راهنمای اسفاده از ابزارهای FTP

FTP را خودكار كنيد
راي اتصال FTP تنظيمات كاملي را مشخص سازيد تا فايل‌هاي شما در محلي درست بر روي سرويس‌دهنده FTP قرار گرفته و با نامي درست منتقل شوند.

1- پس از اين كه يك اتصال براي سايت خود ايجاد كرديد، پوشه مبدا، يعني محلي كه فايل‌ها و صفحات سايت شما بر روي كامپيوتر شما قرار دارد را مشخص كنيد. بر روي دكمه Advanced Properties كليك كنيد و در برگه Startup، پوشه مقصد، يعني پوشه‌اي كه فايل‌ها و صفحات، پس از انتقال به سرويس‌دهنده در آن قرار خواهند گرفت را تعيين كنيد. مد يا حالت انتقال فايل‌ها را بر روي Auto Detect قرار دهيد، مگر اين كه به مشكل برخورد نماييد.

2- هر سرويس‌دهنده‌اي با سرويس‌دهنده ديگر متفاوت است. لذا براي به دست آوردن يك نتيجه به خصوص، بايد گزينه‌هاي مختلفي را تنظيم نماييد. در زبانه Session مي‌توانيد تعيين كنيد كه آيا نام‌ها تماماً با حروف كوچك ارسال شوند يا خير و يا پسوندها در هر جلسه اتصال و انتقال فايل‌ها تبديل شوند يا خير. براي اين كار گزينه Tools > Options > Convert را انتخاب كنيد.

3- به جاي انتخاب مد انتقال متن يا ASCII و دودويي به صورت مستقل و جداگانه براي هر فايل، از منوي Tools زير منوي Options و در آن، گزينه Extensions را انتخاب كنيد و تمامي پسوندهايي را كه قرار است در حالت متني يا دودويي انتقال يابند، تعيين‌كنيد. نرم‌افزار WS FTP Pro فايل‌هاي در حال انتقال را نيز به طور خودكار براي شما مرتب مي‌كند.

استفاده از وبلاگ‌ها
اطمينان حاصل كنيد كه كد HTML صفحه وب شما به خوبي نوشته شده است. بسياري از نرم‌افزارهاي ويرايشگر صفحات وب، هنگام طراحي‌صفحات وب، كدهاي HTML اضافي و به‌دردنخور در داخل آن‌ها قرار مي‌دهند كه باعث كند شدن روند بارگذاري صفحه در مرورگر مي‌گردد.

استفاده از يك سايت سرويس‌دهنده وبلاگ روش بسيار آساني براي روزآمد كردن سايت است. چرا كه مي‌توانيد از ابزارهاي از قبل آماده شده توسط سرويس‌دهنده وبلاگ براي اين كار استفاده كنيد و متن جديد خود را به صفحه وب خود اضافه كنيد. و فرقي هم نمي‌كند كه از كجا و چگونه مطلب خود را براي سرويس‌دهنده‌ پست كنيد.

از طريق يك صفحه وب، از طريق پست الكترونيك در يك كافي‌نت يا از طريق سرويس ارسال پيام كوتاه موسوم به SMS در تلفن‌هاي همراه. سيستم موجود در سرويس‌دهنده وبلاگ پيام شما را گرفته و آن را به طور خودكار به صفحه وب شما اضافه مي‌كند. لذا مي‌توانيد سايتتان را از هر كجاي دنيا كه بخواهيد، بروز نماييد و مطالب جديد را به آن اضافه نماييد. براي اطلاع از نحوه به كارگيري مطالبي كه براي سايت خود پست نموده‌ايد، سري به اين نشاني بزنيد.

كنترل كنيد و باز هم كنترل كنيد
پس از اين كه تمامي صفحات سايت خود را به صورت دستي كنترل كرديد، اين كار را از طريق سرويس كنترل اعتباري كه به همين منظور و به صورت مجاني در سايت كنسرسيوم جهاني وب (W3C) قرار داده شده است نيز انجام دهيد. سايت W3C پس از بررسي سايت شما، اعلام مي‌كند كه آيا سايت داراي استانداردهاي مناسب يك سايت خوب مي‌باشد يا خير.

