هشت مشخصه ای که باید در یک طراحی سایت خوب رعایت شود

اگر شما داراي يک وب سايت هستيد به 2 سوال زير پاسخ دهيد.
آيا نتيجه اي که شما از وب ساييتان گرفته ايد هماني است که انتظارش را داشته ايد؟
آيا هزينه اي که براي طراحي سايت صرف کرده ايد در تجارت شما تاثيرگذار بوده است؟
در اين مقاله ما 8 خصوصيت اساسي يک سايت موفق را براي شما بازگو مي کنيم. شما در طراحي سايت بايستي اين موارد را در نظر داشته باشيد چرا که ناديده گرفتن هر کدام از اين ويژگي هاي پايه باعث خواهد شد سايت شما ناقص باشد.


1. استفاده از مطالب تازه و بکر در طراحي سايت
مهم ترين چيز در دنياي مجازي و وب سايت ها محتوا مي باشد. مردم براي رفع نيازهاي خود به وب سايت ها مراجعه مي کنند و دنبال محتواي خوب و تازه هستند، بنابراين محتواي سايت شما بايستي همواره منحصربفرد و به روز باشد. مطالب تازه و مفيد باعث بازديد بيشتر کاربران و موتورهاي جستجو از وب سايت شما خواهد شد و آنها را براي بازديد مجدد از وب سايت شما تشويق خواهد کرد. نکته مهمي را که شما بايستي به ياد داشته باشيد ويرايش کردن مطالب منتشرشده قبلي تان است. اين يک کار بسيار مفيد است.

2. مخاطبان هدف
کاربراني که به سايت شما مراجعه مي کنند بايستي با يک نگاه سريع بتوانند مفيد بودن وب ساييتان را تشخيص دهند. يک وب سايت خوب بايستي سرفصل ها و متوني را را داشته باشد تا بتواند کاربران را براي رفع نيازهايشان راهنمايي کند. اين مساله مهمي هست که شما بايد در زمان طراحي سايت بدان توجه کنيد. بسياري از شرکت ها در وب سايت خودشان خدمات و محصولات خود را به راحتي براي کاربران ليست نمي کنند، اين يک اشتباه بزرگ است. شما بايستي در زمان طراحي سايت به نيازهاي کاربران توجه داشته باشيد و سعي کنيد که در سايتتان از آنها بخواهيد که فرم تماس شما را پر کنند و يا در خبرنامه شما عضو شوند.
3. ايجاد محيط کاربر پسند در طراحي سايت

در يک وب سايت خوب محتوا به راحتي قابل دسترس مي باشد. مطالب و صفحات بايستي دسته بندي شده و ساختار مضخصي داشته باس=شند تا کاربران بتوانند با طي يک مسير مشخص مطالب مورد نياز خود را پيدا کنند. به عنوان مثال، براي معرفي خدماتتان به جاي استفاده از واژه اي مثل "راهکارهاي کسب و کار" از کلمه "خدمات" استفاده کنيد. ناوبري سايتتان را براي گردش در بين صفحات به گونه اي ايجاد نماييد که گيج کننده نباشد. لينک هايتان را دوباره بررسي کنيد تا مطمئن شويد که کار مي کنند. هميشه محبوب ترين محتوايتان در نزديکي صفحه اصلي قرار دهيد تا کاربر با کمترين کليک به آنها دسترسي داشته باشد. اگر وب سايت شما داراي محتواي خيلي زيادي مي باشد هنگام طراحي سايت سعي کنيد بخش جستجو را در وب سايتتان قرار دهيد تا کاربران بتوانند با جستجوي نيازهاي خود آنها را پيدا کنند.

