روند طراحی سایت در 2016-2017 بخش اول

کمتر کسي است که GIF هاي دهه 90 ، و روند اخير طراحي وب سايت– يعني سبک طراحي فلت (Flat Design) – را فراموش کرده باشد . اخيرا نيز موجي عظيم در محبوبيت و گرايش به طراحي سايت ريسپانسيو به راه افتاده است و اکثر طراحان و توسعه دهندگان وب سايت بيش از پيش به اين سبک طراحي سايت رو آورده اند ، به ويژه از زماني که گوگل بهاي بيشتري به سايت هاي موبايل فرندلي (Mobile Friendly) مي دهد .
در ادامه به بررسي ساير گرايش ها به انواع سبک ها و روندهاي طراحي وب سايت در سال هاي اخير مي پردازيم .

افزايش الگوهاي ايجاد واسط کاربري (UI – User Interface) در روندهاي طراحي وب سايت سال هاي اخير
يکي از عوارض جانبي طراحي سايت ريسپانسيو اين بوده که اغلب وب سايت ها ظاهري مشابه پيدا کرده اند . البته اين مسئله اي نيست که به نقاط ضعف اين روند طراحي نسبت دهيم . بازار پر رونق استفاده از سيستم مديريت محتواي (CMS) وردپرس (WordPress) و بازار پر فروش قالب هاي آن نيز دستي بر اين مسئله دارد . اما اينکه اغلب وب سايت ها دچار ظاهري مشابه و به گونه اي يکنواختي شده اند الزاما چيز بدي نيست . اين به اين دليل است که ما روش استفاده خود از فضاي وب را تغيير داده ايم ، که حاصل اين تغيير به وجود آمدن تعداد بسياري الگوي طراحي UI مشابه و يکسان است . الگوهاي طراحي رشد کرده اند و بنابراين نوآوري و خلاقيت در الگوهاي طراحي UI کم شده است . سايتي با UI مناسب و با کيفيت تجربه يک بازديد روان و راحت و لذت بخش به کاربر مي دهد .

در اينجا تعدادي از الگوهاي طراحي UI را که مي بايست با آن آشنا باشيد به شما معرفي مي کنم :
1. همبرگر منو (The hamburger menu) : در حالي که خيلي ها به استفاده از اين الگو انتقاد دارند ، شکي نيست که به دليل استفاده گسترده از آن ، اين سبک UI براي کاربران آشناست و کاربري راحتي را برايشان دارد .
طراحي سايت در 2017

2. ثبت حساب کاربري (Account registration) : تقريبا در هر وب سايتي که قابليت ثبت حساب کاربري دارد با اين واسط کاربر (UI) مواجه مي شويد . در بعضي از اين فرم هاي ثبت نام هم قابليت ورود با يک حساب شبکه اجتماعي (Social Sign-up) وجود دارد تا کاربر براي ثبت نام دوباره اطلاعات خود را وارد نکند .
3. لانگ اسکرول (Long Scroll) : اين سبک نيز بسيار رواج داشته و به جاي بخش بندي محتواي وب سايت به چند صفحه ، تمام آن را در يک صفحه قرار مي دهيم و کاربر با اسکرول کردن صفحه مي تواند محتوا را مشاهده کند . اين کار براي کاربران موبايل وب بسيار جالب است و تنها بالا لمس صفحه موبايل به سمت پايين ، کاربر مي تواند در سايت شما سير کند .
4. چيدمان هاي کارتي (Card Layouts) : از اين طرح و چيدمان صفحه ، که Pinterest پيشتاز استفاده از آن است ، براي نشان دادن ارتباط محتوايي هر بخش از سايت استفاده مي شود ، به اين شکل که نگهدارنده (Content Container) هر بخش از محتواي بهم مرتبط سايت را در يک قسمت از طرح کارتي شکل خود قرار مي دهيم .
5. تصاوير شاخص (Hero Images) : از آنجا که بينايي قوي ترين حس از حواس چندگانه انسان است ، تصاوير شاخص با کيفيت HD يکي از سريع ترين راه هاي جلب توجه بازديد کننده به صفحه وب سايت است . با در نظر گرفتن بهبود سرعت بارگذاري محتوا توسط سرورهاي امروزي و افزايش پهناي باند ، ديگر بازديد کننده از کندي سرعت بارگذاري تصاوير و محتواي سايت رنج نمي برد . اين تصاوير شاخص معمولا در بالاي صفحات وب سايت هايي که از سبک لانگ اسکرول که چيدمان محتوا به شکل زيگ-زاگي دارند يا از چيدمان کارتي استفاده مي کنند مشاهده مي شوند .
اينها چند مورد از الگوهاي طراحي UI رايج اخير بوده اند . مي توانيد با جست و جو در وب سايت هاي مختلف ساير سبک هاي طراحي UI را نيز مشاهده کنيد .
وب نوش