخابگرها . به خاطر داشته باشيد که هر انتخابگر داراي يک کلاس و يا يک ID براي شناسايي آن بخش از سند HTML که مي خواهيد به آن استايل دهيد ، مي باشد . قاعده تعريف انتخابگر در نوشتن CSS به شکل زير است :
{property: value; property:value;}
براي مثال ، اگر مي خواهيد يک متن از سايت خود را راست چين کنيد و همچنين بخواهيد که آن متن با رنگ آبي به نمايش در بيايد ، نوشتن چنين استايلي در فايل CSS مشابه اسکريپت زير خواهد بود :
p {
text-align: right;
color: blue;
}
آنچه که بسيار حائز اهميت است ، توجه به نوع نوشتار (Syntax) استايل ها از جمله توجه به سمي کالن (semi-colon) ، دونقطه (colon) و جايگاه باز و بسته شدن براکت ها مي باشد .
2. دقت نکردن به مسئله پشتيباني بروزر (Browser Support) و باگ هاي آن
از آنجايي که کاربران با بروزرهاي مختلف از سايت هاي موجود در فضاي وب بازديد مي کنند ، بنابراين قطعا ملزم مي شويم تا در نوشتن استايل هاي CSS قالب سايت وردپرسي ، تمام استانداردهاي اين تکنولوژي را در نظر بگيريم و رعايت کنيم . در اينجا ليستي از مشکلات اجرايي فايل CSS بر روي بروزرها ، در صورتي که به مسئله سازگاري اسکريپت هاي شما با انواع بروزر (Browser-Support يا Browser-Compatibility) توجه کافي نداشته باشيد ، را براي شما آماده کرده ام :
بهم ريختن متن روي لينک در صفحه وب سايت
بهم ريختن متن صفحه هنگامي که کاربر صفحه را پيمايش (scroll) مي کند .
چيدمان (layout) صفحه در بروزرهاي مختلف به طور يکسان ديده نخواهد شد .
تمام جلوه هايي که در نسخه جديد تکنولوژي CSS به آن اضافه شده است ، در پوسته قالب سايت وردپرسي شما در اغلب بروزرها به نمايش در نمي آيند .
3. نوشتن اشتباه اصطلاحات مهم اسکريپت CSS
دانستن املاي صحيح (Syntax) نوشتار اسکريپت هاي CSS يکي ديگر از موارد بسيار مهمي است که هر طراح وب سايت حرفه اي  بايد آن ها را بلد باشد . براي مثال ، نوشتن اشتباهي مقدار 10 pc به جاي 10 px براي يک مشخصه (property) مي تواند به کلي چيدمان صفحه را بهم بريزد . در مورد بررسي املاي عبارت هاي CSS مي توانيد از اديتورهاي موجود نيز بهره ببريد .
4. انتخاب نادرست ماژولي که قصد ويرايش آن را داريد
هنگام سفارشي سازي قالب سايت وردپرسي ، بايد بسيار دقت داشته باشيد که ماژولي که انتخاب کرده ايد در حال ويرايش آن هستيد ، همان ماژولي است که مد نظر داشتيد . مثلا مي خواهيد استايل بخش comments.php را ويرايش کنيد ، اما به اشتباه فايل comments-popup.php را انتخاب کرده ايد . حتما پيش از ويرايش هر فايل ، يک فايل پشتيبان از آن را ذخيره کنيد که اگر فايل را به اشتباه ويرايش کرديد ، به راحتي بتوانيد آن را بازيابي کنيد .
5. نداشتن اطلاعات صحيح درباره محل بارگذاري فايل ها
به عنوان يک توسعه دهنده وب ، بايد بدانيد که استايل ها و ساير فايل هاي قالب سايت ، به ويژه در وردپرس ، در کدام قسمت از سرور بايد بارگذاري بشوند . مثلا فايل استايل هاي قالب سايت وردپرسي در فولدري به نام style.css بايد قرار بگيرند .
نتيجه گيري نهايي درباره اشتباهات رايج توسعه دهندگان در نوشتن اسکريپت CSS قالب سايت وردپرسي

مواردي که در اين مقاله به آن ها اشاره کرديم تنها بخشي از مجموعه اشتباهاتي است که ممکن است هنگام نوشتن استايل هاي قالب سايت وردپرسي رخ دهد که بيشتر آن ها بر اثر نداشتن تجربه و دانش و اطلاعات کافي درباره اسکريپت CSS اتفاق مي افتد . مطمئنا اگر توجه به مسائل کليدي داشته باشيد و دانش CSS خود را افزايش دهيد ، به راحتي مي توانيد با توجه به نياز وب سايتتان ، قالب آن را ويرايش و سفارشي سازي کنيد .
منبع : وب نوش