سايتتان را به‌صورت قابل دسترس براي همه افراد طراحي كنيد. اگر داراي مشكل كوررنگي هستيد ببينيد رنگ‌ها چگونه به نظر مي‌رسند و تأثير آن‌ها را بر صفحات سايت خود ببينيد. با به‌كارگيري نكاتي كه در سايت كنسرسيوم جهاني وب و در اين بخش قرار داده شده است صفحات سايت خود را به گونه‌اي بسازيد كه همه بازديدكنندگان، از جمله افراد داراي ناتوانايي‌هاي جسمي و معلول نيز بتوانند از آن استفاده كنند.

رنگ‌هايي را كه در سايتتان به كار برده‌ايد بررسي كنيد. تعداد بسيار بسيار زيادي از مردم دچار كوررنگي هستند. اگر مي‌خواهيد ببينيد صفحاتي كه با مهارت و صرف وقت زياد، طراحي كرده‌ايد از ديد چنين افرادي چگونه به نظر مي‌رسد، صفحات خود را از طريق اين سايت بارگذاري كنيد و يا نكاتي را كه در آزمايشگاه رنگ‌ها ذكر شده است مطالعه كنيد تا از بازه رنگ‌هايي كه افراد داراي كوررنگي قادر به تشخيص آن‌ها هستند اطلاع پيدا كنيد.

از امتيازات ويژه‌اي كه سرويس‌دهنده در مورد زبان‌هاي برنامه‌نويسي تحت سرويس‌دهنده در اختيارتان قرار مي‌دهد اطلاع حاصل كنيد. گزارش‌هاي آماري سايتتان را با دقت دنبال كنيد و ببينيد چه كساني مراجعه مي‌كنند و قصدشان از بازديد سايت شما چه بوده است.

اگر قصد داريد اسكريپت‌هايي را كه به يك زبان تحت سرويس‌دهنده (مانند ASP) نوشته‌ايد بر روي سايت خود قرار دهيد، اطلاع حاصل كنيد كه آيا سرويس‌دهنده شما، زباني را كه شما با آن برنامه‌نويسي نموده‌ايد، پشتيباني مي‌كند يا خير (به عنوان مثال Perl يك زبان مشترك است كه تقريباً همه سرويس‌دهنده‌ها آن را پشتيباني مي‌كنند) و پيگيري كنيد كه چه مواردي را لازم است رعايت كنيد تا كدهايي كه نوشته‌ايد، واقعاً بر روي سرويس‌دهنده كار كند. اگر سرويس‌دهنده شما يك سرويس‌دهنده يونيكس باشد ممكن است قادر باشيد به آن telnet نماييد و از فرمان CHMOD استفاده نماييد.

بيشتر شركت‌هاي فراهم كننده اينترنت اجازه نمي‌دهند كه خودتان چنين كاري را انجام بدهيد و لذا مجبوريد از خود آن‌ها در اين مورد بپرسيد كه سرويس‌دهنده، چه زبان يا زبان‌هايي را پشتيباني مي‌كند. اگر چنين است احتمالاً ممكن است محدوديت‌هاي ديگري هم در مورد اسكريپت‌هايي كه مي‌توانيد در سايتتان استفاده كنيد وجود داشته باشد. سعي كنيد پيش از اين كه يك اسكريپت پيچيده را بنويسيد در اين مورد كسب اطلاع كنيد.

اندازه مناسبي را انتخاب كنيد
شما نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه همه بازديدكنندگان سايت شما وضوح صفحه نمايش يكسان براي مشاهده آن استفاده نمايند يا همه، به هنگام بازديد از سايت شما، پنجره مرورگر خود را در حالت حداكثر اندازه آن مورد استفاده قرار داده باشند. از اين رو سايت خود را در دقت‌هاي مختلف صفحه نمايش بررسي كرده و ظاهر آن را ببينيد.