4. طراحي سايت ساده و حرفه اي
يک وب سايت خوب بايستي يک طرح جذاب داشته باشد به گونه اي کاربر را جذب نمايد. رنگ هايي با کنتراست خوب را انتخاب نماييد تا کاربران بتوانند به راحتي نوشته هاي شما را بخوانند. به عنوان مثال هيچ وقت متن هاي بلند با رنگ سفيد را در بک گراند تيره قرار ندهيد چرا که براي اغلب کاربران خواندن در چنين شرايطي سخت است. يا مثلا رنگ متون و بک گراند را نزديک به هم انتخاب ننماييد. متن هاي طولاني کاربران را خسته مي کنند بنابراين سعي کنيد که مطالب بسيار بلند را بشکنيد تا کاربر بتواند در چند صفحه آن مطلب را بخواند. به ياد داشته باشيد که يک طراحي ساده و حرفه اي خيلي بيشتر از طرح هاي زرق و برق دار و افکت هاي نابجا تاثيرگذار خواهد بود.

5. دقت در سرعت لود سايت در طراحي سايت
سرعت لود يک وب سايت از نظر کاربران بسيار مهم مي باشد چرا که آنها دوست ندارند زمان زيادي را براي لود يک وب سايت منتظر باشند و بعضي وقتها بخاطر زمان بالاي لود وب سايت را ترک مي کنند. عوامل زيادي در سرعت لود سايت شما تاثيرگذار است از جمله برنامه نويسي، گرافيک، سرعت سرور، حجم ترافيک در سايت و قابليت هاي کامپيوتر کاربر.
سعي کنيد که از يک سرور خوب با سرعت بالا و نيز پهناي باند مناسب استفاده کنيد، همچنين به هنگام طراحي سايت سعي کنيد کدهايتان سبک و بهينه باشد. از گرافيک هاي سنگين بپرهيزيد و عکس هاي با حجم کمتر را استفاده کنيد. سعي کنيد تا ميتوانيد نيازهاي گرافيکي خود را با استفاده از استايل هاي CCS رفع کنيد.

6. بهينه سازي موتورهاي جستجو
سئو يکي از مهمترين مولفه هاي يک وب سايت است که اکثرا فراموش مي شود. سايتي که ديده نشود نمي تواند مفيد باشد. در مورد کلمات کليدي که کاربران براي پيدا کردن خدمات و محصولات شما جستجو ميکنند فکر کنيد و با استفاده از ابزارهاي مناسب اين کلمات کليدي را بيابيد. اين کلمات کليدي را در عنوان، تگ هاي متا، موضوع، اسم فايل ها و يا در محتوايتان استفاده کنيد. بهسنه سازي موتورهاي جستجو باعث ميشود که بازديد سايت شما به طور شگفت انگيزي بالا برود و در مدت کوتاهي بتوانيد بازديد روزانه خود را به اندازه کل بازديد يک ماه بالا ببريد.
7. ساختار لينک در طراحي سايت

لينک ها تاثير بسيار بالايي در ظاهر شدن وب سايت شما در نتايج موتورهاي جستجو دارند. سعي کنيد از وب سايت هاي معتبر و مفيد به وب سايت خود لينک دهيد. مشخصات کسب و کار خودتان را در دايرکتوري هاي مختلف همچون گوگل محلي، ياهو، Merchant circle، لينکداين و غيره ثبت کنيد. سعي کنيد مطالب مفيد و منحصربفردي را منتشر کنيد و لينک هاي خود را در داخل متن قرار دهيد. همچنين مي توانيد با قرار دادن لينک و يا دکمه اشتراک کاربران را تشويق کنيد تا مطالب شما را به اشتراک بگذارند .

8. پيگيري
يک وب سايت خوب داراي يک روند خوب است. ابزارهاي خوبي همچون گوگل آنالايتيک تعداد کاربران بازديدکننده از وب سايت شما را دنبال مي کنند. گوگل آنالايتيک حتي بازديد هاي صورت گرفته از صفحات شما را نيز دنبال مي کنند. گوگل آنالايتيک حتي مي تواند نحوه ورود کابران به سايت شما و کلمه کليدي جستجو شده براي ورود به وب سايتتان و نيز تعداد صفحات بازديدي توسط يک کاربر از وب سايت شما را نيز دنبال کند. شما مي توانيد رفتار کاربران در قبال وب سايتتان را با استفاده از آن بررسي کنيد و اطلاعات خوبي را بدست آوريد و با استفاده از اطلاعات بدست آمده ساختار وب سايتتان را کاراتر کنيد.