فواید استفاده از کارت در طراحی سایت

شبکه هاي اجتماعي فيس بوک، پين ترست و توييتر جز اولين شبکه هايي بودند که توانستند به بهترين نحو از کارت ها استفاده کنند و در پي آن امروزه بسياري از سايت ها و شبکه هاي اجتماعي از کارت در طراحي ديجيتال استفاده مي کنند.
شرکت مايکروسافت هم در طراحي ويندوز 8 و ويندوز 10، به طور خاصي از کارت ها و نمايش کارتي در طراحي استفاده کرد. همه اين موارد نشان دهنده ي ايجاد يک تمايل و روند جهاني به سمت استفاده از کارت در طراحي وبسايت است.

فوايد استفاده از کارت در طراحي ديجيتال
توسط اين روش کاربر داراي قابليت هاي خودآموزي و يادگيري آسان و بدون توضيح مي شود.
حجم زيادي از محتواي سايتها را به قطعات قابل فهم تبديل کنند.مخصوصا براي سايت هايي که محتوا توسط کاربر توليد مي شود مانند شبکه هاي اجتماعي، بسيار کاربردي است.
اشتراک گذاري مطالب در شبکه هاي اجتماعي را آسان تر مي کند.
طراحي ريسپانسيو را بهتر و ايده آل تر ميکند. طرح بندي کارتي اين قابليت را نيز دارد که به خوبي خودش را با breakpoint هاي مختلف وفق دهد.

 

روش هاي کارآمد براي استفاده از کارت در طراحي سايت

1- يگانگي : يک کارت، يک مفهوم، يک کليک
طراحي کارتي اين امکان را ميدهد که بتوانيم ايده هاي متعدد در يک فرمت را اجرا کنيم ،اما هر کارت بايد تنها منظور يک ايده را برساند.همانطور که در سايت compliments برنده ي بهترين صفحه اول در awwwards نشان مي دهد،تمام محتواي يک کارت بايد از يک ايده پيروي کنند . براي مثال نبايد يک عکس و يک فيلم را در يک کارت قرار دهيد حتي اگر موضوع هاي يکساني داشته باشند.

2 - استفاده ازطيف هاي رنگي
براي جذاب تر شدن سايت خود و همچنين متفاوت کردن بخش ها با موضوعات متمايز مي توان از تکنيک استفاده از بلوک هاي رنگي استفاده نمود. 
استفاده از پالت رنگ خاموش بر اساس نظريه رنگ ها و روانشناسي رنگ ها رنگ کارت ها را انتخاب کنيد و براي کارت هاي متفاوت رنگ متفاوت در نظر بگيريد. اگر مي خواهيد از انيميشن استفاده کنيد،تنها يک رنگ هاور در نظر بگيريد تا توازن بهتري ايجاد کند.

3 - قابليت کليک کردن را در تمامي سطح کارت تعريف کنيد.
به کاربران و بازديدکنندکان اين اجازه را بدهيد که بتوانند بر تمام قسمت هاي کارت کليک کنند،نه فقط بر روي متن يا تصوير استفاده شده در کارت.

 

Grids vs. Masonry - 4

استفاده از ستون ها و رديف هاي استاندارد در طراحي کارت ها باعث تشخيص راحت تر و بهتر ديده شدن کارت و همچنين جستجوي آسان تر مي شود و از سوي ديگر استفاده از کارت هاي نامتقارن و غير هم اندازه باعث ارتقا تعامل کاربر (user engagement) مي شود.
اين دو روش تمايز آنچناني با يگديگر ندارد. شما هر دو روش را به کار ببريد و توسط بازخورد کاربران يکي آنها را انتخاب کنيد.

 

Split-screen Style - 5
امروزه يکي از شيوه هاي محبوب و مورد استقبال کاربران در طراحي سايت با استايل Split-screen،به خصوص براي صفحات اول سايت،مي باشد . Split-screen Styleدر واقع همان کارت هاي بسيار بزرگ مي باشند و از اصل يکتايي و بلوک هاي رنگي نيز پيروي مي کنند.سادگي سايت نکته اي است که در استفاده از اين روش بايد توجه زيادي به آن کرد. عدم توجه به سادگي سايت باعث در هم ريختگي سايت شما مي شود.
سي ار کو