اگر نرم‌افزار طراحي سايت شما قادر به پيش نمايش صفحات در دقت‌هاي مختلف صفحه نمايش نيست، از ميله جستجوي سريع شركت DQSD كه آدرس سايت آن www.dqsd.net مي‌باشد استفاده نماييد. اين ميله، پس از نصب در ميله وظايف ويندوز قرار مي‌گيرد و علاوه بر مهيا نمودن امكان جستجو از طريق Google براي شما و چندين سايت به درد بخور ديگر، مي‌تواند يك سايت را در پنجره مرورگري با اندازه‌اي مشخص باز نمايد. به طوري كه مثلاً چنانچه قصد جستجو به دنبال چيزي را از طريق Google داشته باشيد، ديگر نيازي نداريد خودتان يك پنجره Inetrnet Explorer باز كرده، سايت Google را بياوريد و در جعبه متن جستجو، نام چيزي را كه به دنبال آن بگرديد تايپ كرده و كليد Enter يا دكمه Search را بزنيد. ميله جستجوي سريع DQSD خودش همه اين كارها را براي شما انجام مي‌دهد.

تنظيمات ميزباني وب‌
شما مجبور نيستيد ميزباني سايت وب خود را به فراهم كننده اتصال به اينترنت خود بسپاريد. در زير، نكاتي ذكر مي‌شود كه مي‌توانيد آن‌ها را هنگام انتخاب يك ميزبان در نظر داشته باشيد.

بازي Frontpage
Frontpage Extensions مجموعه‌اي است كه شما را قادر مي‌سازد قابليت‌هايي را به سايتتان اضافه كنيد بدون آن كه لازم باشد خودتان كدي براي استفاده از آن قابليت‌ها بنويسيد، مانند دفاتر يادبود يا Guest book ، فرم‌هاي پرس‌وجو، ابزارهاي جستجو، پيمايش سايت و گالري‌هاي عكس. ببينيد آيا ميزبان شما Frontpage Extensions را پشتيباني مي‌كند يا خير. در غير اين صورت نمي‌توانيد از اين ابزارها استفاده كنيد.

اگر سايت وب شما بر روي يك سرويس‌دهنده ويندوز قرار دارد مي‌توانيد در نرم‌افزار Frontpage از منوي File گزينه Open Web را انتخاب كرده و آدرس URL سايت خود را در پنجره ظاهر شده به عنوان نام سايت وب و نيز آدرس FTP سايت خود را به همراه نام كاربري و كلمه عبور آن وارد كنيد تا به سايت خود متصل شويد و به طور زنده با سايت خود، كار كنيد. در اين حالت هر تغييري كه به صفحات خود مي‌دهيد مستقيماً به سايت شما اعمال مي‌شود.

لازم به ذکر است که برنامه هاي ديگر همچون Adobe Dreamweaver نيز تمام کارهاي لازم را براي شما انجام مي دهد.

بيت‌هاي پهناي باند
به سايت‌هايي كه قول پهناي باند نامحدود را مي‌دهند هرگز اعتماد نكنيد. چرا كه پهناي باند بالاخره يك مرز و محدوديتي دارد. ممكن است ما از اين مرز اطلاع نداشته باشيم، اما بالاخره اين مرز وجود دارد. چنين سايت‌هايي مي‌توانند از شما پول اضافي مطالبه كنند و يا اگر سايت شما از محبوبيت بالايي برخوردار است آن را بدون اطلاع شما معلق كنند.

بر اساس يك حساب سر انگشتي شما براي هر بيست‌هزار بازديد، به پانصد مگابيت پهناي باند نياز خواهيد داشت. بيشتر مردم نيز تنها يك صفحه از سايت شما را بازديد نمي‌كنند و احتمالاً به جاهاي مختلف آن سر مي‌زنند.

پشتيبان‌گيري را جدي بگيريد
سايت شما پشتيبان‌گيري نخواهد شد مگر آن كه شما صريحاً چنين چيزي را درخواست كنيد. همواره يك نسخه پشتيبان از سايت را در محل امني قرار دهيد، به خصوص اگر سايت شما يك سايت مبتني بر پايگاه داده است كه چيزي بيش از صفحات HTML اي كه براي آن نوشته‌ايد را در خود دارد.

