روند طراحی سایت در 2016-2017 بخش اول

کمتر کسی است که GIF های دهه 90 ، و روند اخیر طراحی وب سایت– یعنی سبک طراحی فلت (Flat Design) – را فراموش کرده باشد . اخیرا نیز موجی عظیم در محبوبیت و گرایش به طراحی سایت ریسپانسیو به راه افتاده است و اکثر طراحان و توسعه دهندگان وب سایت بیش از پیش به این سبک طراحی سایت رو آورده اند ، به ویژه از زمانی که گوگل بهای بیشتری به سایت های موبایل فرندلی (Mobile Friendly) می دهد .
در ادامه به بررسی سایر گرایش ها به انواع سبک ها و روندهای طراحی وب سایت در سال های اخیر می پردازیم .

افزایش الگوهای ایجاد واسط کاربری (UI – User Interface) در روندهای طراحی وب سایت سال های اخیر
یکی از عوارض جانبی طراحی سایت ریسپانسیو این بوده که اغلب وب سایت ها ظاهری مشابه پیدا کرده اند . البته این مسئله ای نیست که به نقاط ضعف این روند طراحی نسبت دهیم . بازار پر رونق استفاده از سیستم مدیریت محتوای (CMS) وردپرس (WordPress) و بازار پر فروش قالب های آن نیز دستی بر این مسئله دارد . اما اینکه اغلب وب سایت ها دچار ظاهری مشابه و به گونه ای یکنواختی شده اند الزاما چیز بدی نیست . این به این دلیل است که ما روش استفاده خود از فضای وب را تغییر داده ایم ، که حاصل این تغییر به وجود آمدن تعداد بسیاری الگوی طراحی UI مشابه و یکسان است . الگوهای طراحی رشد کرده اند و بنابراین نوآوری و خلاقیت در الگوهای طراحی UI کم شده است . سایتی با UI مناسب و با کیفیت تجربه یک بازدید روان و راحت و لذت بخش به کاربر می دهد .

در اینجا تعدادی از الگوهای طراحی UI را که می بایست با آن آشنا باشید به شما معرفی می کنم :
1. همبرگر منو (The hamburger menu) : در حالی که خیلی ها به استفاده از این الگو انتقاد دارند ، شکی نیست که به دلیل استفاده گسترده از آن ، این سبک UI برای کاربران آشناست و کاربری راحتی را برایشان دارد .
طراحی سایت در 2017

2. ثبت حساب کاربری (Account registration) : تقریبا در هر وب سایتی که قابلیت ثبت حساب کاربری دارد با این واسط کاربر (UI) مواجه می شوید . در بعضی از این فرم های ثبت نام هم قابلیت ورود با یک حساب شبکه اجتماعی (Social Sign-up) وجود دارد تا کاربر برای ثبت نام دوباره اطلاعات خود را وارد نکند .
3. لانگ اسکرول (Long Scroll) : این سبک نیز بسیار رواج داشته و به جای بخش بندی محتوای وب سایت به چند صفحه ، تمام آن را در یک صفحه قرار می دهیم و کاربر با اسکرول کردن صفحه می تواند محتوا را مشاهده کند . این کار برای کاربران موبایل وب بسیار جالب است و تنها بالا لمس صفحه موبایل به سمت پایین ، کاربر می تواند در سایت شما سیر کند .
4. چیدمان های کارتی (Card Layouts) : از این طرح و چیدمان صفحه ، که Pinterest پیشتاز استفاده از آن است ، برای نشان دادن ارتباط محتوایی هر بخش از سایت استفاده می شود ، به این شکل که نگهدارنده (Content Container) هر بخش از محتوای بهم مرتبط سایت را در یک قسمت از طرح کارتی شکل خود قرار می دهیم .
5. تصاویر شاخص (Hero Images) : از آنجا که بینایی قوی ترین حس از حواس چندگانه انسان است ، تصاویر شاخص با کیفیت HD یکی از سریع ترین راه های جلب توجه بازدید کننده به صفحه وب سایت است . با در نظر گرفتن بهبود سرعت بارگذاری محتوا توسط سرورهای امروزی و افزایش پهنای باند ، دیگر بازدید کننده از کندی سرعت بارگذاری تصاویر و محتوای سایت رنج نمی برد . این تصاویر شاخص معمولا در بالای صفحات وب سایت هایی که از سبک لانگ اسکرول که چیدمان محتوا به شکل زیگ-زاگی دارند یا از چیدمان کارتی استفاده می کنند مشاهده می شوند .
اینها چند مورد از الگوهای طراحی UI رایج اخیر بوده اند . می توانید با جست و جو در وب سایت های مختلف سایر سبک های طراحی UI را نیز مشاهده کنید .
وب نوش 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