فریم ورک (Framework) چیست ؟

معرفي چند مورد از بهترين فريم ورک هاي ريسپانسيو CSS براي طراحي سايت
در اين مقاله ، علاوه بر توضيح اينکه اساسا يک فريم ورک چيست و چه کاربردي دارد ، قصد دارم به طراحان سايتي با اسکريپت هاي توسعه وب سايت آشنا هستند و مي خواهند تا با منابع و ابزار جديد و بيشتري از دنياي طراحي وب آشنا بشوند ، کمک کنم تا بهتر بتوانند از بين تمام فريم ورک هاي رايگان موجود براي دانلود ، کدام يک را براي کار و نياز وب سايتشان انتخاب کنند و حداکثر بهره وري را داشته باشند .

فريم ورک چيست ؟
يک فريم ورک مجموعه اي از مفاهيم ، کاربردها و شاخص هاست که براي حل يک سري از مشکلات کدنويسي در فضاي وب است . البته همچنين مي توان با مطالعه ساختار يک فريم ورک ، بدون اين که از آن به طور مستقيم در پروژه خود استفاده کنيم ، راه حل هاي مختلفي براي مشکلات و چالش هاي برنامه نويسي و اسکريپتينگ آشنا شويم و کار خود را پيش ببريم . به طور خلاصه مي توان گفت که فريم ورک (framework) در حوزه برنامه نويسي وب به نوعي همان کتابخانه (library) در ساير زبان هاي برنامه نويسي است اما به طور گسترده تر و کاربردي تر .

فريم وردک در طراحي سيات
در دنياي طراحي سايت ، براي اينکه يک تعريف قابل فهم تر ارائه کنم ، فريم ورک يک فايل است که محتواي آن مجموعه اي از کدها و اسکريپت ها در زبان هاي مختلف توسعه وب سايت از جمله HTML , CSS , JS , PHP , … مي باشد که مي توان از اين کدهاي آماده براي حل کردن برخي مشکلات و دشواري هاي توسعه وب سايت استفاده کرد و يا حتي يک وب سايت را به طور کامل با استفاده از آن ها ايجاد و راه اندازي کرد .
اکثر وب سايت ها داراي ساختار مشابه (نه يکسان) هستند . هدف فريم ورک ها نيز ارائه ساختار مشترک و مشابه براي طراحي سايت است تا ديگر توسعه دهندگان وب سايت مجبور به کدنويسي و اسکريپتينگ صفر تا صد پروژه نباشند و هر جا به هر اسکريپتي نياز داشتند به راحتي آن را از فريم ورک مناسب کارشان کپي کرده و در فايل اسکريپت مربوطه قرار دهند . به اين طريق ، استفاده از فريم ورک به ما کمک مي کند تا زمان کمتري را براي پياده سازي پروژه صرف کنيم .