كدام پايگاه داده
اگر قصد داريد از پايگاه داده كوچكي براي سايت خود استفاده كنيد، ببينيد آيا ميزبان شما پايگاه داده اكسس يا ODBC را پشتيباني مي‌كند يا خير. براي سيستم‌هاي پيچيده‌تر، پشتيباني از پايگاه‌داده‌هاي MySql يا SQL Server و يا ASP.NET را بررسي كنيد اما درباره مهارت‌هاي برنامه‌نويسي خود منطقي و واقع‌گرايانه برخورد كنيد و چيزي را فراي توان خود انتخاب نكنيد.

گزارش‌هاي آماري
ببينيد چگونه مي‌توانيد دريابيد چه تعداد بازديد كننده به سايت شما مراجعه مي‌كنند، كدام صفحات را بيشتر سر مي‌زنند، از كجاها مي‌آيند و به دنبال چه چيزهايي مي‌گردند.

فايل‌هاي پيش‌فرض به كار ببريد
بيشتر سرويس‌دهنده‌گان وب هنگام درخواست مشاهده يك سايت يا فولدري از يك سايت، به طور پيش‌فرض محل درخواست شده را به دنبال صفحاتي با نام‌هاي index ،default يا welcome با پسوند htm يا html جستجو مي‌كنند و در صورت موجود بودن يكي از اين فايل‌ها، آن را به مرورگر ارسال مي‌كنند. لذا نيازي نيست شما براي تبليغ سايت خود به ديگران بگوييد مثلاً صفحه index.html را در سايت شما به آدرس http://www.mysite.com/index.html ببينند و مي‌توانيد به ديگران يك آدرس وب به صورت http://www.mysite.com بدهيد. اما سعي كنيد در هر يك از پوشه‌هاي سايت خود، يك فايل پيش‌فرض با يكي از نام‌هاي ياد شده در بالا قرار دهيد. چرا كه برخي از سرويس‌دهنده‌ها، هنگامي كه درخواستي را براي مشاهده محتويات يك پوشه دريافت كرده و هيچ يك از فايل‌هاي پيش فرض را در آن پيدا نكردند، به جاي آن، ليست كل فايل‌هاي داخل آن پوشه را نشان مي‌دهند.

صفحاتتان را به صفحه پيش فرض لينك نكنيد
به جاي لينك نمودن يك صفحه به صفحه‌اي با نام پيش فرضي چون index.htm، سعي كنيد صفحه مورد نظر را به پوشه‌اي كه صفحه پيش فرض در آن قرار دارد لينك كنيد. چرا كه بيشتر مرورگرها تشخيص نمي‌دهند كه www.mysite.com/books و www.mysite.com/books/index.htm در حقيقت معادل هم هستند، لذا ممكن است بازديدكنندگان سايت شما لينك‌هايي را كه قبلاً ديده‌اند با رنگي درست مشاهده نكنند (توجه كنيد كه مرورگرها، در يك صفحه وب، لينك‌هايي را كه قبلاً مشاهده كرده‌ايد به رنگي ديگر نشان مي‌دهند تا بدين طريق متوجه شويد كه كدام لينك‌ها را از آن صفحه، مشاهده كرده‌ايد).

براي يك لينك، يك آدرس را به كار ببريد و در همه جاهاي ديگر نيز همان را مورد استفاده قرار دهيد. اين كار باعث مي‌شود كه در صورت نياز به انجام تغيير، اين كار سريعتر انجام شود. اگر هنگام كنترل نمودن صفحاتي كه طراحي كرده‌ايد، استفاده از لينك به پوشه، در كامپيوتر شما جواب نمي‌دهد و به جاي آن ليستي از محتواي پوشه مورد نظر به شما نشان داده مي‌شود، فقط بر روي صفحه پيش فرض در آن پوشه كليك كنيد.
منبع: سرزمين دانلود